برگزاری کارگاه فن بیان به شیوه‌ی رایان مک‌لین

تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
برگزاری کارگاه فن بیان

رایان مک‌لین برگزارکننده‌ی مشهورترین و می‌توان گفت برگزاری موفق‌ترین کارگاه های فن بیان در دنیا را به عهده دارد. از نظر او یادگیری سخنرانی و فن بیان مانند یادگیری دوچرخه‌سواری است، مهارتی که از طریق تمرین و عمل بدست می‌آید. چه اتفاقی می‌افتد زمانی‌که ما از کاری لذت می‌بریم؟ ما از آن کار لذت می‌بریم و آن را دوباره و دوباره تکرار می‌کنیم.


رایان مک‌لین را می‌توان برگزارکننده‌ی موفق‌ترین کارگاه های فن بیان در دنیا دانست. از نظر او یادگیری سخنرانی و فن بیان مانند یادگیری دوچرخه‌سواری است، مهارتی که از طریق تمرین و عمل بدست می‌آید. چه اتفاقی می‌افتد زمانی‌که ما از کاری لذت می‌بریم؟ ما از آن کار لذت می‌بریم و آن را دوباره و دوباره تکرار می‌کنیم. بنابراین کارگاه فن بیان مک‌لین به شیوه‌ای خاص و سرشار از لذت برگزار می‌شود. او بیشتر روی تمرین دادن به شرکت کنندگان تمرکز می‌کند و نه کارهای کلیشه‌ای دیگر مثل چگونه استرس را حین سخنرانی کم کنیم و … .

در این نوشته برخی از فعالیت‌های مک‌لین در کارگاه فن بیانش را معرفی می‌کنیم.

۱) داستان زندگی دوست من

یکی از مهم‌ترین تمرین‌هایی که برای سخنرانی باید انجام داد تمرین خلاقیت است. در این بازی شرکت‌کنندگان یک به یک به روی سن می‌آیند و داستانی خیالی در مورد دوست خود(کناردستی‌شان) بیان می‌کنند. اگر فرد موردنظر داستان واقعی دوستش را بیان کند، احتمال این‌که جو خسته‌کننده و ساکت به نظر برسد زیاد است. با خیالی بودن داستان فرد تمام تلاش خود را می‌کند تا خلاقانه و به بهترین شکل داستان خود را ادامه دهد.

یکی از کارهای خوبی که به برگزاری موفق کارگاه کمک خواهد کرد توصیه‌های شما بعد از هر سخنرانی است. بعد از هر شرکت‌کننده شما می‌توانید نقطه ضعف او را پیدا کنید و راجع به این موضوع صحبت کنید، دقت کنید که گفته‌های شما در شرکت‌‌کننده‌ها حس بدی ایجاد نکند و اعتماد به نفس آن‌ها را از بین نبرد.

۲) بازی فی‌البداهه

موضوعی را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهید و آن‌ها آن را به اجرا در می‌آورند. حال می‌توانید یک موضوع، کلمه یا جمله باشد. اما فرد موردنظر تنها باید در مورد یک مبحث صحبت کند. این فعالیت به فرد کمک می‌کند تا بداهه صحبت کردن را یاد بگیرد و در مابین سخنرانی‌هایش به دلایل مختلف سررشته‌ی سخنانش را گم نکند.

برگزاری کارگاه فن بیان

به عنوان مثال، فرد موردنظر می‌تواند راجع به موضوع تغییرات آب‌وهوا، تغییرات رسانه‌های اجتماعی و رفتارهای یک سخنران خوب صحبت کند اما آن‌چه که اهمیت دارد بداهه بودن صحبت‌ها و حرکت روی یک موضوع است.

۳) داستان‌های پشت سر هم

این فعالیت یکی از جذاب‌ترین کارها در یک کارگاه فن بیان است. مخصوصا اگر تعداد شرکت‌کنندگان شما زیاد باشد، جریان به خوبی پیش خواهد رفت. این فعالیت را بدین شکل می‌توانید پیش ببرید که از شرکت‌کننده اول می‌خواهید راجع به یک موضوع دلخواه صحبت کند، زمان معینی را برای او در نظر می‌گیرید و بعد از پایان زمان نفر اول، از نفر دوم می‌خواهید تا ادامه‌ی داستان را بازگو کند.

بنابراین بداهه بودن و خلاقانه شدن بیش از هر روش دیگری در این فعالیت نمود پیدا خواهد کرد. چون هیچ شخصی نمی‌داند شخص قبل از او چه چیزی خواهد گفت. علاوه بر این موضوعات گوش‌ دادن تعاملی نیز از جمله مزیت‌های مهم این فعالیت است.

۴) داستان‌های اکشن

شما می‌توانید این فعالیت را به دو صورت انجام دهید:

نوع اول: هر شرکت‌کننده به روی سن می‌رود و یک روز هیجان‌انگیز خود را تعریف می‌کند، در حین تعریف هر کلمه‌ای که امکان به صورت پانتومیم اجرا کردنش باشد را انجام می‌دهد.

نوع دوم: شرکت‌کننده به روی سن می‌رود و به هنگام تعریف یک روز هیجان‌انگیزش، بقیه‌ی شرکت‌کنندگان شروع به اجرای کارهایی که سخنران می‌گوید می‌پردازند.

به عنوان مثال، ممکن است شرکت‌کننده بگوید که من با چند خمیازه‌ی عمیق از خواب بیدار شدم و درمورد اول خودش باید خمیازه بکشد و در مورد دوم گروه باید این کار را انجام دهند.

۵) معنی کردن کلمات مبهم

بسیاری از کلمات وجود دارند که کمتر مابین مردم مورد استفاده قرار می‌گیرند مثلا کلماتی مثل ژنراتور.

چندین کلمه با چنین ویژگی‌هایی بنویسید و به هر کدام از شرکت‌کننده‌ها یک کلمه ارائه کنید تا آن کلمه را به شرکت‌کنندگان توضیح دهد. این فعالیت به افزایش اعتماد به نفس شرکت‌کنندگان کمک زیادی خواهد کرد، چون احتمال دارد آن‌ها هیچ چیزی راجع به آن کلمه ندانند و شروع به گفتن چیزهایی راجع به آن بکنند. اگر فرد معنی کلمه را نداند و حدسیاتی راجع به آن داشته باشد می‌تواند با قدرت اقناع کنندگی و اعتماد به نفس مردم را قانع کند.

برگزاری کارگاه فن بیان

۶) داستان‌های تقلبی

این روش رایان مک‌لین نیز به شدت مورد توجه قرار گرفته است. او از قبل چند تصویر پشت سر هم و مشابه را جمع‌آوری می‌کند. برای هر شرکت‌کننده حدود ۱۰ تا ۱۵ تصویر را به ترتیب نمایش می‌دهد و او باید داستانش را مطابق با تصاویر ادامه دهد. شرکت‌کنندگان با تصویر اول شروع می‌کنند سپس مابین داستان مجبور می‌شوند چیزهای خنده‌داری بگویند تا داستانی را که شروع کرده‌اند خراب نشود.

۷) سخنرانی تجاری

به همراه خود چندین وسیله‌ی ضروری داشته باشید، این وسایل می‌تواند چیزهایی مثل انگشتر، آیفون یا هر چیز دیگری باشد. برای هر شرکت‌کننده یک آیتم را در نظر می‌گیرید و از او می‌خواهید تا چند دقیقه خود را جای سازنده‌ی محصول بگذارد و در مورد مزیت‌های محصول و این‌که چرا باید از چنین محصولی استفاده شود صحبت کند.

۸) پایان داستان

در این مورد شما به هر شرکت‌کننده یک پایان می‌دهید و او باید داستانی با این پایان بسازد. به عنوان مثال، شما این جمله “و آن مرد سه روز پشت سر هم گریه کرد” را به شرکت‌کننده می‌دهید و او شروع به داستان‌سرایی در مورد آن می‌کند.

۹) چیزی در کیف پول من

شرکت‌کنندگان باید تک به تک روی سن حاضر شوند و از مزیت‌های کیف‌پول خود و اشیایی که داخل آن می‌گذارند صحبت کنند، هر شخص در مورد کیف پول خود صحبت می‌کند و تلاش می‌کند توضیح دهد که چرا کیف پول او نسبت به بقیه ارزشمندتر است که او انتخابش کرده است.

۱۰) بازی تغییر پایان

در این بازی به هر شرکت‌کننده‌ای نام یک فیلم مشهور داده می‌شود، فیلمی که قبلا آن را مشاهده کرده است. فرد موردنظر در چند دقیقه داستان را به شرکت‌کنندگان دیگر تعریف می‌کند اما باید پایان آن را تغییر دهد و به فیلم را به شیوه‌‎ی دیگری به پایان برساند. همه باید تلاش کنند تا شرکت‌کنندگان را به هیجان آورند.

نتیجه‌گیری: نکاتی برای برگزاری کارگاه فن بیان

برگزاری یک کارگاه فن بیان بیش از همه‌چیز نیاز به تمرین و آموزش ترفندهایی برای افزایش قدرت خلاقیت، اعتماد به نفس و بداهه گویی دارد، با روش‌های رایان مک‌لین که حدود ۱۰ مورد از آن‌ها را ارائه کردیم شما می‌توانید بهترین کارگاه فن بیان را برگزار کنید. رایان مک لین معتقد است تنها با تمرین یک فرد معمولی می‌تواند به یک سخنور بزرگ تبدیل شود، تکنیک معمولا همراه تمرین ایجاد می‌شود؛ تنها در صورتی که او به این فعالیت‌ها علاقه نشان دهد و با اشتیاق آن‌ها را انجام دهد.

 

ebook

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *