چگونه توجه مخاطبان خود را به همایش جلب کنیم؟

تاریخ: ۴ خرداد ۱۳۹۵
اقتصاد توجه

همه‌ی ما موجوداتی اجتماعی می‌باشیم که همواره به دنبال ارتباط و توجه هستیم. برای تحقق این نیاز همواره سعی می‌کنیم جلساتی را ترتیب ‌دهیم و همدیگر را ملاقات می‌کنیم، اما از آن‌جایی‌که انسان‌ها این اواخر به شدت کم‌توجه شده اند، در طول این جلسات نیاز داریم که به روش‌های مختلف توجه طرف مقابل را جلب کنیم.

نشست‌ها و کنفرانس‌ها مکان‌هایی هستند که اقتصاد توجه در آن‌ها بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. برای افزایش تاثیر و ارزش جلسات، سازمان‌دهندگان رویداد در تلاش هستند تا کارهایی را برای جلب توجه شرکت‎‌کنندگان انجام دهند، زیرا بدون توجه شرکت‌کنندگان رویدادها هیچ پیامی در سراسر رویدادها منتقل نخواهد شد.

مفهوم اقتصاد توجه در همایش‌ها

اما در ابتدا باید ببینیم اقتصاد توجه چیست و چرا محققان آن را به عنوان پاسخی برای بهره‌وری در همایش‌ها می‌دانند؟ در اقتصاد ارزش هر کالایی با میزان کمیابی آن در نظر گرفته می‌شود. حال این کالا می‌تواند طلا، انرژی، نقدینگی و یا توجه باشد. از آن‌جایی که همه‌ی تلاش‌ها و برنامه‌های رویداد برای شرکت‌کنندگان و جلب توجه آن‌ها شکل می‌گیرد، لذا این‌جاست که اقتصاد توجه به میدان عمل می‌آید و نقش آن به وضوح در کنفرانس آشکار می‌شود. اگر ما بتوانیم به یک سخنران روی صحنه توجه کنیم، به طور طبیعی می‌توانیم به فردی که در کنار ما نشسته هم توجه کنیم؛ اما می‌بایست توجه خود را اولویت‌بندی کنیم. حال که با اهمیت اقتصاد توجه آشنا شده‌اید، بیایید نگاهی به سه نوع رایج تراکنش‌ها و ارتباطات که در کنفرانس‌ها اتفاق می‌افتد بیندازیم:

اقتصاد توجه

نکات مهمی برای برگزارکنندگان در رابطه با جلب توجه مخاطبان به سخنرانان

یکی از دلایل اصلی که مردم در کنفرانس‌ها شرکت می‌کنند کسب اطلاعات جدید از سخنرانان است. در نتیجه شرکت‌کنندگان به‌طور پیش‌فرض سعی می‌کنند که توجه خود را به سمت سخنرانان معطوف کنند. با این حال توجه تمام‌مدت به آنان دشوار است، مطالعات نشان می‌دهد که به طور متوسط دامنه‌ی توجه بزرگسالان حدود ۱۰ دقیقه است. این بدان معناست که سخنرانان باید دوباره و دوباره توجه شرکت‌کنندگان را به خود جلب کنند.

اگر سخنرانان می‌خواهند پیام خود را به بهترین نحو به دیگران برسانند، درگیر کردن مخاطبان باید بیشترین اهمیت را برای سخنرانان داشته باشد. خوشبختانه تکنیک‌های مختلفی برای حفظ توجه مخاطبان وجود دارد.

  • سخنرانان خود را تشویق کنید تا با گفتن داستان‌های کوتاه، پخش فیلم و یا دعوت از مهمانان محیط پویایی را برای مهمانان ایجاد کنند.
  • به ایجاد یک تجربه‌ی جمعی کمک کنید، سخنرانان با استفاده از نظرسنجی باید افکار مخاطبان را بسنجند و سپس نتایج را با بحث‌های خود ادغام کنند.
  • یک بحث راه بیندازید، زمان کافی (ده تا پانزده دقیقه) به آن اختصاص دهید. به‌طوری‌که سخنرانان شما یک فرصت برای پاسخ به سوالات حضار داشته باشند.

نکات مهمی برای برگزارکنندگان در رابطه با جلب توجه سخنرانان به مخاطبان

هنگامی‌که سخنرانان توجه مخاطبان را جلب کرد، هم بر فکر و هم بر عمل او کنترل دارد. در نتیجه او می‌تواند توجه فیزیکی مخاطبان را به اقدامات فیزیکی واقعی تبدیل کند. سخنرانان می‌تواند توجه افراد را به افراد خاص دیگری جلب کند و سخنرانی خود را جذاب‌تر و غنی‌تر نمایند.

  • به سخنرانان خود پیشنهاد بدهید، سوال‌های جالبی از مخاطبان بپرسند و نظرات آن‌ها را جلب کنند.
  • سخنرانان خود را تشویق کنید تا به مخاطبان خود اجازه دهند در پایان جلسه گروه‌هایی تشکیل دهند و راجع‌به آن‌چه سخنران گفت نتیجه‌گیری کنند.
  • استفاده از ابزارهایی برای تعامل مخاطب با سخنران، به‌طوریکه مخاطب بتواند موضوعاتی را که سخنران ارائه خواهد کرد انتخاب و الویت‌بندی کند.

نکاتی برای برگزارکننده‌های رویداد: افزایش توجه شرکت‌کنندگان به همدیگر

همان‌طور که در اکثر مقالات هم اشاره کرده‌ایم، شبکه‌سازی در کنفرانس‌ها هدف بسیاری از شرکت‌کنندگان است. شبکه‌سازی معمولا در طول زمان‌های استراحت شکل می‌گیرد، اما اغلب بسیاری از شرکت‌کنندگان نگران هستند که توجه خود را چگونه و در کجا توزیع کنند.

من باید توجه خود را به چه سمتی معطوف کنم؟ چه کارهایی باید انجام دهم تا توجه بقیه را به خود جلب کنم؟ با فعالیت‌های شبکه‌ای ساده، حرفه‌ای‌های رویداد به طور موثر می‌توانند به شبکه‌سازی بین شرکت‌کنندگان کمک کنند و هم‌چنین به سرما‌یه‌گذاران کمک کنند تا افراد مناسب را بیابند.

  • زمان کافی برای استراحت و شبکه‌سازی اختصاص دهید، ۴۵ دقیقه زمان ایده‌آلی برای ایجاد فضای کافی برای گفتگو به نظر می‌رسد.
  • جلسات تعاملی طراحی کنید که در آن بحث‌های نظیربه‌نظیر شکل بگیرد و مردم به طور طبیعی به سمت یکدیگر کشیده شوند..
  • از مخاطبان خود بخواهید در راندهای سه‌دقیقه‌ای با افراد مختلف صحبت کنند.

برای اطلاعات بیشتر مقاله‌ی راه‌های خلاقانه برای شبکه‌سازی ما را بخوانید.

همان‌طور که اشاره کردیم در عصر اطلاعات امروز، توجه کمیاب‌ترین و ارزشمندترین منبع ذهنی انسان‌هاست. بنابراین اگر مخاطبان شما به مطلبی که شما ارائه خواهید کرد توجه نکنند و یا توجه سطحی ارائه کنند تمام تلاش‌های شما از بین خواهد رفت.

430775021594982597271

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *