توصیه‌های مهم سخنوری و فن بیان از سرپرست تد “کریس اندرسون”

تاریخ: ۸ تیر ۱۳۹۵
کریس اندرسون

سخنرانی و ارائه‌ می‌تواند یک تجربه‌ی فوق‌العاده هیجان برانگیز باشد، زیرا شما قرار است مقابل تعداد زیادی از مردم صحبت کنید، مردمی که منتظر و علاقه‌مند به شنیدن بینش و نگرش منحصربه‌فرد شما هستند. اما ممکن است اتفاقی برعکس این رخ دهد و سخنرانی یک معضل بزرگ و عذاب‌آور در زندگی شما باشد، این اتفاق خواهد افتاد اگر نتوانید فن بیان خود را تقویت کرده و به فشارهای عصبی ناشی از قرار گرفتن جلوی مردم غلبه کنید.


سخنرانی و ارائه‌ می‌تواند یک تجربه‌ی فوق‌العاده هیجان برانگیز باشد، زیرا شما قرار است مقابل تعداد زیادی از مردم صحبت کنید، مردمی که منتظر و علاقه‌مند به شنیدن بینش و نگرش منحصربه‌فرد شما هستند. اما ممکن است اتفاقی برعکس این رخ دهد و سخنرانی یک معضل بزرگ و عذاب‌آور در زندگی شما باشد، این اتفاق خواهد افتاد اگر نتوانید فن بیان خود را تقویت کرده و به فشارهای عصبی ناشی از قرار گرفتن جلوی مردم غلبه کنید.

اگر دچار مشکل دوم هستید، به نظر می‌رسد بهترین کسی که می‌تواند به شما کمک کند کریس اندرسون سرپرست تد باشد. او در تمامی سخنرانی‌های تد همراه سخنرانان بوده و می‌تواند بهترین توصیه‌ها را در این زمینه ارائه کند، علاوه بر این کریس اندرسون کتابی با عنوان “سخنرانی‌های تد: راهنمایی‌های رسمی تد برای فن بیان” دارد که در این مطلب تعدادی از توصیه‌ی مهم او که در کتاب مذکور آورده شده است را بیان می‌کنیم.

برای داشتن “فن بیان قوی” بسیار تمرین کنید

شاید این توصیه را کلیشه‌ای‌ترین موضوع در رابطه با فن بیان بدانید، اما اندرسون معتقد است مردم هنوز به اهمیت تمرین پی نبرده‌اند و متوجه نیستند تمرین تا چه اندازه می‌تواند روی عملکرد آن‌ها نقش مثبت داشته باشد. او می‌گوید: بسیاری از افراد تنها کاری که انجام می‌دهند تمرکز روی محتوای سخنرانی است، پس از این‌که فهمیدند چه چیزی را باید به مردم بگویند روی صحنه می‌روند و شروع به صحبت می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که حتی نتوانند مفاهیمی که مدت زیادی در مورد آن فکر کرده‌اند را بیان کنند.


به هنگام سخنرانی این نکته‌ی مهم را به خاطر داشته باشید، شما می‌خواهید در مقابل مردمی صحبت کنید که “زمان” برای‌شان سرمایه‌ی بزرگی محسوب می‌شود، لذا طبیعی است که زمان زیادی را برای آماده شدن جهت سخنرانی صرف کنید.

 

تمرین قبل از رفتن به روی سن به سخنرانان کمک می‌کند تا ذهن خود را برنامه‌ریزی و منظم کرده و بتواند جلوی مخاطبان با طمانینه و آرامش صحبت کند.

یک داستان قوی برای ارائه‌ی خود آماده کنید

اندرسون معتقد است مهم‌ترین چیزی که به افزایش اعتماد به نفس سخنرانان کمک می‌کند داستان‌گویی است، ارائه‌ی داستان‌های واقعی در مورد موضوع می‌تواند به روند کاهش استرس در حین سخنرانی کمک بسیاری کند.

وی در کتاب خود به ارائه‌ی مونیکا لوینسکی اشاره می‌کند و معتقد است مهم‌ترین عامل موفقیت مونیکا در سخنرانی تدش ارائه‌ی یک داستان قوی بود. داستانی که باعث شد همه‌ی مخاطبانش با او احساس همدردی کنند و به حرف‌هایش باور داشته باشند.

مونیکا لوینسکی-فن بیان

اندرسون می‌گوید اگر شما داستان‌های فوق‌العاده و موضوع جذابی برای ارائه نداشته باشید، نمی‌توانید اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و اگر یکی از شرکت‌کنندگان از شما سوالی بپرسد حتی اگر آن را بدانید هم استرس می‌گیرید و نمی‌توانید در ادامه با اعتماد به نفس کافی به صحبت‌های‌تان ادامه دهید.

اگر تحت فشار عصبی هستید، اعتراف کنید

بسیاری از سخنرانان فکر می‌کنند مردم به دنبال ضایع‌ کردن آن‎‌ها هستند و با این فکر به روی صحنه می‌روند. همین موضوع می‌تواند دلیل اضطراب آن‌ها باشد، اما اندرسون می‌گوید طی سال‌هایی که تد برگزار شده است اگر تنها به یک موضوع مهم پی برده باشم آن موضوع این بوده است که مردم برای موفقیت سخنران‌شان هر کاری انجام می‌دهند، آن‌ها دوست دارند ارائه‌ی سخنران‌شان بی‌نظیر باشد و از آن لذت ببرند.

بنابراین اگر احساس اضطراب داشتید این موضوع را جلوی صحنه با آن‌ها در میان بگذارید، خصوصا اگر بتواند کمی حس شوخ‌طبعی به آن اضافه کنید، صداقت شما مورد حمایت قرار خواهد گرفت. علاوه بر آن، این اعتراف به میزان زیادی از اضطراب شما خواهد کاست و انرژی مضاعفی برای ادامه ایجاد خواهد کرد.

مطمئن شوید که شرکت‌کنندگان می‌دانند شما در مورد چه چیزی صحبت می‌‌کنید

از نظر کریس اندرسون یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات فن بیان فراموش کردن مخاطب است. شما به عنوان یک سخنران قبل از هر چیزی باید مطمئن شوید که شرکت‌کنندگان متوجه چیزهایی که می‌گویید هستند.

یک راهکار مهم‎ برای این مشکل وجود دارد؛ سخنران اغلب افرادی هستند که نسبت به یک موضوع اطلاعات بالایی دارند، لذا این افراد اغلب از اصطلاحات مختلف که مختص یک صنف خاص است استفاده می‌کنند. آن‌ها فکر می‌کنند این مفاهیم بسیار ساده هستند و همه باید آن‌ها را بدانند اما در اصل این‌گونه نیست!

راهکار اندرسون: قبل از این‌که در سن اصلی حضور پیدا کنید، یک گروه از مردم که هم‌سطح شرکت‌‎کنندگان اصلی هستند را پیدا کنید. برای این گروه از مردم سخنرانی کنید و از آن‌‎ها در مورد مشکلاتی که در حین ارائه داشتند سوال کنید، اگر مشکلاتی مطرح شد برای حل آن‌ها نهایت تلاش خود را انجام دهید.

 

ebook

مطالب مرتبط

نظرات بازدیدکنندگان

  1. فن بیان گفت:

    ممنون از مطالب خوبتون

    1. حامد درخشانی گفت:

      ممنون از وقتی که برای خواندن مطالب صرف میکنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *