با بهترین کنفرانس های استارتاپی جهان آشنا شوید

تاریخ: ۱۰ تیر ۱۳۹۵
کنفرانس های استارتاپی

حضور در کنفرانس‌ها و رویدادها می‌تواند مزایای بسیاری زیادی برای کسب‌وکارهای نوپا یا استارتاپ‌ها داشته باشد و آن‌‌ها را برای رشد بهتر هدایت کند. برگزاری رویدادها و یا کنفرانس های استارتاپی در طی چند سال اخیر در کشور ما نیز با استقبال بسیاری مواجه شده است، اما هنوز هم جای خالی بسیاری از رویدادها دیده می‌شود.


حضور در کنفرانس‌ها و رویدادها می‌تواند مزایای بسیاری زیادی برای کسب‌وکارهای نوپا یا استارتاپ‌ها داشته باشد و آن‌‌ها را برای رشد بهتر هدایت کند. برگزاری رویدادها و یا کنفرانس های استارتاپی در طی چند سال اخیر در کشور ما نیز با استقبال بسیاری مواجه شده است، اما هنوز هم جای خالی بسیاری از رویدادها دیده می‌شود.

کنفرانس‌ها معمولا برای ارائه‌ی فرصت‌های منحصربه‌فرد به شرکت‌کنندگان از قبیل آشنایی با فناوری‌های جدید، ایده‌های جدید و ترفندهای فوق‌العاده جهت رشد، طراحی می‌شوند. ما در ادامه به معرفی تعدادی از فستیوال‌ها و کنفرانس های استارتاپی جهان می‌پردازیم که اغلب در ایران نمونه‌ی مشابهی ندارند و یا از لحاظ ایده و اندازه قابل مقایسه نیستند. برگزاری چنین رویدادهایی برای جوانه زدن ایده‌های استارتاپی موفق، شبکه‌سازی و ساخت تیم‌های موفق، دریافت بازخوردهای سازنده از رهبران فکری صنعت و … بسیار ارزشمند است.

پیدا کردن بهترین کنفرانس های استارتاپی از بین هزاران کنفرانسی که در اروپا، آمریکا و غیره برگزار می‌شود کار بسیار سختی است، بنابراین ما برای شروع تعدادی از آن‌ها را در لیست زیر معرفی می‌کنیم.

۱) رویداد FutureStack

در آینده‌ای نزدیک هیچ‌چیز شبیه امروز نخواهد بود و آن زمان تنها کسانی موفق خواهند بود که از الان برنامه‌ریزی کنند و پارادایم سازان آینده باشند. در کنفرانس فیچراستک آینده از زوایای مختلف تجزیه، تحلیل و بررسی می‌شود. افرادی که در این رویداد شرکت می‌کنند دغدغه‌ی بزرگی نسبت به آینده‌ی جهان دارند، آن‌ها تلاش می‌کنند تا با کشف راهکارهای جدید به ایجاد آینده‌ای بهتر کمک کنند. یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین ویژگی‌های فیچراستک نسبت به سایر رویدادهای مشابه، تلاش آن‌ها برای استفاده از قدرت تکنولوژی برای بهبود مسائلی مانند توسعه‌ی شهری است.

کنفرانس FutureStack

۲) فستیوال launch

فستیوال launch را می‌توان بزرگ‌ترین رویداد استارتاپی جهان دانست. این فستیوال برای اولین بار توسط Jason Calacanis برگزار شد و هم‌اکنون هر ساله بیش از ۱۰۰۰۰ شرکت‌کننده دارد. در این رویداد سالانه بیش از ۵۰ استارتاپ جدید با ایده‌های فوق‌العاده معرفی می‌شوند. سخنرانان این فستیوال جزو برترین و موفق‌ترین افراد جهان هستند، افرادی مثل پاول گراهام، ایوان ویلیامز و … که انگیزه‌ی حضور شرکت‌کنندگان در چنین رویدادهایی را چند برابر می‎‌کنند. شرکت‌کنندگان اغلب استارتاپ‌هایی هستند که تازه شروع به کار کرده‌اند و به دنبال یادگیری مسیر موفقیت و جذب سرمایه هستند.

۳) فستیوال Techweek

در این فستیوال کارآفرینان و رهبران فکری دور هم جمع می‌شوند تا یک هفته‌ی سرشار از تکنولوژی را تجربه کنند. همان‌طور که در وب‌سایت این کنفرانس مطرح شده ماموریت آن‌ها ایجاد یک بستر تکنولوژی جامع‌محور است، بستری که بتواند از کارآفرینان سراسر جهان حمایت کنند. این فستیوال حدود ۵ سال پیش در شیکاگو تاسیس شده و اکنون در بسیاری از شهرستان‌ها برگزار می‌شود. موسسان این فستیوال با جمع‌آوری ذهن‌های برتر کنار هم به دنبال کشف نقاط درد واقعی و پرورش اکوسیستم استارتاپی جهانی هستند.

۴) کنفرانس Craze

این کنفرانس شباهت زیادی به یک اردوی تابستانه‌ی پرانرژی و سرشار از یادگیری داد. شرکت‌کنندگان این کنفرانس همه‌ی افرادی هستند که با مفهوم استارتاپ آشنایی دارند، حال این افراد می‌توانند صاحبان یک کسب‌وکار جدید باشند، آژانس تبلیغاتی و … . در این کنفرانس بهترین و جدیدترین روندهای بازاریابی، فناوری و رسانه‌های اجتماعی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد. علاوه بر این فرصت بی‌نظیری برای شرکت‌کنندگان جهت تعامل و شبکه‌سازی با سخنرانان و افراد دیگر به وجود می‌آید.

تعامل در کنفرانس

۵) کنفرانس Velocity

Velocity بیشتر از این‌که شبیه به یک کنفرانس باشد یک برنامه‌ی آموزشی ضروری است و منبع مهمی برای حرفه‌ای‌های وب. آشنایی با جدیدترین و بهینه‌ترین ترفندهای وب مسلما تاثیر گسترده‌ای بر روند توسعه‌ی استارتاپ‌ها خواهد داشت. در Velocity حرفه‌ای‌ها از همسالان خود یاد می‌گیرند، با کارشناسان تبادل نظر می‌کنند و بهترین شیوه‌ها و آموخته‌های خود را با هم به اشتراک می‌گذارند.

۶) کنفرانس دیسراپت تک‌کرانچ

دیسراپت یکی از جذاب‌ترین کنفرانس‌هایی است که از سال ۲۰۱۱ به صورت سالانه برگزار می‌شود. با بخش‌های مختلفی همچون هکتون، مصاف استارتاپ‌ها، مصاحبه و چالش کشیدن مدیران کسب‌وکارهای بزرگ مکان بزرگی برای یادگیری است. این کنفرانس نیروهای جوان که به تازگی شروع به کار روی کسب‌وکار خود می‌کنند را با کسب‌وکارهای بزرگ کنار هم قرار می‌دهد و این موضوع باعث شده که یکی از مشهورترین و موفق‌ترین کنفرانس‌های جهان تبدیل شود. در این کنفرانس نیروهای جوان با ایده‌ها و استارتاپ‌های خود قدم به عرصه می‌‌گذارند تا راجع به آن‌ها بحث و گفتگو شود و در نهایت بهترین ایده‌ها برای دریافت جایزه انتخاب شوند، کسب‌وکارهای بزرگ هم حضور پیدا می‌کنند تا به چالش کشیده شوند و نقدهای سازنده‌ای بشنوند.

۷) کنفرانس SMMW

کنفرانس Social Media Marketing World به دلیل تمرکز روی یک موضوع خاص خیلی زود توانست به یکی از پرشورترین رویدادهای جهان تبدیل شود. بازاریابی برای استارتاپ‌ها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و بسیار مبحث پیچیده و گسترده‌ای است، SMMW روی یک موضوع خاص یعنی بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی تمرکز کرده و تلاش می‌کند تا در این کنفرانس بهترین رویه‌ها در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گیرد.

کنفرانس بازاریابی رسانه های اجتماعی

۸) کنفرانس نوآوری NY

نوآوری هسته‌ی اصلی چرخش کسب‌وکارهای امروزی است. کنفرانس نوآوری NY یک دوره‌ی دو روزه‌ی خلاقیت است که توسط بزرگ‌ترین شرکت‌های نوآوری جهان برگزار می‌شود. این رویداد برای کسانی که در زمینه‌های مختلف از جمله فناوری، طراحی، بازاریابی، سرمایه‌گذاری و … در حال فعالیت هستند، مناسب است. شرکت‌کنندگان این کنفرانس از صنایع مختلف حضور دارند و همین منجر به کشف ایده‌هایی خارق‌العاده و نوآورانه می‌شود.

۹) کنفرانس TNW

در کنفرانس Thenextweb مشهورترین کارآفرینان جهان و رهبران تکنولوژیک یک جا جمع می‌شوند و تجارب خود را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهند، بیش از ۱۰۰ استارتاپ در این رویداد معرفی می‌شوند و پس از آن در مورد این استارتاپ‎‌ها به بحث و گفتگو می‌نشینند. برگزاری چنین رویدادهایی سبب الهام‌بخشی برای ایده‌های جدید، آشنایی با تجارب مهم استارتاپ‌های دیگر و رشد اکوسیستم استارتاپی کلی می‌شود.

۱۰) کنفرانس InfusionCon

یک رویداد سه روزه‌ی هیجان‌انگیز که بر محوریت ایده‌‎یابی و شروع یک استارتاپ تمرکز کرده است. اما علاوه بر ایده‌یابی در این رویداد استراتژی‌های قدرتمند و بینش‌های عملی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد تا کسب‌وکار خود را رشد دهند. با گرد هم آمدن هزاران کارآفرین و کارشناس، مشکلات مشابهی مطرح شده و راهکارهایی برای آن‌ها عنوان می‌شود.

نتیجه‌گیری: کنفرانس های استارتاپی

همان‌طور که اشاره کردیم برگزاری رویداد از جنبه‌های مختلفی به اکوسیستم استارتاپی کمک می‌کند، از پیدا کردن ایده‌های جدید تا نحوه‌ی بازاریابی و رشد. بنابراین ما در این مطلب به معرفی ۱۰ مورد از بهترین کنفرانس های استارتاپی که در جهان برگزار می‌شوند پرداختیم. مابه اقتضای مطلب هر کنفرانس را تنها در سه سطر معرفی کردیم شما می‌توانید از طریق لینک‌ها آن‌ها را دنبال کنید و اطلاعات جامع‌تری کسب کنید.

پی‌نوشت: همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم در حوزه‌ی استارتاپ‌ها هزاران رویداد و کنفرانس در حال برگزاری است، بنابراین انتخاب بهترین‌ از بین آن‌ها کار مشکلی است. این لیست براساس لیست مشهورترین رویدادهای استارتاپی که در چند ماهه‌ی اخیر برگزار شده و یا به زودی برگزار خواهند شد تهیه شده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *