چطور عمل‌کرد سال گذشته را ارزیابی کنیم + گزارش عمل‌کرد ایوند در سال 95

تاریخ: ۲۳ فروردین ۱۳۹۶
ارزیابی عمل‌کرد

با این‌که روزهای ابتدایی سال همیشه هم از نظر شخصی و هم از نظر کاری روزهای شلوغی هستند، اما وقت گذاشتن برای ارزیابی عمل‌کرد سال گذشته از اهمیت زیادی برخوردار است و باید انجام شود. یک ارزیابی عمل‌کرد کامل، تاثیر زیادی در پیش‌رفت کسب‌وکار شما و فرآیند برنامه‌ریزی و برگزاری رویدادهای‌تان خواهد داشت.

چرا باید عمل‌کرد گذشته را ارزیابی کنیم؟

در سال 1905، یک فیلسوف اسپانیایی در یکی از کتاب‌های‌اش نوشت «کسانی که نتوانند گذشته را به یاد آورند، محکوم به تکرار آن هستند». در واقع، این جمله ما را به درس گرفتن از گذشته و تاریخ فرا می‌خواند تا اشتباهات قبلی را دوباره مرتکب نشویم.

اما امروز برداشت ما از جمله‌ای که عنوان شد، یک برداشت مدرن و آمیخته با حس کسب‌وکار است. هرکسی که در کاری موفق شده باشد، به شما خواهد گفت که یاد گرفتن از اشتباهات، برای رسیدن به هدف بسیار مهم است.

ارزیابی عمل‌کرد سال گذشته، به شما خواهد گفت که کجا اشتباه کردید، کجا می‌توانستید بهتر عمل کنید و کجا موفق بودید. علاوه بر این، تهیه‌ی گزارش عمل‎‌کرد راه خوبی برای ارزیابی روابط حرفه‌ای‌تان با افراد و سازمان‌های مختلف و -در صورت لزوم- تجدید نظر در آن‌هاست. بررسی بازاری که در آن فعالیت می‌کنید هم به شما اجازه خواهد داد تا با آخرین‌های صنعت هم‌سو بمانید و برای گسترش فعالیت‌تان برنامه‌ریزی کنید.

در واقع، ارزیابی عمل‌کرد تنها چیزی‌ست که می‌تواند شما و کسب‌وکارتان را از سکون و درجا زدن نجات دهد.

چطور یک گزارش عمل‌کرد خوب تنظیم کنیم؟

در حالت ایده‌آل شما یک برنامه‌ی مدون در ابتدای سال تنظیم کرده‌اید و حالا می‌توانید ضمن مرور آن، اهداف و کارهایی که به ثمر نشسته‌اند را مشخص کنید. اگر نتوانسته‌اید به اهداف‌تان برسید، دلیل چه بوده است؟ منابع و بودجه‌ی کافی در اختیار نداشتید؟ برنامه‌تان بیش از حد بزرگ بوده و به تمام آن نرسیده‌اید؟ یا اصلا مسیر کسب‌وکارتان عوض شده و هدفی که در ابتدا در نظر داشتید دیگر چندان اهمیتی ندارد؟

در مراحل بعدی باید کارهای زیر را انجام دهید:

رویدادهای‌تان را ارزیابی کنید

رویدادهایی که در طول سال گذشته برنامه‌ریزی و اجرا کرده‌اید را بررسی کنید. بیش از هر چیز به دنبال یافتن الگوهایی باشید که تکرار شده‌اند. اگر دوباره و دوباره با کسی -مثلا ارائه‌دهنده‌ی یکی از سرویس‌های مورد نیازتان یا یکی از مشتریان- به مشکل برخورده‌اید، شاید بهتر باشد به دنبال راه‌حل بگردید و یا با فرد دیگری کار کنید یا سطح انتظارات‌تان را پایین بیاورید.

بعد از مشکلاتی که تکرار شده‌اند، مشکلات بزرگی را بررسی کنید که به رویدادهای شما آسیب جدی رسانده‌اند. (مثلا فروش آن را بسیار پایین آورده‌اند) آیا می‌شود کار خاصی انجام داد که در آینده جلوی وقوع این مشکلات گرفته شود؟

بعد از بررسی نکات منفی، حتما نکات مثبت و موفقیت‌ها را جشن بگیرید. چالش‌هایی را به یاد آورید که در طول سال گذشته با موفقیت از سر گذرانده‌اید. اهدافی که محقق شده‌اند را جشن بگیرید. سعی کنید عواملی که باعث این موفقیت‌ها شده‌اند را شناسایی کنید و تصمیم بگیرید که در سال آینده روی کدام‌یک بیش‌تر تمرکز خواهید کرد و کدام را -حتی بیش‌تر از این- بهبود خواهید بخشید.

کسب‌وکارتان را ارزیابی کنید

درست است که رویدادهای شما بخش مهمی از کسب‌وکارتان -یا حتی تمام آن- را تشکیل می‌دهند، اما این امکان وجود دارد که رویدادها به خوبی برگزار شده باشند و کل کسب‌وکار وضعیت مناسبی نداشته باشد. بنابراین باید رویدادها و کسب‌وکارتان را به صورت جداگانه ارزیابی کنید. برای ارزیابی کسب‌وکارتان این سوالات را بپرسید:

  • مجموع درآمد سالانه نسبت به سال قبل‌تر چه تفاوتی داشته؟
  • آیا در طول سال گذشته استخدام جدیدی انجام شده؟ عمل‌کرد فرد جدید چگونه بوده است؟
  • آیاد در سال گذشته با مجموعه یا سازمانی قرارداد همکاری بسته‌اید؟ براساس تجربه‌تان از این همکاری، آن را ادامه خواهید داد یا نه؟
  • مجموع هزینه‌های سالیانه‌ی شما نسبت به سال قبل‌تر چه تفاوتی داشته؟
  • آیا شما و همکاران‌تان -از لحاظ توسعه‌ی فردی و یادگیری- پیشرفتی داشته‌اید؟
  • تلاش‌های بازاریابی شما تا چه حد موفق بوده‌اند؟ کدام‌ها را ادامه خواهید داد یا بهتر خواهید کرد؟
  • آیا در فعالیت بازاریابی‌تان در سال آینده تغییری خواهید داد؟
  • اگر در چند بازار فعالیت دارید (مثلا هم رویدادهای مدیریتی دارید و هم رویدادهای پزشکی) و یا چندین نوع خدمت ارائه می‌دهید (مثلا برگزاری رویداد، اجاره‌ی لوازم مورد نیاز در رویدادها و کیترینگ) درآمد هرکدام از این بخش‌های کسب‌وکارتان را حساب کنید و از خودتان بپرسید که در کدام حوزه‌ها به فعالیت ادامه خواهید داد؟ کدام بخش‌ها را توسعه خواهید داد؟

اگر پاسخ این سوالات آن‌قدر که انتظار داشتید مثبت نبودند، به یاد داشته باشید که گذشته‌ها گذشته‌اند و شما با این ارزیابی می‌دانید که چه چیزهایی برای شما جواب می‌دهند. اگر هم پاسخ سوالات خوب بود و برای سال آینده و موفقیت‌های بیش‌تر هیجان‌زده‌تان کرد، چه بهتر!

برند شخصی‌تان را ارزیابی کنید

آیا مشتریان فعلی و بالقوه شما را همان‌طور می‌بینند که می‌خواهید؟ اگر نه، چه کارهایی می‌تواند تصویر مورد نظرتان را در ذهن مخاطب بسازد؟ چه کارهایی در گذشته شما را به این تصویر نزدیک کرده؟ در آینده چه کارهایی برای ساختن برند شخصی‌تان انجام خواهید داد؟

نقشه‌ی راه

تمام این مراحل را گذراندیم و اطلاعات‌مان راجع‌به گذشته را کامل کردیم تا بتوانیم آینده را همان‌طور بسازیم که می‌خواهیم. اهداف‌تان را برای سال آینده بنویسید. اگر هدف و برنامه‌ی نیمه‌کاره‌ای از سال گذشته دارید، آن را به برنامه‌های امسال منتقل کنید.

با ارزیابی گذشته دیگر محکوم به تکرار تاریخ نخواهید بود و می‌توانید سرنوشت آینده‌تان را در دست بگیرید.

همین امروز کار ارزیابی عمل‌کرد سال گذشته‌تان را آغاز کنید.


برای اطلاعات بیش‌تر می‌توانید بخشی از گزارش عمل‌کرد ایوند در سال گذشته را ببینید و از قالب کلی آن برای گزارش عمل‌کرد خودتان استفاده کنید.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *