یک دوره آموزشی بورس، شامل چه محتوایی است؟

موضوع: چرا رویداد
تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵
دوره آموزشی بورس

همه افراد جامعه کلماتی همچون “بورس”، “فرابورس”، “تالار بورس”، “اوراق بهادار”، سهام شرکت”، “شرکت سهامی عام” و … را حتما شنیده اند؛ اما درصد کمی از آنها با بورس آشنایی داشته و اطلاعاتی در این حوزه دارند. شما به عنوان یک فرد علاقمند به شرکت در دوره آموزشی بورس، بایستی اطلاعاتی جامع در این زمینه کسب کنید و با کسب مهارت های لازم بتوانید به این بازار ورود کنید.

در طول یک دوره آموزشی بورس، در ابتدا شما بایستی با مفاهیم پایه و عبارات تخصصی این حوزه آشنا شوید. پس از آشنایی با مفاهیم اولیه، باید به دنبال استفاده از تجربیات و مهارت های افراد متخصص باشید. راهکارها و نکات طلایی زیادی در رابطه با سرمایه گذاری در بورس با هدف کاهش ریسک و افزایش سودآوری وجود دارد که اگر این نکات در دوره های آموزشی به افراد ارائه شود، می تواند تا حد زیادی موثر باشند.

حال بایستی بررسی کنیم که چه سرفصل ها و بخش هایی در دوره آموزشی بورس لازم است مورد توجه قرار گیرند تا ما در یک دوره آموزشی کارآمد شرکت کرده باشیم.

مهم ترین مبحث دوره آموزشی بورس؛ مزایا و معایب سرمایه گذاری در بورس

در مرحله اول، هر فردی بخواهد به بازار بورس وارد شود، باید از مزایای این کار آگاه باشد تا دلائل مستدلی برای حضور در این بازار داشته باشد. شناخت این عوامل به صورت ملموس می تواند به فرد کمک کند تا در طول دوره آموزشی، انگیزه بیشتری داشته باشد. همچنین برای فردی که تصمیم به ورود به این بازار دارد، شناختن معایب سرمایه گذاری در بورس از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مزایا و معایب ورود به بورس برای شرکت ها

از سمت دیگر، خیلی از مسئولان شرکت ها و سازمان ها ممکن است علاقمند به بورس باشند. این افراد نیز بایستی از مزایا و معایب ورود شرکتشان به بورس آگاه باشند تا بتوانند تصمیم صحیحی بگیرند. گاها خیلی از افراد فقط از مزایای ورود شرکت به بورس مثل “استفاده از معافیت مالیاتی”، “انتشار اوراق قرضه”، “کسب وجهه و اعتبار برای شرکت” و … آگاهند که این سبب می شود به معایب این موضوع توجه نکنند.

مفاهیم پایه ای

برای عموم مردم، اصطلاحات و موضوعاتی که در حوزه بورس مطرح می شود، مفاهیم ناآشنا و ناملموسی هستند؛ مگر آنکه شما جز فارغ التحصیلان یکی از رشته های اقتصاد و یا حتی مدیریت بورس باشید. پس اولین سرفصل هر دوره آموزشی بورس، آشنایی با مفاهیم پایه ای همچون “انواع بازارها”، “بازار بورس اوراق بهادار”، “انواع بورس”، “انواع سهام” و “انواع بازار سرمایه” است.

دوره آموزشی بورس

مولفه های اصلی بورس

در بخش بعدی دوره آموزشی، بایستی خودتان را برای آشنایی با مولفه های اصلی بورس همچون “تالار بورس”، “کارگزاران بورس”، “فهرست رسمی بورس” و “خریدار و فروشنده” آماده کنید. همچنین برای آشنایی با سازو کار اقتصادی مربوط به شرکت ها، شما نیاز دارید تا با مفاهیم “سال مالی“، “انواع دسته بندی شرکت ها”، “جلسات مجمع عمومی”، “آگهی دعوت”، حد نصاب تشکیل مجمع”، “صورت های مالی” و “ترازنامه” آشنا باشید.

هرچه دوره آموزشی بورس کامل تر و تخصصی تر باشد، دامنه مفاهیمی که با آن آشنا می شوید، گسترده تر خواهد بود که این مفاهیم تخصصی تر را به عنوان اصطلاحات بورسی معرفی میکنند؛ پارامترهایی همچون “EPS”، “EDS”، “سهام فعال و غیرفعال” و “نماد معاملاتی باز و بسته” از این دست هستند.

راه های ورود به بورس و کسب درآمد از آن

حال که شما با همه مفاهیم پایه ای لازم و اصطلاحات تخصصی مورد نیاز آشنا شده اید، وقت آن رسیده تا یاد بگیرید که از چه مسیری می توانید به بورس ورود پیدا کنید تا در نهایت بتوانید به کسب درآمد از بورس بپردازید. در این مرحله کمی از تعاریف و تئوری ها فاصله گرفته و با مهارت های تکنیکال آشنا می شوید. باید بدانید چطور می توانید کد معاملاتی بگیرید؛ با سرمایه اندکی شروع کنید و سهام بخرید؛ باید بیاموزید که چگونه می توانید به تحلیل بازار بپردازید و سهام مورد نظر خود را انتخاب کنید و یا اینکه در چه شرایطی نیاز به استفاده از مشاور و راهنمایی های کارگزار دارید. اینها شاید کارآمدترین مطالب دوره آموزشی بورس باشد.

سایت ها و ابزارهای آنلاین مرتبط با حوزه بورس

امروزه در کنار ساختار سنتی برای شرکت در بازار بورس مثل مراجعه حضوری و یا سفارش تلفنی به کارگزاری، ابزارهای آنلاین و سامانه هایی برای خرید و فروش اینترنتی سهام و تحلیل بازار فراهم شده اند که انجام معاملات بورسی را خیلی راحت تر کرده اند. بواسطه این ابزارها، سرعت عمل در تصمیم گیری بالارفته و نقل و انتقال پول به صورت آسان و امن صورت می پذیرد. همچنین عدم محدودیت زمانی و مکانی برای سرمایه گذاری از مزایای بسیار مهم بستر آنلاین است.

با توجه به مزایای فوق، یادگیری و استفاده از این ابزارها از اهمیت بسزایی برخوردار است و شما به عنوان فردی که در عصر جدید می خواهید وارد این بازار شوید، بدون شک نیاز به کسب مهارت در استفاده از این ابزارها خواهید داشت؛ به همین جهت دوره آموزشی بورس که به این بخش به طور مفصل بپردازد می تواند بسیار موثر باشد. حتی در این زمینه اپلیکیشن هایی نیز طراحی شده اند که به عنوان نمونه می توان به همراه تریدر اشاره کرد.

کارگزاری ها نیز پرتال های آنلاینی دارند که شما از طریق آنها می توانید تغییرات ارزش سهام ها، پرتفوی لحظه ای، سابقه معاملات انجام شده و بسیاری پارامترهای دیگر را رصد کنید. یکی ازین نمونه پرتال ها، مربوط به کارگزاری مفید است که ابزارهای مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد.

البته که لازم است شما اخبار و اطلاعات روز بازار بورس را هم دنبال کنید؛ اما توجه داشته باشید که به منابع معتبر مراجعه کنید. برای شروع  می توانید اصلی ترین اخبار را از سایت بورس و اوراق بهادار دریافت کنید.

 

برای اطلاع از آخرین دوره آموزشی بورس کشور اینجا کلیک کنید.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *