دست‌های مهربان و برگزاری نمایشگاه خیریه برای کودکان

موضوع: گفت‌وگو
تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
رویدادهای خیریه بنیاد دست های مهربان

امروزه رویدادهای خیریه در سراسر دنیا برگزار می‌شوند، سازمان‌های خیریه با ایده‌های جذابی افراد را دور هم جمع می‌کنند و آن‌ها را برای شرکت در ایجاد حس اجتماعی ترغیب می‌کنند. این موج در کشور ما نیز به راه افتاده و بسیاری از سازمان‌های خیریه به اهمیت برگزاری یک رویداد برای رسیدن به اهداف‌شان پی برده‌اند.


امروزه رویدادهای خیریه بسیاری در سراسر دنیا برگزار می‌شوند، سازمان‌های خیریه با ایده‌های جذابی افراد را دور هم جمع می‌کنند و آن‌ها را برای شرکت در ایجاد حس اجتماعی ترغیب می‌کنند. این موج در کشور ما نیز به راه افتاده و بسیاری از سازمان‌های خیریه به اهمیت برگزاری یک رویداد برای رسیدن به اهداف‌شان پی برده‌اند. سازمان‌ دست‌های مهربان یکی از موسسات مستقل و مردم‌نهاد است که از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده است. آن‌ها اخیرا شروع به برگزاری نمایشگاه های نقاشی کرده‌اند. ما با برگزارکننده‌ی این رویداد در تبریز صحبت کردیم تا بیشتر راجع به رویدادهای خیریه دست‌های مهربان، اهداف و نحوه‌ی برگزاری بدانیم.

رویدادهای خیریه را برای ما تعریف می‌کنید؟

رویدادهای خیریه پرنقش‌ترین رویدادها در جوامع هستند که با ایده‌های خوب و خلاقانه سعی در آگاه کردن مردم از مشکلات اجتماعی و تشویق بیشتر آن‌ها در راستای رفع این مشکلات هستند. این رویدادهای هدف‌های خیلی خوبی را دنبال می‌کنند. برگزاری نمایشگاه توسط بنیاد دست های مهربان نیز دقیقا همین اهداف را دنبال می‌کند.

رویدادهای خیریه بنیاد دست های مهربان

 

نمایشگاه‌هایی که توسط بنیاد دست‌های مهربان برگزار می‌شوند چه هدف‌هایی رو دنبال می‌کنند؟

هدف کلی موسسه‌ی ما خودکفایی (زنان) است، ما به خانواده‌های بی‌سرپرست کمک می‌کنیم، اما چگونه؟ ما در عین حال که ماهی به دست این خانواده‌ها می‌دهیم، ماهیگیری را نیز به آن‌ها یاد می‌دهیم. هر کسی که برای اولین بار به موسسه‌ی ما مراجعه می‌کند از ما کمک می‌خواهد، ما به او کمک می‌کنیم تا ابتدا بتواند نیازهای اولیه‌ی خودش را برطرف کند سپس تلاش می‌کنیم کاری به او یاد دهیم تا خودکفا شود. اگر ما نتوانیم نیاز اولیه‌ی او را برطرف کنیم مطمئنا دیگر به ما مراجعه نخواهد کرد، بنابراین ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا این خانواده‌ها به سمت خودکفایی هدایت شوند. برگزاری نمایشگاه ها توسط بنیاد ما نیز در راستای همین هدف است.

رویدادهای خیریه بنیاد دست های مهربان

در نمایشگاه‌های ما بچه‌ها نقاشی می‌کشند و آن‌ها را به معرض نمایش می‌گذارند و بازدیدکننده‌ها می‌توانند این نقاشی‌ها را بخرند. هدف از برگزاری این رویدادها سه چیز است: ۱) ایجاد حس استقلال برای کودکان تحت پوشش ۲) پر کردن چاله‌های عاطفی کودکان ۳) خیرین بچه‌ها را از نزدیک ببینند و با فعالیت‌های بنیاد بیشتر آشنا شوند. ما همه‌ی این کارها را انجام می‌دهیم و در کنار آن بیشترین تلاش ما حفظ کرامات انسانی است.

آیا برگزاری رویداد کمکی به خیریه‌ها می‌کند؟

برگزاری رویداد در آشنایی بیشتر خیرین با فعالیت‌های بنیاد،  افزایش تعداد خیرین و هم‌چنین ایجاد حس‌های خوب در بچه ها بسیار تاثیرگذار بوده است. ما تلاش‌مان این است که تعداد چنین رویدادهایی را افزایش دهیم و تمام تلاش خود را منحصربفرد ساختن رویداد انجام دهیم.

اجازه دهید بیشتر به سمت نحوه‌ی برگزاری رویداد برویم، برای بازاریابی رویداد و اطلاع‌رسانی چه کارهایی انجام می‌دهید؟

ما زیاد تبلیغات و یا بازاریابی انجام نمی‌دهیم؛ چون تبلیغات زیاد ما را از هدف اصلی‌مان دور می‌کند و افراد اغلب خودشان ما را پیدا می‌کنند. اما با این حال به خوبی از پتانسیل فضای آنلاین استفاده می‌کنیم. ما وب‌سایت داریم و همواره آن را بروز نگه می‌داریم، به دلیل این‌که این روزها مردم از تلگرام و اینستاگرام به شدت استقبال می‌کنند، ما نیز کانالی را در تلگرام و اکانتی در اینستاگرام به راه انداختیم و با پست‌های جذاب و بروزرسانی‌های مداوم سعی می‌کنیم خیرین را جذب کنیم.

از استراتژی‌های جذب مخاطب هم استفاده می‌کنید؟ مثلا ما مهدی کیانی(بازیکن تراکتورسازی) را در رویدادتان دیدیم، چه برنامه‌هایی برای انجام چنین کارهایی دارید؟

رویدادهای خیریه بنیاد دست های مهربان

همان‌طور که می‌دانید حضور گروه‎های مرجع در چنین مکان‌هایی معمولا برای استراتژی‌های بازاریابی بسیار موثر است، اما برای حضور ایشان هیچ تدارکاتی چیده نشده بود و ایشان خودشان با حضورشان رویداد را مزین کردند. اما حضور ایشان باعث شد خیرینی که در نمایشگاه حضور داشتند لذت ببرند و ما خوشحال می‌شویم اگر بتوانیم بقیه‌ی افراد گروه‌های مرجع را نیز به رویدادمان جذب کنیم.

قیمت نقاشی‌ها را چگونه تعیین می‌کنید؟

ما هیچ قیمتی برای نقاشی‌ها تعیین نکردیم، بلکه همه به انداز‌ه‌ی دلخواه خود به نقاشی‌ها پرداخت می‌کنند و ما این کار را به عهده‌ی خود خیرین قرار دادیم. البته محدوده‌ای برای آن تنظیم کردیم، اما بر عهده‌ی خیرین است که چه تعداد بخرند و چه میزان برای هر کدام پرداخت کنند.

در اکثر رویدادها مخصوصا رویدادهای خیریه ایجاد تجربه‌ی فوق‌العاده برای خیرین در همان نمایشگاه پول را پرداخت می‌کنند و ما نقاشی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.یادبودهایی را به آن‌ها می‌دهیم و همه‌ی همکارانی که در نمایشگاه حضور دارند توجیه هستند که ایجاد تجربه‌ی خوب برای شرکت‌کنندگان اولین هدف ما است.

برگزاری نمایشگاه خیریه توسط بنیاد دست های مهربان

چه عواملی را به هنگام انتخاب مکان برای برگزاری نمایشگاه در نظر می‌گیرید؟

چنین نمایشگاه‌هایی معمولا باید در مکان‌های شلوغ شهر برگزار شوند، چون بیشتر افراد از این طریق با رویداد آشنا می‌شوند و مراجعه می‌کنند. ما براساس سیاست‌های مجتمع فرهنگی تبریز فقط امکان برگزاری در دو مکان الغدیر و بیست و نه بهمن را داشتیم که به دلیل تسهیل دسترسی به مکان دوم، آن را انتخاب کردیم. برای نمایشگاه‌هایی که با هدف خیریه برگزار می‌شوند دو عاملی که ذکر کردم بیشتر از همه تاثیرگذار هستند.

مطالب مرتبط

نظرات بازدیدکنندگان

  1. ratin گفت:

    سلام موفق و پایدار باشید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *