یک رویداد ساده می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد

تاریخ: ۱۰ آذر ۱۳۹۵
یک رویداد ساده

این نوشته در شماره‌ی 580 مجله‌ی همشهری جوان به چاپ رسیده است.

دانشجوی جوانی را یادم هست که در سال دوم از دوران کارشناسی این‌قدر غرق در روزمره‌ها و اتفاقات زندگی شده بود که کم‌کم داشت عشق اول‌اش را فراموش می‌کرد. عشقی که سال‌ها با او بود و در تمام موقعیت‌ها کنارش ایستاده بود؛ آن‌قدر که گاهی اوقات فکر می‌کرد هرچه دارد را مدیون‌اش است.

از موقعی که می‌توانست به خاطر آورد، عاشق نوشتن بود؛ داستان کوتاه، قطعه‌های ادبی، شعر و هر چیز دیگری که فکرش را بکنید. حتی در سال چهارم دبیرستان رشته‌اش را عوض کرده بود و آمده بود انسانی تا ادبیات بخواند. اما خانواده و اطرافیان و بقیه، نقشه‌های دیگری داشتند. همه گفتند هنر و ادبیات آخر عاقبت ندارد. گفتند اگر می‌خواهی در آینده روی پاهای خودت بایستی باید دنبال رشته‌ای بروی که برایش کار باشد. این شد که رفت مدیریت خواند. درس‌ها را دوست نداشت، با استادها و روش کارشان مشکل داشت، جو کلاس‌ها اذیت‌اش می‌کرد. گفتم که؛ داشت غرق می‌شد…

اما مهم‌ترین اتفاق زندگی‌اش از یک جمله‌ی ساده شروع شد. جمله‌ای که یکی از بچه‌های دانشگاه بعد از خواندن یکی از نوشته‌هایش به او گفت: «تو اگه آگهی روزنامه هم بنویسی قشنگ می‌شه!» همین یک جمله جرقه‌ای شد تا آتش عشق اول‌اش باز شعله‌ور شود. به دنبال دانشجویان دیگری گشت که سرگذشت‌شان مثل او باشد. با کمال تعجب و برخلاف تصورش، خیلی راحت و سریع چند نفر پیدا شدند و یک جمع فرهنگی هنری تشکیل شد. همه‌شان کسانی بودند که برخلاف علایق هنری‌شان داشتند رشته‌های درآمدزا می‌خواندند.

کارشان شده بود دور هم جمع شدن در پارک یا کافه یا یک کلاس خالی و بحث کردن درمورد آخرین کتاب‌هایی که خوانده بودند و آخرین فیلم‌هایی که دیده بودند. بعد از یک مدت تصمیم گرفتند تلاش‌شان را جدی‌تر کنند. یادم هست که او هم رفت کلاس روزنامه‌نگاری تا بتوانند یک نشریه بزنند. چند ماه بعد خودش پیش‌قدم برگزاری یک کارگاه طنزنویسی شد. یک سال شرکت در جلسات و دورهمی‌ها و کارگاه‌های مختلف -در کنار اصرار بر روی کاری که به آن علاقه داشت- نتیجه داد.

اولین باری که به خاطر نوشتن‌اش حقوق گرفت را هنوز یادم هست. نمی‌دانست از خوش‌حالی چه کار کند. او دیگر یک “نویسنده” بود…

نمی‌دانم شما چند نفر مثل او دیده‌اید. اصلا شاید خودتان مثل او باشید. شاید همیشه به یک چیز خاص علاقه داشته‌اید اما زندگی مانع آن شده که به دنبال علایق‌تان بروید. هرکدام از این‌ها که باشد، من شاهد زنده‌ام که آدم‌ها می‌توانند دنبال علایق‌شان بروند و به هدف‌شان هم برسند. او حالا در “ایوند” مسئول تولید محتواست و کارش نوشتن. اگر باور نمی‌کنید، می‌توانید سرگذشت‌اش را از زبان خودش در صفحه‌ی قبل بخوانید!

ایوند-همشهری جوان

شاید بپرسید اصلا ایوند چیست؟ اگر اهل وب‌گردی باشید یا تابه‌حال برای پیدا کردن یک کارگاه یا برای یادگیری یک مهارت خاص دست به دامان اینترنت شده باشید، احتمالا ایوند را می‌شناسید. “evand.com” یک سامانه است که به برگزارکنندگان رویداد این امکان را می‌دهد تا صفحه‌ی اختصاصی رویدادشان را بسازند و در مرحله‌ی بعد هم امکان ثبت‌نام آنلاین در آن رویداد را -از طریق سایت یا اپلیکیشن ایوند- در اختیار تمام متقاضیان قرار می‌دهد.

احتمالا سوال بعدی‌تان این است که رویداد یعنی چه؟ رویداد در واقع ترجمه‌ی کلمه‌ی “event” است و تمام همایش‌ها، کارگاه‌ها، سمینارها، سخنرانی‌ها و حتی دورهمی‌های ساده را شامل می‌شود. جمع شدن چند دوست برای بحث درمورد آخرین‌های ادبیات و سینما یک رویداد دورهمی‌ست. شرکت در کارگاه روزنامه‌نگاری هم یک رویداد فرهنگی-هنری.

ما در ایوند معتقدیم که یک رویداد ساده می‌تواند زندگی هرکسی را عوض کند. به همین دلیل هم هرکسی باید رویداد رفتن را امتحان کند. طبیعتا اگر این فکر را نمی‌کردیم وارد این حوزه هم نمی‌شدیم! اما مثل همه‌ی انسان‌های دیگر ما هم دوست داریم حرف‌مان را ثابت کنیم. یکی از راه‌حل‌هایی که به ذهن‌مان رسیده، برگزاری «هفته‌ی رویداد» است.

این هفته که از 20 آذرماه شروع می‌شود (و تا بیست‌وشش‌ام ادامه می‌یابد) «هفت روز برای توسعه‌ی فردی» نام گرفته. اگر می‌خواهید دنبال علاقه‌ی واقعی‌تان بروید یا اصلا ببینید واقعا به چه چیزی علاقه دارید، اگر می‌خواهید مهارت‌های جدید یاد بگیرید یا در کار فعلی‌تان بهتر شوید، اگر به دنبال آشنایی با افراد هم‌فکر هستید یا اگر می‌خواهید فقط از خانه بیرون بزنید، این هفت روز برای شماست.

اما فرق این هفت روز با بقیه‌ی روزها چیست؟ در واقع هیچ! این هفت روز هم مثل باقی هفت روزهای عمر همه‌مان خواهد آمد و خواهد گذشت. اما تلاش ما بر این است که این هفت روز را کمی متفاوت‌تر و مفیدتر بگذرانیم. اما چون هیچ کاری به تنهایی خوش نمی‌گذرد، تصمیم گرفتیم در شما هم انگیزه ایجاد کنیم تا شاید به ما ملحق شوید!

تمام رویدادهایی که جزئی از این هفته باشند، برای شرکت‌کنندگان‌شان تخفیف‌های ویژه در نظر خواهند گرفت. پس از امتحان کردن رویدادها نترسید. علاوه بر این، برای شرکت‌کنندگان در رویدادهای این هفته جوایز ویژه‌ی دیگری هم در نظر گرفته‌ایم که به زودی آن‌ها را با شما در میان خواهیم گذاشت.

پس اگر می‌خواهید یاد بگیرید، استعدادهایتان را شکوفا کنید، با افراد جدید آشنا شوید یا با دوستان فعلی‌تان خوش بگذرانید، دعوت‌تان می‌کنیم به شرکت در هفته‌ی رویداد.

اگر می‌خواهید درمورد برنامه‌های هفته‌ی رویداد بیش‌تر بدانید، به وب‌سایت اختصاصی این هفته یا وبلاگ ایوند مراجعه کنید. منتظر شما هستیم…

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *