رایج‌ترین اشتباهات بازاریابی ایمیلی و نحوه‌ی جلوگیری از آن‌ها

تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
اشتباهات بازاریابی ایمیلی

پس از به وجود آمدن سرویس‌های ارسال انبوه ایمیل، ساختن و فرستادن کمپین‌های بازاریابی ایمیلی از همیشه آسان‌تر شده است. اما این‌که می‌توانید راحت‌تر از گذشته کمپین‌های ایمیلی بسازید، دلیل بر این نیست که دیگر هیچ‌وقت در ارسال ایمیل‌ها اشتباه نخواهید کرد. مواردی که در ادامه می‌آیند، معمول‌ترین اشتباهات بازاریابی ایمیلی را به شما نشان می‌دهند.

لیست را همراه با مثال‌ها و راه‌حل‌ها بخوانید و از تجربیات خودتان در اجرای بازاریابی ایمیلی برای دیگر خوانندگان بنویسید.

۱- فراموش کردن BCC

وارد کردن تمام آدرس‌های ایمیل مورد نظرتان در بخش “to” یا “cc” به جای “bcc” می‌تواند یک اشتباه مرگ‌بار باشد. چرا!؟ چون شما با این کار آدرس ایمیل همه یا بخشی از مشتریان‌تان را فاش کرده‌اید و احتمالا باعث ارسال انواع هرزنامه (اسپم) برای آن‌ها در آینده شده‌اید. علاوه بر این اگر یکی از دریافت‌کنندگان ایمیل دکمه‌ی “پاسخ به همه” را بزند، همه‌ی افراد یک ایمیل اضافه دریافت می‌کنند و امکان دارد خیلی زود چندین نوتیفیکیشن ناخواسته دریافت کنند.

مدیر وبلاگ وبسایت بازاریابی inbound، لحظه‌ای که فهمیده این اشتباه در ارسال ایمیل به وفادارترین خوانندگان برای‌اش رخ افتاده را این‌طور توصیف می‌کند: «چند ثانیه بعد از ارسال ایمیل‌ها، تازه فهمیدم که چه اشتباه بزرگی مرتکب شده‌ام. وقتی یکی از دریافت‌کنندگان دکمه‌ی پاسخ به همه را زد، قضیه بدتر هم شد و انواع ایمیل با محتوای عصبانی و نامناسب در همان رشته از پیام‌ها رد و بدل شد.»

forgetting-to-bcc-2

این، یکی از اشتباهات بازاریابی ایمیلی است که می‌تواند به راحتی مشتریان شما را عصبانی و بی‌اعتماد کند و خسارت جبران‌ناپذیری به شما بزند.

چطور این اشتباه را مرتکب نشویم؟

حتما از یکی از ارائه‌دهندگان سرویس‌های ارسال انبوه ایمیل استفاده کنید. این سرویس‌ها به‌طور خودکار از بروز این مشکل جلوگیری می‌کنند. پس حتی اگر کمپین ایمیلی‌تان برای بخش کوچکی از مشتریان طراحی شده، از استفاده از نرم‌افزارهای معمولی مثل outlook یا خود gmail پرهیز کنید.

۲- اشتباه در ادغام و شخصی‌سازی

دریافت ایمیلی که با نام دریافت‌کننده آغاز شود، در بهترین حالت می‌تواند احساس ارزش‌مند و خاص بودن به او بدهد اما اگر این کار به شکل درستی انجام نشود، احتمالا یک سلام ساده در ابتدای ایمیل، تاثیر بهتری خواهد داشت.

حزب کارگر در بریتانیا چنین اشتباهی را در کمپین مخالفت با خروج از اتحادیه‌ی اروپا انجام داد. ایمیل آن‌ها با واژه‌ی “dear first name” آغاز شده بود. یعنی به جای اسم کوچک اعضای حزب، واژه‌ی اسم کوچک در ایمیل درج شده بود. ممکن است فکر کنید این اشتباه آن‌قدرها هم بزرگ نیست اما در مثالی که بیان شد، ایمیل‌های اشتباه به اظهار عصبانیت دریافت‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی و حتی تهدید به خروج از حزب منجر شد.

labour-mail-merge-mistake

چطور این اشتباه را مرتکب نشویم؟

کدهای ادغام (merge tags) نسبت به اشتباهات تایپی حساس‌اند و با کوچک‌ترین اشتباهی در ایمیل شما عمل نخواهند کرد. برای جلوگیری از وقوع این اشتباه، یک لیست تست بسازید که از آدرس‌های ایمیل چند نفر از همکاران‌تان تشکیل شده باشد. قبل از ارسال ایمیل اصلی به مخاطبین، آن را به لیست تست ارسال کنید و از همکاران‌تان بازخورد بگیرید.

۳- اشتباهات تایپی و گرامری

اشتباهات گرامری و تایپی از مواردی هستند که در بازاریابی ایمیلی زیاد رخ می‌دهند. البته اشتباهات کوچک که خواننده معمولا قادر به تشخیص منظور است، تا حدی قابل‌پذیرش هستند اما برخی اشتباهات یا تکرار زیاد اشتباهات می‌تواند یک تصویر غیرحرفه‌ای از برند شما بسازد.

چطور این اشتباه را مرتکب نشویم؟

اول، سعی کنید مسئولیت نوشتن ایمیل را به کسی بسپارید که کار نوشتن را بلد است. دوم، در نظر داشته باشید که وقتی کسی چیزی می‌نویسد، موقع خواندن آن معمولا چیزی را می‌بیند که انتظارش را دارد و نه آن چیزی که واقعا هست. بنابراین فردی که متن ایمیل را نوشته احتمالا اشتباهات تایپی خود را تشخیص نخواهد داد و به همین دلیل بهتر است حداقل یک نفر دیگر -قبل از ارسال ایمیل- آن را بخواند.

۴- اشتباه در نوشتن عنوان ایمیل

ممکن است گاهی اوقات عنوان ایمیل (سابجکت) توسط ارسال‌کننده مورد توجه قرار نگیرد، اما همیشه اولین چیزی‌ست که توجه دریافت‌کننده را جلب می‌کند. بنابراین، حتما باید -ضمن انتخاب خوب- عنوان ایمیل را برای جلوگیری از اشتباهات تایپی و سایر اشتباهات ناخواسته چک کنید.

چطور این اشتباه را مرتکب نشویم؟

حتما ایمیل تست ارسال کنید؛ حتی اگر شده فقط برای خودتان. ممکن است در مراحل طراحی کمپین ایمیلی اشتباه در نوشتن عنوان ایمیل به چشم‌تان نیاید اما قطعا آن را در ایمیل خودتان خواهید دید.

۵- ارسال به بخشی اشتباه از لیست

بخش‌بندی لیست‌های ایمیل (مثلا براساس دموگرافیک) راه بسیار خوبی برای بالا بردن نرخ باز شدن و کلیک ایمیل‌هاست. علاوه بر این، برخی کمپین‌های بازاریابی فقط برای یک قشر خاص ساخته شده‌اند و ارسال آن‌ها برای لیست یا بخش اشتباهی، می‌تواند تاثیرات منفی زیادی داشته باشد.

یک نمونه از این اشتباه توسط Shutterfly اتفاق افتاد که ایمیلی را که برای مادران تازه فرزنددار شده بود را برای مجردها فرستاد. این اتفاق واکنش‌های متفاوتی را در شبکه‌های اجتماعی رقم زد.

shutterfly-s-mass-email-goes-terribly-terribly-wrong-the-huffington-post

چطور این اشتباه را مرتکب نشویم؟

اگر اطلاعات کافی برای بخش‌بندی لیست‌های ارسال ایمیل‌تان دارید، این کار می‌تواند برای‌تان مفید باشد اما حتما نام هر بخش را کاملا روشن بنویسید. مثلا یک بخش با عنوان “شرکت‌کنندگان وفادار” برای بهترین مشتریان رویدادتان بسازید یا یک بخش با نام “دانشجویان”؛ تا بتوانید متن هر ایمیل را با توجه به مخاطب تنظیم کنید.

۶- ارسال اشتباهی ایمیل تست به لیست اصلی

اگر طراحی خاصی برای ایمیل‌تان در نظر دارید یا نظر دیگران را قبل از نهایی کردن محتوای ایمیل‌تان می‌خواهید، ساختن یک ایمیل تست گزینه‌ی خوبی‌ست. اما ارسال این ایمیل تست به لیست اصلی کار چندان مناسبی به نظر نمی‌رسد.

فروش‌گاه اینترنتی FAB این اشتباه را مرتکب شد و یک ایمیل با هدر و فوتر همیشگی که فقط یک عمس گربه در آن بود را برای مخاطبین‌اش ارسال کرد. عنوان ایمیل “تست” بود. این فروش‌گاه مجبور شد یک ایمیل عذرخواهی همراه با یک کد تخفیف 10 درصدی برای تمام کسانی که ایمیل اشتباه را دریافت کرده بودند، بفرستد.

fab-test-email-mistake-468x1024

چطور این اشتباه را مرتکب نشویم؟

یک لیست با عنوان تست داشته باشید که شامل آدرس ایمیل همکاران‎‌تان باشد. یا از گزینه‌ی ارسال تست سرویس‌های ارسال انبوه استفاده کنید. قبل از نهایی کردن ارسال، اطلاعات را چک کنید.

۷- اشتباه در لینک‌ها یا کدهای تخفیف

وقتی از بازاریابی ایمیلی استفاده می‌کنید، احتمالا منظورتان فقط سلام و احوال‌پرسی با مخاطب نیست و می‌خواهید او بلیت رویداد شما را بخرد. برای این کار احتمال وقت زیادی برای نوشتن متن ایمیلی و طراحی آن صرف می‌کنید و یک فراخوان (CTA) خوب در انتهای ایمیل می‌گنجانید. حالا فرض کنید بعد از این همه تلاش، وقتی کسی می‌خواهد به فراخوان شما پاسخ مثبت دهد، با یک لینک خراب مواجه شود. این یعنی از دست دادن فروش و شاید ناامید کردن مخاطب.

ارسال کد تخفیفی که در سیستم‌تان تعریف نشده و کار نمی‌کند هم  نتایج مشابهی خواهد داشت.

چطور این اشتباه را مرتکب نشویم؟

با ارسال ایمیل تست و کلیک روی همه‌ی لینک‌های داخل ایمیل، می‌توانید به راحتی از این اشتباه دوری کنید. اگر کد تخفیفی برای رویدادتان در ایمیل ارسالی وجود دارد، با یک خرید تستی از کار کردن آن مطمئن شوید.

اشتباهات بازاریابی ایمیلی رخ می‌دهند. اما با در نظر داشتن موارد بالا، می‌توانید از قسمت بزرگی از آن‌ها جلوگیری کنید. خوش‌بختانه در حال حاضر بسیاری از ارائه‌دهندگان سرویس‌های ارسال ایمیل انبوه، ابزارهایی برای برگشت دادن ایمیل‌های ارسال‌شده یا اصلاح لینک‌ها دارند. توصیه می‌کنیم استفاده از این سرویس‌ها را امتحان کنید. (استفاده از اکثر این سرویس‌ها مانند mailchimp برای لیست‌های کم‌تر از ۱۰۰۰تا رایگان است.)

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *