بخش بندی لیست ایمیل: چرا هر برنامه‌ریز رویدادی به انجام این کار نیاز دارد

تاریخ: ۲۹ شهریور ۱۳۹۵
بخش بندی لیست ایمیل- وبلاگ ایوند

اگر تاکنون رویدادی برگزار کرده باشید، به احتمال زیاد اطلاعات تماس صدها و یا حتی هزاران نفر از شرکت‌کنندگان را دریافت کرده و ذخیره کرده‌اید. اگر این کار را انجام داده باشید بسیار خوشحالیم چون شما جزو برگزارکننده‌هایی هستید که اندک اطلاعاتی از بازاریابی رویدادی دارید. امیدوارم اطلاعاتی را که جمع‎‌آوری کرده‌اید در یک CRM ذخیره کرده باشید و نه روی صفحه‌ی اکسل. به این جمله اکتفا می‌کنیم، چون در این مطلب هدف‌مان مسئله‌ی دیگریست و نمی‌خواهیم بیش از این راجع به نرم‌افزار ارتباط با مشتری صحبت کنیم.


اگر تاکنون رویدادی برگزار کرده باشید، به احتمال زیاد اطلاعات تماس صدها و یا حتی هزاران نفر از شرکت‌کنندگان را دریافت کرده و ذخیره کرده‌اید. اگر این کار را انجام داده باشید بسیار خوشحالیم چون شما جزو برگزارکننده‌هایی هستید که اندک اطلاعاتی از بازاریابی رویدادی دارید. امیدوارم اطلاعاتی را که جمع‎‌آوری کرده‌اید در یک CRM ذخیره کرده باشید و نه روی صفحه‌ی اکسل. به این جمله اکتفا می‌کنیم، چون در این مطلب هدف‌مان مسئله‌ی دیگریست و نمی‌خواهیم بیش از این راجع به نرم‌افزار ارتباط با مشتری صحبت کنیم.

همان‌طور که می‌دانید همه‌ی مخاطبین با هم یکسان نیستند، بعضی از آن‌ها اسپانسر رویدادهای قبلی شما هستند، برخی دیگر شرکت‎کنندگان وفادار رویداد شما هستند، برخی دیگر شرکت‎‌کنندگانی هستند که هرگز در رویداد شما شرکت نکرده‌اند. پس چرا برای تمام این گروه‌ها ایمیل یکسانی می‌فرستید؟

اگر شما این کار را انجام نمی‌دهید، باید بدانید که بخش‌بندی ایمیل برای تعامل بهتر با مخاطبان‌تان ضروری است.

 

چرا باید لیست ایمیل خود را بخش‌بندی کنید؟

یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازاریابی ایمیلی به نام Mailchimp مطالعه‌ای در خصوص تاثیر بخش‌بندی لیست ایمیل انجام داده است. آن‌ها دریافتند، ایمیل‌هایی که پس از بخش‌بندیِ لیست ایمیل ارسال می‌شوند، حدود ۱۴٪ بیشتر باز می‎شوند و تعداد کلیک‌هایی که روی لینک‌های موجود در این ایمیل‌ها صورت می‌گیرد حدود ۶۵٪ بیشتر است.
به عبارت ساده‌تر، اگر شما حدود ۱۰۰۰ ایمیل ارسال کنید و به صورت معمول ۴۰۰ نفر ایمیل شما را باز کنند پس از بخش‌بندی این تعداد ۵۶+ خواهد شد. و با فرض این‌که معمولا ۲۰ کلیک روی ایمیل‌های شما صورت می‌گیرد، ۶۵٪ افزایش به معنی ۱۳+۲۰ کلیک است.

در ظاهر ممکن است این اعداد را بسیار کم تصور کنید، اما برای بسیاری از برگزارکنندگان اضافه شدن حتی یک نفر به تعداد شرکت‌کنندگان می‌تواند به معنی صدها هزار تومان درآمد باشد.

بخش بندی لیست ایمیل می‌تواند تاثیر بسیار بزرگی در ROI رویداد شما داشته باشد.

روش‌هایی که می‌توانید برای بخش‌بندی لیست ایمیل از آن‌ها استفاده کنید!

برگزارکنندگان رویداد گزینه‌های خاصی برای بخش‌بندی لیست ایمیل خود مدنظر دارند. به عبارت ساده‌تر، بسته به هدف و شرایط رویداد شما، بخش‌بندی‌های مختلفی می‌تواند صورت گیرد. در زیر تعدادی از روش‌ها معرفی می‌شوند، اما باید توجه داشت که تمام گزینه‌های ذکر شده می‌تواند به صورت جزئی‌تر و یا ترکیبی مورداستفاده قرار گیرد.

بخش‌بندی براساس نوع بلیت

شما احتمالا نیاز خواهید داشت تا اطلاعات مختلف را به دارندگان بلیت‌های مختلف انتقال دهید. به عنوان مثال، اگر یکی از بلیت‌های شما کارگاه اضافی دارد و می‌خواهید اطلاعاتی راجع به این کارگاه به شرکت‌کنندگان در آن کارگاه خاص برسانید، لازم نیست این اطلاعات را به همه‌‎ی افرادی که در لیست ایمیل‌تان هستند بفرستید، بلکه باید ایمیل را تنها برای افرادی که بلیت مربوط به آن کارگاه را خریداری کرده‌اند ارسال کنید.

آستانه‌ی توجه مردم به شدت کاهش پیدا کرده و آن‌ها دوست دارند سریعا ایمیل‌هایی را که به آن‌ها مرتبط نیست را حذف کنند. با ارسال ایمیل‌های نامرتبط به آن‌ها، دیدشان نسبت به خودتان را تغییر می‌دهید.

بخش‌بندی براساس مکان

زمانی‌که در حال ترویج رویدادهای بعدی هستید، احتمالا به اطلاعات تماس افرادی که در نزدیکی محل برگزاری رویداد شما هستند نیاز پیدا کنید و یا مسائلی از این قبیل که در صورت تفکیک اطلاعات شرکت‌‎کنندگان براساس مکان زندگی‌شان بهتر می‌توانید آن‌‎ها را هدف قرار دهید.

بخش‌بندی براساس نقش فرد در رویداد

شما ممکن است لیستی از افراد را در CRM خود داشته باشید که در رویداد شما نقش‌های مختلفی را ایفا کرده‌اند. برای مثال، شرکت‌کننده، سخنران، اسپانسر و بسیاری دیگر. بخش‌بندی ایمیل به شما کمک می‌کند با گروه‌های هدف خود به شیوه‌ای موثرتر ارتباط برقرار کنید و برای هر گروه بروزرسانی‌های متناسب را ارسال نمایید.

بخش‌بندی براساس سن

کاربران براساس سن‌شان، نیازها و رفتارهای مختلفی دارند. بخش‌بندی ایمیل براساس سن به شما کمک می‌کند تا با مخاطبان‌تان به زبان خودشان صحبت کنید.

بخش‌بندی براساس صنعت

شاید در آینده شما نیاز داشتید که رویدادهای جدید خود را براساس صنعت‌ها ترویج کنید.

بخش بندی براساس شغل

این مسئله در مورد افراد باید به وضوح آشکار باشد. شاید برای جلسات خاصی نیاز داشته باشید فقط مدیران ارشدی که در رویداد شما بوده‌اند را دور هم جمع کنید و یا سایر گروه‌‍‌ها. بنابراین یکی از مسائل مهمی که نیاز دارید راجع به شرکت‌کنندگان بدانید و در ایمیل‌ها از آن‌ها استفاده کنید شغل شرکت‌کنندگان است.

ایمیل‌های خود را چگونه بنویسیم تا بازدهی بخش‌بندی لیست ایمیل را حداکثر کنیم؟

هنگامی که لیست ایمیل خود را براساس شرایط رویداد خود و با توجه به موارد گفته شده، بخش‌بندی کردید؛ وظایف خود را به عنوان یک بازاریاب به انجام رسانده‌اید. حال باید از تاکتیک‌هایی جهت موفقیت کمپین‌‎های بازاریابی ایمیلی خود بهره بگیرید.

شخصی‌سازی ایمیل‌ها

ایمیل‌هایی که عنوان شخصی‌سازی شده‌ای دارند، نسبت به سایر ایمیل‌ها بازده بیشتری دارند.

از فراخوان‌به عمل‌ها استفاده کنید

آیا شما ایمیل را جهت ثبت‌نام در رویداد ارسال کرده‌اید و یا از مخاطب می‌خواهید به صفحه‌ای از سایت شما مراجعه کند؟ یا شاید شما ایمیلی حاوی برنامه‌‌ی زمان‌بندی رویداد ارسال کرده‌اید و می‌خواهید کاربر این برنامه را دانلود کند. برای این‌که کاربران به انجام کاری که هدف شما از ارسال ایمیل است تشویق شوند باید دکمه‎‌ی فراخوان به عمل شما به خوبی طراحی شده باشد و آن‌ها به سادگی بتوانند عمل درخواستی شما را انجام دهند.

آزمون و خطا

اریک ریس در کتاب لین استارت‌آپ خود می‌گوید:

تنها راه موفقیت این است که سریع‌تر از دیگران یاد بگیرید.

این جمله در هر زمینه‌ای می‌تواند به کار گرفته شود، خصوصا در برنامه‌ریزی رویداد. برای این‌که سریع‌تر یاد بگیرید باید از انواع آزمون و خطاها استفاده کنید. انواع بخش‌بندی‌های لیست ایمیل را بررسی کنید و ببینید در چه شرایطی بیشترین تعاملات را دریافت می‌کنید؟

نتیجه‌گیری

به یاد داشته باشید که بخش‌بندی لیست ایمیل روش بسیار خوبی برای بهبود نتایج بازاریابی و ترویج رویداد است. روش‌های مختلفی برای بخش‌بندی ایمیل وجود دارد مثل اطلاعات دموگرافیک، نوع بلیت و … اما فراموش نکنید که باید بهترین متغیر را انتخاب کنید و این موضوع کاملا به شرایط و هدف رویداد شما بستگی دارد.

بخش‌بندی ایمیل به عنوان بخش کوچکی از روش‌های ترویج و بازاریابی برای رویداد در کنار بهره‌گیری از رسانه‌های اجتماعی، سئو و … می‌تواند بسیار موثر باشد.

مطالب مرتبط