7 راه اساسی برای رسیدن به موفقیت شغلی

تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۵
پیدا کردن کار

یکی از اهدافی که توسعه‌ی فردی در رسیدن به آن‌ها کمک می‌کند، پیدا کردن کار مناسب و ساختن مسیر شغلی‌ست. در روز پنجم از هفته‌ی رویداد -که “توسعه‌ی فردی و بهبود مسیر شغلی” نام دارد- پیرامون مسیر شغلی و روش‌های غنی کردن آن همراه با توسعه‌ی فردی صحبت خواهیم کرد. بعد از این‌که علایق‌تان را کشف کردید و مهارت‌های مربوط را یاد گرفتید، نوبت به استفاده از آن‌ها برای کار کردن و کسب درآمد است.

1- ابتکار و نوآوری به خرج دهید

به جای این‌که منتظر ایجاد شدن تغییر در کارتان باشید، سعی کنید همیشه به دنبال راه‌های خلاقانه برای ایجاد تغییر بگردید. بدون این‌که کسی از شما بخواهد، راه‌هایی خلاقانه برای بهبود روش‌های انجام کار پیدا کنید و بعد هم جرئت پیشنهاد آن‌ها به مدیران بالادستی و اجرای تستی‌شان را داشته باشید. برای نوآوری، تجربه لازم نیست. تنها چیزی که لازم دارید این است که به صورتی متفاوت به مسائل نگاه کنید. فعالیت‌هایی که در محیط کارتان انجام می‌شوند را زیر نظر بگیرید و هر جا که توانستید، سعی کنید برای بهتر انجام شدن‌شان قدمی بردارید.

2- با دیگران همکاری کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای پیشرفت در مسیر شغلی این است که به موفقیت دیگران کمک کنید! وقتی که تیم شما در انجام وظایف محول‌شده و رسیدن به اهداف پروژه‌ای موفق می‌شود، در واقع شما هم همراه تیم‌تان برنده‌اید. اگر بتوانید به خوبی در تیم کار کنید، پیشرفت خودتان را هم پی‌ریزی می‌کنید. این‌که موفقیت به اسم چه کسی تمام می‌شود، مهم نیست. مهم این است که شما و همکاران‌تان -به عنوان یک تیم- کارهای‌تان را به خوبی انجام می‌دهید و به اهداف تعیین‌شده‌تان دست پیدا می‌کنید. بقیه را به سمت مسیر درست هدایت کنید. کاری کنید مشتریان، همکاران، مدیران و کارمندان‌تان خوب و موفق به نظر برسند و واقعا عضوی از یک تیم باشید. مطمئن باشید که دیر یا زود نتیجه‌ی تلاش‌های‌تان را خواهید دید.

3- از گوگل استفاده کنید!

دیگر لازم نیست وقتی رئیس‌تان چیزی از شما می‌پرسد، جواب‌اش را با “بلد نیست‌ام” یا “نمی‌دانم” بدهید. به احتمال قوی خواهید توانست جواب مورد نظر را خیلی سریع و به راحتی از طریق جست‌وجو در گوگل به دست آورید، پس به جای جواب‌های بالا بگویید “یاد می‌گیرم” یا “پیدا می‌کنم”. کسانی که در این دوره مشغول به کار می‌شوند، فرصتی دارند که نسل‌های قدیم از آن برخوردار نبودند. امروز همه‌ی ما می‌توانیم با استفاده از اینترنت هرروز تخصص‌مان را کامل‌تر کنیم.

4- سبک تعهدتان را عوض کنید

وقتی انجام کاری به شما محول می‌شود، معمولا به عنوان یک کارمند متعهد سریعا برای انجام آن اقدام می‌کنید. اما بهتر است قبل از اجرا به این فکر کنید که چطور می‌توانید بهتر و منطقی‌تر عمل کنید. از تعهد معمولی فراتر بروید، از منطق‌تان استفاده کنید و بیش‌تر از آن چیزی که از شما خواسته شده انجام دهید. لازم نیست بیش‌تر و سخت‌تر کار کنید، کافی‌ست منطقی‌تر و عاقلانه‌تر عمل کنید. با این روش، خواهید توانست به راحتی در مسیر شغلی‌تان به سمت بالا حرکت کنید.

5- به دنبال کسب مهارت باشید، نه مقام

مهم نیست به دنبال پیدا کردن کار جدید باشید یا رسیدن به یک موقعیت شغلی بهتر در محل کار فعلی‌تان. در هر صورت اگر می‌خواهید تغییری در مسیر شعلی‌تان ایجاد کنید، بهتر است به جای فکر کردن به عنوان شغلی و مزایای آن، به این فکر کنید که در شغل جدیدتان چه چیزهای جدیدی یاد خواهید گرفت و چه تجاربی به دست خواهید آورد. در طولانی‌مدت، موفقیت شما به نام شرکتی که در آن کار می‌کنید یا عنوان شغلی‌تان بستگی نخواهد داشت. بل‌که تنها مهارت‌هایی که کسب کرده‌اید و توانایی‌های شخصی‌تان متصل خواهد بود. پس توسعه‌ی فردی و یادگیری و پرورش استعدادها را جدی بگیرید.

6- بزرگ فکر کنید

بسیاری از افراد نگاهی خطی به مسیر شغلی‌شان دارند. اما مسیر شغلی فقط مجموعه‌ای از کارها، عنوان‌ها و دستمزدها  نیست. باید به این فکر کنید که می‌خواهید در حوزه‌ی فعالیت‌تان چه کسی باشید و در طول زندگی حرفه‌ای‌تان به کجا برسید و چه چیزی از خودتان به جا بگذارید. اگر از کار فعلی‌تان خسته شده‌اید، به دنبال پیدا کردن کار مشابه که فقط عنوان شغلی یا محل کارتان را عوض کند، نباشید. بل‌که به این فکر کنید که از مهارت‌های‌تان در چه زمینه‌های دیگری می‌توانید استفاده کنید. ممکن است بتوانید تجربه‌های جالبی از یک کار داوطلبانه برای یک سازمان مردم‌نهاد یا خیریه به دست آورید یا حتی بتوانید به جای تلاش برای پیدا کردن کار، استارت‌آپ خودتان را راه بیندازید.

7- مثل یک کارآفرین فکر کنید

کارآفرینان معمولا تحمل ریسک‌پذیری مناسبی دارند اما به این نکته نیز واقف‌اند که هر تصمیم‌شان عواقبی دارند. آن‌ها می‌دانند که بعد از هر تصمیم باید برای موفقیت از هیچ تلاش فروگذار نکنند. اگر بتوانید مثل یک کارآفرین فکر کنید، استعدادها و نقاط قوت خود را خواهید شناخت و خواهید توانست براساس آن‌ها هدف تعیین کنید و در مسیر رسیدن به آن هدف پا بگذارید. علاوه بر این، خواهید توانست موقعیت را به خوبی تحلیل کنید و تشخیص بدهید که روش فعلی‌تان درست و به کار بیش‌تر نیاز دارد یا اشتباه است و باید در آن تجدید نظر کنید. اگر مثل یک کارآفرین فکر کنید، به این نکته خواهید رسید که افرادی که وارد زندگی‌تان می‌کنید، می‌توانند شادی، موفقیت یا پیشرفت شما را بسازند یا مانعی بر سر راه آن باشند.

مطالب مرتبط

نظرات بازدیدکنندگان

  1. جراح گفت:

    خیلی اطلاعات خوبی رو در اختیار کاربران قرار می دید . سایتتون عااالیه .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *