الفبای تربیت کودک

تاریخ: ۱۱ دی ۱۳۹۶
تربیت کودک

 کیفیت نیروی انسانی هر کشور، آینده‌ی آن کشور را تضمین می کند. پژوهش‌ها حاکی است که مهم‌ترین دوران برای پرورش این نیروی انسانی، سال‌های اولیه‌ی زندگی کودک است. با هدف ارتقای کیفیت زندگی تمام کودکان ایرانی، هم نوا جامعه‌ای متشکل از صدها پدر و مادر، مربی کودک، پژوهشگر، طراح و نوآور آموزشی را گرد هم آورده است و تمرکز فعالیت این مجموعه از بدو تولد تا سن هشت سالگی ست.

هم نوا با برگزاری همایش‌های تخصصی، ترجمه، تالیف و انتشار کتاب‌های تخصصی در حوزه‌ی سال‌های اولیه‌ی زندگی کودک، تولید و توزیع محتوای چند رسانه‌ای، ساخت اپلیکیشن موبایل و تولید برنامه‌های تلوزیونی مناسب برای والدین کودک، در تلاش است ضمن به کار بستن راه حل‌های نوآورانه متناسب با نیاز مخاطب، مطمئن شود تمامی کودکان فرصت دارند از این دوران طلایی بهترین بهره را ببرند.

برای آشنایی با هم نوا و دوره‌های آموزشی‌اش، به یکی از این کارگاه‌ها سر زدیم. دوره‌ی پرورش فرزند بالنده با نام «پرند» به منظور کسب توانایی تنظیم و کنترل احساسات والدین و به دنبال آن توجه درست و واکنش مناسب در پاسخ به رفتارهای کودک برگزار می‌شود.

تربیت کودک

با حضور مادران و پدران، که حدود 30 نفر بودند، کارگاه در ساعت مقرر آغاز به کار کرد و مدرس دوره، خانم سوده شبیری که کارشناس ارشد علوم تربیتی هستند، به بیان کلیات دوره و مباحث چهار جلسه‌ی کارگاه و دستورالعمل گروه پرداختند.

در ابتدا، با گفتگو در مورد تصویر والدین از کودک خود در بیست سال بعد، در واقع به سوال مهم «چه می خواهیم؟» پرداخته شد.

در قسمت بعدی که بخش اصلی جلسه‌ی اول دوره را تشکیل می‌داد، به بررسی مغز، ساختار و عملکرد و فرآیند رشدش پرداختیم. لایه‌های مغز را شناختیم و دانستیم که بیشترین رشد مغز در سه سال اول زندگی کودک انجام می‌شود. در مورد شدت و محتوای پیام‌هایی که به مغز ارسال می‌شود و چگونگی تاثیرگذاری آن‌ها نیز صحبت شد.

یکی از نکات جالب کارگاه این بود که نکات و مفاهیم با روش‌های جالب و از طریق بازی یاد داده شده که تمامی افراد در آن مشارکت فعال داشتند و این راه باعث ماندگاری مطالب در ذهن می شد.

تربیت کودک

مهارت ذهن آگاهی یکی از موضوعات مهمی بود که به آن پرداخته شد. ذهن آگاهی یا mindfulness توانایی‌ای‌ست که به ما کمک می‌کند تنها با سیستم عاطفی پاسخ ندهیم و واکنش‌های منطقی به اتفاقات داشته باشیم نه عاطفی.

در بخش دیگر کارگاه، به تجربه‌ی پدر مادری و عوامل موثر بر آن پرداختیم و باز هم از طریق انجام یک بازی پیام‌هایی که خود والدین از پدرمادر خود دریافت کرده بودند بررسی شد.

در پایان هم تمریناتی برای هفته‌ی پیش رو داده شد و جلسه‌ی اول دوره به پایان رسید.

نظرات بازدیدکنندگان

  1. واقعا تربیت کودک موضوع مهمیه. مخصوصا وقتی می بینیم کسانی که خود این موارد رو تدریس می کنند با اون مشکل دارند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *