رویداد جنوب از جنوب‌غربی(sxsw): منشا نوآوری‌ها و خلاقیت‌های جهانی

تاریخ: ۴ خرداد ۱۳۹۵
رویداد SXSW

امروزه در کل جهان رویدادهای مختلفی برگزار می‌شود، اما کمتر رویدادی به اندازه‌ی جنوب از جنوب‌غربی (sxsw) مورد استقبال قرار می‌گیرد. این رویداد را می‌توانیم با سی‌سال قدمت جزو قدیمی‌ترین رویدادهای جهانی بشمار بیاوریم.

تاریخچه رویداد SXSW

در سال ۱۹۸۶ زمانی که برای اولین بار پست الکترونیکی توسط دانشگاه‌ها و ارتش مورد استفاده قرار می‌گرفت، کامپیوترهای مکینتاش با حافظه‌ی محدود خود روانه‌ی بازار شده بودند؛ گروه کوچکی از مردم در دفتر کار آستین­کرونیل در ایالت تگزاس آمریکا گرد­هم آمدند تا در مورد آینده رسانه­های جمعی به بحث­و­گفتگو بنشینند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که موسیقی عامل اتحاد است؛ اما هنر و خلاقیت نیز ارزش‎‌های اصلی برای پیشرفت هستند. در نهایت در اکتبر سال ۱۹۸۶ گروهی به نام SXSW به معنای جنوب از جنوب غربی شکل گرفت که در ابتدا حتی با مقاومت مردم محلی برای جلوگیری از برپایی همایش­ها مواجه شد.

اما بالاخره اولین رویداد این گروه در مارس ۱۹۸۷ برگزار شد که قبل از افتتاحه ۱۵۰ بلیت فروخته شد، اما با فروش حدود ۷۰۰ بلیت در روز افتتاحیه به نوبه خود به یکی از بزرگترین رویدادهای زمان خود تبدیل شد. این رویداد پس از آن پیشرفت دائمی و چشمگیری داشته است و امروزه جزو محبوب‌ترین رویدادها محسوب می‌شود.

رویداد sxsw حاوی سه بخش موسیقی، فیلم­ و فن آوری است که­ سالانه حدود ۱۰ تا ۲۰ روز برگزار می‌شود. اگرچه در طی مسیر ۳۰ ساله‌ی خود تغییرات زیادی را پشت سر­گذاشته اما همواره سکوی پرتابی برای خلاقیت‌های جدید بوده است.

وجود این سه بخش در کنار هم علاوه بر این‌که دنیایی پر از سرگرمی برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کند، از سوی دیگر زمینه‌ای را فراهم می‌آورد تا کسب‌وکارها خلاقیت‌های خود را به نمایش بگذارند و رهبران صنعتی در صورت علاقه بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

در اولین سال برگزاری با ۱۷۷ نمایشگاه برای نمایش آثار هنرمندان و ۱۵ کارگاه آموزشی بسیار پرشور برگزار شد. در۱۳مارس ۲۰۱۵ نیز، رویداد sxsw بعد از ۲۹ سال با ۲۲۶۶ نمایشگاه برای هنرمندان، ۲۳۳ کارگاه آموزشی یکی از محبوبترین و بزرگترین رویدادهای جهان لقب گرفت.

در بخش­های مختلف این رویداد شرکت‌کنندگان قبل از برگزاری رویداد ثبت­نام کرده و نمونه کارهای خود را برای بخش داوری ارسال می­‌کنند؛ از بین نمونه‌­های ارسال شده تعدادی جهت نمایش در زمان جشنواره انتخاب شده که از میان آن‌ها نیز تعدادی در بخش­های مختلف از طرف هیئت داوری برگزیده می­شوند و کل آثار نیز به رای عموم مردم قرار گرفته و برندگان بخش داوری و مردم از طرف بزرگان صنعت مورد حمایت و سرمایه­‌گذاری قرار می‌­گیرد.

بخش موسیقی رویداد SXSW

بخش موسیقی که یکی از بزرگترین فستیوال­‌های موسیقی در سطح بین المللی است با حضور نزدیک به ۳۰ هزار تماشاگر و هنرمندان بزرگ از سراسر دنیا در  طی ۶ شب در سالن مرکزی شهر تگزاس اجرا می‌­شود،­ ساعت و مکان برگزاری هر کدام از گروه­‌ها و چهره‌­های موسیقی قبل از شروع جشنواره به­‌طور دقیق برنامه‌­ریزی شده و بر روی سایت قرار می‌­گیرد، در کنار اجرای زنده نوازندگان و خوانندگان مختلف کارگاه‌ها و کنفرانس‌های مختلف در سالن کنوانسیون آستین برگزار شده که در مورد اصول مختلف ویژگی آهنگ‌­ها، فن پایه آن‌ها، تبلیغات، چگونگی نوشتن نت‌­های موسیقی و هم‌چنین سایر مسائل پایه‌­ای مختلف برگزار می‌­شود.

در طی این سال‌ها چهر­ه­‌ها و گروه­‌های موسیقی بزرگی از این رویداد به دنیای موزیک معرفی شده‌­اند که می‌­توان به گروه­ مشهور Boy & Bear از استرالیا اشاره کرد. این گروه راک مورد تشویق بسیاری از تماشاگران و هیئت داوران قرار گرفت. گروه Sylvan Esso یکی دیگر از این گروه‌ها از کارولینای شمالی است که مردم برای شنیدن اجرای دوباره‌ی آن‌ها به صف شده بودند.

بخش فیلم رویداد SXSW

در بخش فیلم، سازندگان فیلم‌­های مستند، کوتاه و کمدی حضور پیدا می‌کنند. فیلم‌‌­ها طبق برنامه‌­ریزی قبلی که برروی سایت قرار گرفته بود در طی ۸ روز در سالن نمایش پارامونت به معرض نمایش عموم و هیئت داوران گذاشته می‌شود و شاید حضور مطرح‌­ترین بازیگران و کارگردانان بزرگ دنیا در هیئت داوران بخش فیلم، نشان دهنده اعتبار و اهمیت هر چه بیشتر این جشنواره است.

در آخرین دوره این رویداد از ۵۰۰۰ هزار فیلم مختلف که برای شرکت در جشنواره ارسال شده بود ۱۰۰ فیلم واجد شرایط در بخش‌­های مختلف برای نمایش انتخاب شده که از میان آن­ها نیز ۷ فیلم از طرف هیئت داوران انتخاب شد.

از میان فیلم‌­های برگزیده این جشنواره می‌­توان به  فیلم “ Pink Grapefruit” به کارگردانی مایکل موهان اشاره کرد که در همان سال نامزد جایزه اسکار در بخش فیلم کوتاه شد. در کنار به نمایش گذاشتن فیلم‌­ها، کارگاه­‌های مختلف آموزشی، فرش قرمز نیز با حضور بازیگران مطرح هالیوود برگزار می‌­شود.

بخش تکنولوژی رویداد SXSW

در بخش تکنولوژی رویداد sxsw که از سال ۱۹۹۴ به فستیوال موسیقی افزوده شده است، طی ۵ روز ایده‌های جدید در قالب نمایشگاه‌ها و سخنرانی‌ها به معرض عموم گذاشته می‌شود.

در بخش فناوری ایده­‌های خلاقانه، بهترین بازی­های ویدئوی و استارتاپ­ها به معرض نمایش گذاشته می‌شوند. نمایشگاه و غرفه­‌های مختلفی به تولیدکنند­گان ایده­‌های خلاقانه بخش فناوری اختصاص داده می­‌شود.  این نمایشگاه­‌ها شامل بخش‌­های مختلفی از جمله پزشکی و زیست فناوری، نوآوری در ارتباطات، نوآوری در چاپ سه بعدی، اقتصاد و پول الکترونیکی، امنیت و حریم خصوصی، طراحی­‌های دیجیتالی، شهر هوشمند، علمی و تخیلی، نوآوری در سخت افزار و نرم افزار، رسانه­‌های تصویری و بخش تکنولوژی برای آرامش و امنیت بیشتر در زندگی می‌باشند.

این رویداد بر محور خلاقیت و نوآوری می‌چرخد، به عبارت بهتر این رویداد جشنی برای نمایش استعدادها و خلاقیت‌های جدید است. برگزارکنندگان این رویداد در تلاش هستند تا استعدادهای جدید را کشف کنند و به آن‌ها کمک کنند تا رشد کنند و در نهایت دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنند.

430775021594982597271

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *