همه‌ چیز راجع‌ به رویداد بین‌المللی CES با بیش از ۴۷ سابقه

تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

CES مخفف عبارت Consumer Electronics Show بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌الملی در حوزه فناوری است. این رویداد در ابتدا بخشی از فستیوال موسیقی شیکاگو بود که بعدها با حمایت بنیاد لوازم مصرفی دیجیتال آمریکا مسیر خود را از آن جدا کرده و اکنون به پر بازدیدترین نمایشگاه‌ فناوری جهان تبدیل شده است.

رویداد بین‌المللی CES برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ میلادی در شهر نیویورک نیویورک آمریکا برگزار شد؛ که در آن ۱۴ کمپانی از جمله شاخص‌ترین کمپانی‌ها مثل ال‌جی، موتورولا و فیلیپس حضور داشتند. اما هم‌اکنون بیش از ۳۵۰۰ غرفه در زمینه تکنولوژی‌های تازه‌های خود را در این نمایشگاه به عرصه‌ی نمایش می‌گذارند.

این مراسم در ابتدا به صورت جشنواره زمستانه و تابستانه در لاس‌وگاس و شیکاگو برگزار می‌شد که از سال ۱۹۹۴ با استقبال کمتر از نمایشگاه شیکاکو تصمیم بر آن شد این رویداد هر ساله یک بار در طی چهار روز از ۶ تا ۹ ژانویه تنها در شهر لاس‌وگاس با حضور برترین‌های حوزه تکنولوژی از جمله تولیدکنندگان، توسعه‌دهندگان و تامین کنندگان سخت‌افزارهای تکنولوژی و غیره برگزار ‌شود.

بعد از سال ۲۰۰۰ این نمایشگاه به بزرگ‌ترین نمایشگاه تکنولوژی تبدیل شده بود که شاهد سخنرانی از طرف بزرگ‌ترین چهره‌های این عرصه مانند سخنرانی هر ساله بیل گیس بود، حتی حضور و سخنرانی رئیس جمهور سابق آمریکا بیل‌کلینتون خود دلیلی برای حضور بیشتر خبرنگاران و پوشش خبری از طرف رسانه‌های مختلف از این رویداد و سخنرانی‌های مربوط به آن می‌باشد.

شرکت کنندگان همایش CES

امروزه این نمایشگاه با حضور بالغ بر ۱۷۶ هزار شرکت‌کننده جز پر بازدیدترین نمایشگاه‌های دنیاست، اما شاید جالب باشد که این بازدید برای عموم نبوده و تنها کسانی می‌توانند در این رویداد حضور داشته باشند که رزومه‌ای در زمینه فناوری داشته باشند و در سایت CES ثبت‌نام کرده باشند.

محصولات و شرکت‌های حاضر در این جشنواره در حوزه‌ی فناوری و تکنولوژی هستند و به موضوعاتی مثل چاپ‌گرهای سه بعدی، زیرساخت های ارتباطی، سخت‌افزار کامپیوتر /نرم افزار/ خدمات، تصویربرداری دیجیتال/ عکاسی، بازی‌های الکترونیکی، بهداشت و زیست‌فناوری، رباتیک، سنسور، خانه‌های هوشمند و موضوعات دیگر مربوط می‌شوند.

در سال‌های اخیر برخی شرکت‌ها مانند اپل کنفرانس‌های مخصوص به خود را راه‌اندازی کرده و تازه‌های خود را در آن معرفی می‌کنند، اما با این وجود هنوز هم بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ محصولات خود را در این رویداد به معرض نمایش می‌گذارند، چون تعداد بازدیدکنندگان این رویداد در مقایسه با سایر کنفرانس‌ها بسیار زیاد است، به همین دلیل شرکت‌های بزرگ و کوچک مثل سامسونگ، ال‌جی، پاناسونیک غیره ترجیح می‌دهند در چنین رویدادی از محصولات و خلاقیت‌‌های خود رونمایی کنند.

جشنواره فناوری

یکی از پرطرفدارترین بخش‌های این رویداد مربوط به اتومبیل و گیم است. در آخرین دوره‌های این جشنواره بخش اتومبیل بیشترین بازدید را به خود اختصاص داده بود؛ در این بخش حداقل ده کمپانی بزرگ اتومبیل سازی از جمله آئودی، BMW، تویوتا، جنرال موتور، مرسدس بنز و فورد حضور داشتند.

نمایشگاه اتومبیل

مهم‌ترین محصولاتی که تا به حال در رویداد بین‌المللی CES رونمایی شدند

بسیاری از شرکت‌های بزرگ الکترونیکی برای اولین بار تازه‌های خود را در این نمایشگاه در معرض عموم قرار می‌دهند؛ برای مثال دیسک لیزری، یا حتی دیسک‌های سخت(CD) برای اولین بار در این نمایشگاه معرفی شده‌اند؛ محصولات دیگری مثل معرفی ساعت صفحه دیجیتال، بازی محبوب تتریس، دیسک نوری بلوری، تلویزیون ۱۵۰ اینچی پلاسمای پاناسونیک یا هدست Gear VR از سامسونگ نمونه محصولاتی است که در این نمایشگاه و برای اولین بار به نمایش درآمده‌اند.

در ایران نیز جشنواره‌های مختلفی از جمله جشنواره زیست فناوری، نانو تکنولوژی، ستاره‌های فناوری، الکامپ و … در زمینه فناوری و تکنولوژی با هدف معرفی محصولات جدید ساخت داخلی برگزار می‌شوند؛ که در این میان جشنواره بین الملی الکامپ (نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک) به عنوان بزرگترین رویداد فناوری اطلاعات ایران  به مدت ۲۰ سال است که به‌صورت سالانه در اواخر آذرماه در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران میزبان فعالان و بزرگان از جمله اکثر شرکت‌های کوچک و بزرگ IT ایران و البته ۲۰ شرکت خارجی است. این جشنواره در حوزه‌های مختلف زیر ساخت و تجهیزات هوشمند، سخت افزار/ نرم افزار، شبکه و ارتباطات، امنیت و انواع آنتی ویروس‌ها، تجهیزات الکترونیکی همراه، ماشین‌های اداری، دولت الکترونیک، راهکارها و خدمات هوشمند، دایره مخاطبان، آموزش و مشاوره، هوشمند سازی و دانش بنیان، آگاه‌سازی رسانه برگزار می‌شود. اما تنها ایده‌ی این جشنواره‌ها شبیه به CES است و به هیچ‌وجه تکنولوژی‌ها و خلاقیت‌هایی که در آن‌جا وجود دارد نتوانسته شبیه‌سازی شود.

تنها ایرادی که می‌توان در رویداد CES یافت، بیش از حد بزرگ بودن آن است. CES پر از تلویزیون، ساعت‌های هوشمند، ماشین‌لباس‌شویی و جمعیت کثیری از مردم است که در تلاش هستند تا همه‌ی این محصولات فناوری را ببینند و این باعث می‌شود شرکت‌کنندگان از رویداد حداقل‌ترین میزان استفاده را ببرند. کارن چوبکا یکی از مسئولان CES پس از رویداد سال ۲۰۱۵ که با بازدیدکنندگان بی‌شماری مواجه شده بود، اشاره کرد که این میزان بازدیدکننده بازدهی رویداد ما را به حداقل می‌رساند و از سال آینده ما ایده‌هایی خواهیم داشت که هر بازدیدکننده به بخشی که نیاز دارد مراجعه کند و بدین ترتیب بازدیدکنندگان نهایت استفاده را از محصولات خواهند برد.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *