رویداد کرییتیو مرنینگ: صبحانه‌ای ویژه همراه با یک شات الهام‌بخشی

تاریخ: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
کرییتیو مرنینگ تبریز

بر خلاف رویدادهای قبلی که گاها قدمت آن‌ها به بیشتر از نیم قرن می‌رسید؛ این بار می‌خواهیم در مورد رویدادی با سابقه کوتاه ۷ ساله صحبت کنیم که با وجود تازه‌گی‌اش بعد از هفت سال توانسته در بیشتر از ۱۳۰ شهر دنیا،  با ۱۱۶۱۶۱ هزار عضو برگزار شود. رویداد کرییتیو مرنینگ با بیش از ۲۵۸۰ رویداد در این مدت کوتاه جزو یکی از رویدادهای مورد پسند در اکثر جوامع بوده است.

صبح‌های خلاق یا CreativeMornings رویدادی خلاقانه است که برای صبح‌های شرکت‌کنندگان برنامه‌ی ویژه‌ای دارد؛ تینا رُس آیزنبرگ، متولد سوییس و فارغ‌التحصیل طراحی از دانشگاه مونیخ آلمان است؛ او پس از اتمام تحصیلاتش به نیویورک مهاجرت و در سپتامبر سال ۲۰۰۸ برنامه صبح‌های خلاق را به جامعه نیویورک معرفی کرد؛ در ابتدا آیزنبرگ این رویداد را فقط برای افرادی که در سطح شهر می‌شناخت برگزار می‌کرد، افراد دور هم جمع می‌شدند و پس از صرف صبحانه‌ای دوستانه به بیان ایده‌های خلاقانه مختلف می‌پرداختند. اما بعدها به دلیل استقبال بیش از حد، این رویداد در سطح جهان مشهور شد. هدف از برگزاری این رویداد گسترش شبکه‌ی ارتباطی بین جوانان خلاق، مربیان، صاحبان ایده و سرمایه‌داران است.

به دلیل شباهتی که به رویداد تد در بیان عقاید و ایده‌های مختلف داشت در ابتدا به “تد محلی و آسان برای ما” لقب گرفت، اما بعدا به دلیل تفاوت‌هایی که با رویداد تد پیدا کرد اسم آن را تغییر داده و کرییتیو مرنینگ نام‌گذاری کردند.

در رویداد کرییتیو مرنینگ چه اتفاقاتی می‌افتد؟

در همه نقاط دنیا که این رویداد را برگزار می‌کنند، یک روز در هر ماه به این برنامه اختصاص داده می‌شود و با نظم و ترتیب خاص خود برگزار می‌شود. این رویداد نزدیک به ۳ ساعت می‌باشد که از ساعت ۸ صبح با صرف صبحانه شروع شده و بعد از آن به مدت یک الی دو ساعت میزبان سخنرانان مرتبط با موضوع بوده و در آخر به بحث و پرسش و پاسخ پیرامون موضوعات پرداخته می‌شود.

برای هر کدام از جلسات ماهانه از طرف سازمان اصلی موضوعی(معمولا در حوزه‌های کارآفرینی، خلاقیت و صفات اجتماعی) انتخاب شده و برگزار کننده‌ها مجبور هستند تا رویداد شهر خود را بر همین اساس تنظیم کنند و سخنرانان نیز می‌‌بایست پیرامون همین موضوع به بحث‌وگفتگو بپردازند؛ برای انتخاب سخنرانان تاییدی از طرف سازمان مرکزی انجام نشده و انتخاب آن‌ها برعهده نماینده صبح‌های خلاق همان منطقه می‌باشد.

شرکت در این رویداد برای همه آزاد و رایگان است؛ و همه افراد مایل بدون محدودیتی حق حضور در این جلسات حق دارند. افراد بعد از ‌ثبت‌نام در سایت صبح‌های خلاق برای شرکت در هر رویداد بعد از اعلام زمان برگزاری رویداد، صندلی خود را از طریق وب‌سایت کرییتیو مرنینگ رزرو می‌کنند.

استانداردهای برگزاری رویداد کرییتیو مرنینگ

افراد در سایر کشورها برای برگزاری رویداد می‌توانند در سایت صبح‌های خلاق اعلام آمادگی نموده و با مذاکره از طریق ایمیل بعد از تایید سایت مرکزی صبح‌های خلاق، رویدادی مشابه را در شهر خود به صورت محلی برگزار کنند؛ این رویداد تنها شهر به شهر اجرا شده و برنامه‌ای برای کل کشور شما نمی‌باشد. در گذشته برای پذیرش شهری به عنوان نماینده باید تعداد جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر را شامل می‌شد اما دست‌اندرکاران این برنامه متوجه شدند گاهی افراد بسیار خلاقی در جوامع بسیار کوچکی وجود دارند که نباید ان‌ها را نادیده گرفت بنابراین این رویداد بدون محدودیت در همه شهرها اجرا می‌شود تنها این نکته حائز اهمیت است که هر شهر می‌تواند شامل یک نماینده و برگزار کننده از طرف این رویداد باشد. در ایران نیز برای اولین بار در شهر تبریز از مردادماه ۱۳۹۴ با اعلام آمادگی از طرف نمایندگان این شهر، در آخرین جمعه هر ماه با موضوعات مختلفی از جمله شوک، همدلی، اتحاد و …. برگزار شده است.

برای هر شهر تنها یک نماینده پذیرفته شده و نمایندگانی به صورت مشترک مورد قبول نمی‌باشد. برای پذیرش نماینده رویدادهای صبح‌های خلاق در هر شهری، توافقنامه‌ای ۱۲ ماهه امضا شده که بعد از اتمام قابل تجدید می‌باشد.

برنامه‌های نماینده‌های صبح‌های خلاق در مالکیت CreativeMornings LLC قرار دارد و این رویداد دری به سوی جامعه جهانی برای معرفی رویدادهای خلاق شهر شما می‌باشد. نمایندگان به صورت مستقل مسئول محل برگزاری رویداد، پیدا کردن سخنران، حامیان مالی، هدایت تیم برای عکاسی یا فیلم‌برداری، بازاریابی برای رویداد می‌باشند. برگزاری رویداد تنها یک جلسه در ماه و شرکت‌ برای عموم آزاد می‌باشد.

بعد از ظهرهای خلاق

نزدیک به یک سال است که رویدادی مشابه به نام Creative evening در کنار صبح‌های خلاق به عنوان بعد از ظهرهای خلاق نیز برگزار می‌شود. ایده‌ی این برنامه نیز از آن‌جا مطرح شده که برخی افراد عصرها خلاق‌تر هستند بنابراین مردم عصرها حدود سه ساعت کنار هم جمع می‌شوند سخنرانی‌های کوتاهی صورت می‌گیرد و به جای صبحانه، یک عصرانه‌ی سبک همراه با قهوه سرو می‌شود.

همان‌طور که اشاره کردیم تنها شهری در ایران که این رویداد را برگزار می‌کند شهر تبریز است؛ شما نیز می‌توانید با اعلام آمادگی به کرییتیو مرنینگ جهانی این رویداد را در شهر خود برگزار کنید. این رویدادها مزیت‌های بسیاری برای تک‌تک شرکت‌کنندگان دارد؛ فراموش نکنید حضور در چنین جوامعی، افزایش اتحاد و همدلی و تقویت جوامع کوچک‌مان در شهرهای مختلف تنها راه انجام کارهای بزرگ است.

430775021594982597271

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *