تجربیات نوید بهرنگی از برگزاری رویداد روشن شو

موضوع: گفت‌وگو
تاریخ: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
نوید بهرنگی

رویداد روشن شو یکی از بهترین رویدادهایی است که در کشور ما برگزار می‌شود. سخنرانی‌های ۷ دقیقه‌ای این رویداد باعث شده شرکت‌کنندگان در کمترین زمان ممکن به بیشترین میزان اطلاعات دسترسی پیدا کنند. در ایران برای اولین بار است که رویدادی از محدودیت زمانی برای سخنران استفاده می‌کند.


رویداد روشن شو یکی از بهترین رویدادهایی است که در کشور ما برگزار می‌شود. سخنرانی‌های ۷ دقیقه‌ای این رویداد باعث شده شرکت‌کنندگان در کمترین زمان ممکن به بیشترین میزان اطلاعات دسترسی پیدا کنند. در ایران برای اولین بار است که رویدادی از محدودیت زمانی برای سخنران استفاده می‌کند. جان کلیز خلاقیت را به چیزی بسیار گریزان تشبیه کرده است و می‌گوید فقط با محدودیت‌های مکانی و زمانی می‌توان آن را به دام انداخت. بنابراین این محدودیت ۷ دقیقه‌ای باعث خواهد شد سخنران‌ها از حداکثر توان خود برای روشن کردن شرکت‌کنندگان استفاده کنند. نوید بهرنگی برگزارکننده این رویداد، در ادامه بیشتر در این مورد توضیح می‌دهد.

۱) آقای بهرنگی لطفا کمی در مورد روشن‌شو و هدفی که دنبال می‌کند توضیح دهید؟

روشن‌شو یک برنامه‌ی ۳ ساعته برای کسب دانش و تجربه‌ در زمینه‌های مختلف است. علاوه بر کسب تجربه رویداد ما به شرکت‌کنندگان تجربه‌ی کارگروهی را آموزش می‌دهد که به نظرم بسیار ارزشمند است. سخنرانی‌های روشن‌شو ۷ دقیقه‌ایست و توسط سخنرانان غیر حرفه‌ای انجام می‌شود که راس ۷ دقیقه به صورت خودکار قطع می‌شود. سخنران باید در این ۷ دقیقه یک جرقه در ذهن مخاطب ایجاد کند (اصطلاحاً مخاطب را در رابطه با آن موضوع روشن کند)

این رویداد در واقع از یک رویداد جهانی با نام Ignite Show الگو برداری شده که برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ در سیاتل واشنگتون برگزار شده و تاکنون در بیش از ۱۰۰ شهر جهان برگزار گردیده است. سال ۹۲ برای اولین بار در شهر اصفهان برگزار شد و پس از آن شهرهایی مثل شاهین‌شهر، تهران، مشهد و بابل نیز این رویداد را اجرا کردند.

روشن شو

۲) نقش شما در رویداد روشن‌شو چیست؟

من وظیفه برگزاری، تمام هماهنگی‌ها، جذب حمایت افراد و سازمان‌ها و مصاحبه با افرادی که درخواست سخنرانی می‌دادند و… را بر عهده داشتم. که این کارها از ۲ ماه قبل از برگزاری شروع شد. اما بهتر است این کار توسط یک تیم ۳ نفره انجام شود. در غیر این صورت ۲۴ ساعت کم میاد!
تیم اجرایی روشن شو متشکل از ۸ نفر بود که اکثر دوستان وظیفه پذیرش و هماهنگی ها در حین برگزاری رویداد را بر عهده داشتند و فقط ۲ نفر از اعضا قبل از رویداد کارهای گرافیکی و تبلیغات را انجام می‌دادند.

۳) به نظرتان چه تخصص‌هایی برای یک تیم برگزاری رویداد نیاز هست؟

بیشتر کارها در تیم اجرایی یک رویداد هماهنگی بین عوامل است که تقریبا هر کسی که فن بیان و تجربه‌ی کافی‌ داشته باشد، می‌توان این کارها را انجام دهد. اما وجود عکاس و گرافیست ماهر کمک زیادی به برگزار کننده‌ها خواهد کرد و به جز این‌ها فکر نمی‌کنم به تخصص خاصی نیاز باشد.

نوید بهرنگی روشن شو

۴) بیشترین مخاطبان رویداد شما چه کسانی هستند؟

من در حوزه‌ی آی‌تی فعالیت می‌کنم، بیشتر افرادی هم که من را می‌شناسند در همین حوزه فعالیت می‌کنند و این باعث شده که حدود ۶۰٪ شرکت کنندگان ما افرادی با پیش زمینه آی‌تی باشند اما در ۴-۵ ماه اخیر به کمک دوستان دیگر که در جامعه کارآفرینی اصفهان فعال هستند سعی کردیم بقیه اقشار جامعه را نیز درگیر کنیم که تا اینجا موفق بوده‌ایم.

۵) برای ثبت‌نام، اطلاع‌رسانی و تبلیغات از چه روش‌هایی استفاده می‌کنید و از کدام روش‌ها نتیجه‌ی بهتری می‌گیرید؟

در اصفهان رویدادی به نام همفکر برگزار می‌شود که تا الان ۵۰ رویداد به طور مداوم و پشت سر هم برگزار شده. طبق آمار تاکنون حدود ۱۰۰۰ نفر در این رویداد شرکت کرده‌اند و هر هفته به طور میانگین ۱۰۰ نفر شرکت کننده دارد.
چون اکثر کسانی که در کامیونیتی اصفهان فعال هستند در همفکر هم شرکت می‌کنند و به رویدادهای مربوط به کارآفرینی علاقه دارند ما از طریق کانال تلگرام و میلینگ لیست همفکر به آنها اطلاع دادیم اما این اصلا کافی نبود و تبلیغات در رویدادهایی که در طی این مدت برگزار شد هم انجام شد همچنین دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و اتاق بازرگانی اصفهان نیز در اطلاع رسانی کمک کردند. اطلاع رسانی از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، کانال‌ها و گروه‌های تلگرام نتایج خیلی خوبی به ما ارائه کرده است.

۶) مطمئنا یکی از اهداف شرکت‌کنندگان از حضور در رویدادها شبکه‌سازی است، آیا برای افزایش ارتباطات در رویداد کاری انجام می‌دهید؟

ما معمولا بعد از سخنرانی‌ها یک مسابقه با هدف شبکه سازی و کار تیمی داریم. این مسابقه باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که علاوه بر سادگی و سرگرم کننده بودن، افراد را به سمت کار تیمی نیز سوق دهد و افراد برای برنده شدن نیاز به تیم داشته باشند. برای مثال ساخت بلندترین برج کاغذی با تعداد محدودی از کاغذ که به هر نفر داده می‌شود یا ساخت بلندترین پل چوبی با تعداد چون و پونز محدود که تحمل وزن وزنه‌ای مشخص را داشته باشد. در این نوع مسابقه افراد به خاطر این که منابع بیشتری داشته باشند و در زمان مقرر بتوانند سازه خود را آماده کنند، باید تیم سازی کنند و پل یا برج و… را به صورت گروهی و با همفکری هم بسازند. تیم برنده هم یک جایزه خیلی معمولی (مثل خوراکی یا جوایز ارزان قیمت) دریافت می‌کند.

رویداد روشن شو

۷) چگونه از شرکت کنندگان بازخورد می‌گیرید؟

ما در روشن شو با استفاده از برگه‌های نظرسنجی و فضای مجازی و هم‌چنین به صورت حضوری از مخاطبان بازخورد گرفتیم ولی به دلیل اینکه بتوانیم از تعداد بیشتری از شرکت کنندگان بازخورد بگیریم یک نظرسنجی با سرویس گوگل فرم ایجاد کردم و به شرکت کنندگان اطلاع دادم که در این نظرسنجی شرکت کنند. این بازخوردها بسیار برای ما ارزشمند است و به ما کمک می‌کند تا هر رویداد بهتر از رویداد قبلی برگزار شود.
یک کاری که ما در این رویداد انجام دادیم این بود که با کسانی که بازخورد منفی داده بودند تماس گرفتیم و برای جبران از آنها شماره کارت گرفتیم و هزینه پرداختی‌شان را بازگرداندیم. از ۲۵۰ نفر فقط ۲ نفر ناراضی بودند و به ما شماره کارت دادند ولی این کار آنها را بسیار متعجب کرد و باعث شد که به جای صحبت در مورد کمی و کاستی‌های رویداد در شبکه‌های اجتماعی و… از این مورد و تجربیات خوبی که به دست آوردند صحبت کنند.

۸) در مورد روش‌هایی که برای جذب اسپانسر بکار می‌گیرید، توضیح دهید؟

تا این لحظه هیچ اسپانسری که به رویداد روشن شو پول تزریق کند نداشتیم و فکر نمی‌کنم نیازی هم باشد. اسپانسرها صرفا در اطلاع رسانی و در اختیار گذاشتن فضای برگزاری به ما کمک کرده‌اند.

۹) در قیمت‌گذاری رویدادتان چه چیزهایی را در نظر گرفته‌اید؟

سعی ما همواره بر این بوده که رویدادی با کیفیت از هر نظر داشته باشیم و قیمت‌گذاری به شکلی باشد که فقط هزینه ها پوشش داده شود تا اکثر علاقه مندان بتوانند در این رویداد شرکت کنند.

۱۰) چه استانداردهایی برای برگزاری رویداد روشن شو نیازهست؟

بله برای برگزاری، سخنرانی‌ها و مسابقه استانداردهایی تدوین شده که لازم به اجرا است. این استانداردها بسیار طولانی‌ست و در حوصله این مصاحبه نمیگنجد اما علاقه مندان میتوانند به من ایمیل بزنند تا داکیومنت ها را برای‌شان ارسال کنم.

برای برگزاری نیاز به اجازه از ما نیست و این طور نیست که جلوی کسی را برای برگزاری روشن‌شو بگیریم ولی برای گرفتن ساب دامین و ایمیل رسمی روشن‌شو لازم است با تیم ما هماهنگ شود. ما صرفا با انتقال تجربه و کانال های اطلاع رسانی رویداد به برگزارکنندگان کمک می‌کنیم تا رویدادی بهتر داشته باشند.

ما این آمادگی را داریم تا در برگزاری این رویداد در شهرهای دیگر کمک کنیم و خوشحال می‌شویم که بتوانیم تجربیات برگزاری این رویداد را در اختیار علاقه مندان به برگزاری روشن شو در شهر خودشان قرار دهیم. همچنین می‌توانیم از پتانسیل موجود برای اطلاع رسانی استفاده کنیم تا رویدادی بهتر داشته باشند.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *