نکات مهمی که باید درمورد برگزاری رویداد هنری بدانید

تاریخ: ۵ آبان ۱۳۹۵
برگزاری رویداد هنری- ایوند

برگزاری رویداد‌های هنری همواره برای هر شخص و کارآفرینی بسیار هیجان‌انگیز و مفید بوده است. از طریق این رویداد‌ها شما قادر خواهید بود تا مهارت‌های هنری خود را با دیگران به اشراک بگذارید و الهام‌بخش شرکت‌کنندگان‌تان باشید. از طرفی برگزاری یک رویداد هنری محدود به گروه سنی خاصی نیست و بسته به شرایط موجود و علاقه خود می‌توانید چنین رویدادی را برای هر رده سنی دلخواهی برگزار کنید.


برگزاری رویداد‌های هنری همواره برای هر شخصی که علاقه‌‎ و استعداد هنری دارد؛ هیجان‌انگیز و مفید بوده است. از طریق این رویداد‌ها شما قادر خواهید بود تا مهارت‌های هنری خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و الهام‌بخش شرکت‌کنندگان‌تان باشید. از طرفی برگزاری رویداد هنری محدود به گروه سنی خاصی نیست و بسته به شرایط موجود و علاقه خود می‌توانید چنین رویدادی را برای هر رده سنی دلخواهی برگزار کنید.

علاوه بر این، رویداد‌های هنری می‌توانند فرصت فوق‌العاده‌ای برای کارآفرینی شرکت‌کنندگان و به‌خصوص برای بانوان خانه‌دار محسوب شوند. برای مثال آموزش هنر‌ صنایع دستی می‌تواند فرصت‌های کارآفرینی و کسب‌وکار بسیاری را برای افراد علاقه‌مند ایجاد کند. اما مزایای برگزاری یک رویداد هنری به همین جا ختم نمی‌شود.

علاوه بر موارد گفته شده، برگزاری رویداد‌های هنری دو مزیت بزرگ دیگر نیز دارد. اولی شبکه‌سازی و ارتباط با سایر هنرمندان است. معمولا چنین رویدادهایی فضای بسیار مناسبی برای گرد هم آمدن هنرمندان سرتاسر شهر و یا حتی کشور هستند. آشنایی با چنین افرادی قطعا فرصت‌های حرفه‌ای فراوان دیگری برای خود شما نیز به همراه خواهد داشت.

مورد دوم، با کسب پوشش خبری از طریق رسانه‌های محلی و ملی، شما این شانس را خواهید داشت که کسب‌و‌کار، شرکت و یا آموزشگاه خود را به صورت ملموس و مناسبی به مردم منطقه معرفی کنید. البته برگزاری یک رویداد هنری موثر و موفق مستلزم آشنایی با برخی نکات و رعایت آن‌ها نیز هست. در ادامه به بررسی برخی از این نکات می‌پردازیم:

مخاطبان خود را بشناسید

هرچند این امر بسیار بدیهی به نظر می‌رسد، اما بازهم تکرار می‌کنیم که قبل از برگزاری هر رویدادی باید مخاطبین آن را شناسایی کنید. بسته به رده سنی، جنسیت، نوع فعالیت و چندین مشخصه دیگر از مخاطبانتان، فعالیت‌های رویداد شما نیز متغیر خواهد بود. به همین دلیل شما باید کاملا مخاطبان خود را درک کرده و فعالیت‌های خود را بر محور علایق و نیازهای آنان برنامه‌ریزی کنید.

برای مثال اگر مخاطبان شما افراد کم سن و سال و یا کودکان هستند، باید به این نکته توجه داشته باشید که آن‌ها علاقه‌ای به هنرمند شدن ندارند ولی در عوض دارای ذهن بسیار فعال و خلاقی هستند. اگر مخاطبان شما افرادی با رده سنی بالاتر هستند که برای اولین بار در چنین کلاس و رویدادی شرکت می‌کنند، احتمالا ترجیح می‌دهند که با ابزاری کاربردی مانند آبرنگ کار کنند. همچنین دانش‌آموزان هنرمند به احتمال زیاد دارای ادراک دیجیتالی نیز خواهند بود.

هرچند که هدف اصلی شما به چالش کشیدن مخاطبانتان است، اما با این حال باید به گونه‌ای رفتار کنید که آن‌ها احساس راحتی بکنند. برای این کار بهتر است لیستی از فعالیت‌های مناسب برای رویداد بر اساس شرکت کنندگان آن تهیه کنید.

برقراری اولین ارتباط پیش از برگزاری رویداد هنری

بهتر است که چند هفته قبل از برگزاری اولین رویداد خود، از طریق ارسال نامه و یا ایمیل مخاطبان و شرکت کنندگان خود را از محتوای این رویداد آگاه کنید تا آن‌ها بدانند که چه چیزی در انتظارشان خواهد بود. این ایمیل در حکم اولین ارتباط رسمی شما با آنان خواهد بود و در نتیجه مخاطبانتان این فرصت را خواهند داشت تا با شما ارتباط برقرار کنند. در ادامه ایده‌هایی را در همین رابطه با شما در میان می‌گذاریم:

  • یک بیوگرافی کوتاه از خودتان برای مخاطبین ارسال کنید. این کار نه برای تبلیغ و ترویج خودتان، بلکه برای این است که مخاطبانتان با تجربه و تخصص شما آشنا شوند و در صورت نیاز سوالات خود را مطرح کنند.
  • اگر شما در حال کار بر روی پروژه‌ی خاصی هستید و یا قبلا بر روی پروژه‌هایی کار کرده‌اید، می‌توانید برخی از جذاب‌ترین نمونه کار‌های خود را برای شرکت کنندگان ارسال کنید. این کار باعث افزایش علاقه مخاطبین به رویداد و یا کلاس آموزشی شما می‌شود.
  • از مخاطبانتان بخواهید تا انتظاراتی که از خود در پایان این رویداد دارند را در قالب متون کوتاهی نوشته و برای شما ارسال کنند. به این ترتیب ممکن است بخواهید تغییراتی را در نحوه برگزاری رویداد و یا محتوای آن ایجاد نمایید تا شرکت‌کنندگانتان شاهد رویداد مفید و مهیج‌تری باشند.

مستبد نباشید!

همانطور که می‌دانید، خلاقیت و استبداد دو مقوله‌ای هستند که هیچگاه با یکدیگر ادغام نمی‌شوند. در نتیجه شما باید به جای ریاست بر رویداد، رهبری و هدایت آن را بر عهده بگیرید. یک رویداد هنری باید بسیار تعامل‌گرا و دموکراتیک باشد. همچنین ایجاد یک فضای صمیمانه و غیر‌رسمی، بر افزایش خلاقیت مخاطبان و کل رویداد موثر واقع خواهد شد.

فراموش نکنید که نحوه چیدمان فضای رویداد نیز یک امر بسیار مهم و حیاتی در ایجاد جوی صمیمانه است. قرار گیری موقعیت شما در مقابل مخاطبان (همانند موقعیت معلم در مقابل دانش‌آموزان) نمی‌تواند ایده مناسبی باشد. در عوض چینش دایره‌ای و چرخشی می‌تواند صمیمیت جو حاکم بر رویداد را افزایش دهد.

ایده، ایده و باز هم ایده

برگزاری رویداد هنری موفق نیازمند ایده‌های فراوانی است. همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، فعالیت‌های شما باید بر اساس معیارها و شرایط مخاطبان‌تان باشد و از همین رو ممکن است نیازمند ایده‌های متفاوتی برای هر رویداد باشید.

اگر مخاطب شما کودکان هستند، بهتر است تنها بر روی یک فعالیت (برای مثال ساختن عروسک از پارچه) تمرکز کنید و در تمام طول روز بر روی این موضوع کار کنید. در حالی که مخاطبان بزرگسال قابلیت این را دارند که در طول یک رویداد چندین نوع فعالیت را همزمان و موازی به پیش ببرند و حتی در نهایت محصولی ترکیبی از هر فعالیت ارائه کنند. برای مثال کوزه‌گری و نقاشی این کوزه‌های ساخته شده نمونه‌ای از یک رویداد هنری ترکیبی است.

ارتباط با مخاطبان پس از پایان برگزاری رویداد هنری

برگزاری رویداد هنری فرصت بسیار مناسبی برای آشنایی شما با افراد جدید است. پس بهتر است از این موضوع اطمینان حاصل کنید که ارتباط شما با این دوستان جدید با پایان رویداد به اتمام نخواهد رسید. شما می‌توانید از طریق روش‌های مختلفی همچون شبکه‌های اجتماعی، ارسال ایمیل و یا هر روش ارتباطی دیگری با مخاطبان خود در ارتباط باشید. شاید در آینده بتوانید فعالیت‌های مشترکی را با همین مخاطبان داشته باشید و یا حتی روزی به یکی از دوستان صمیمی شما تبدیل شوند!

دست به کار شوید!

اکنون شما با مهم‌ترین نکات برای برگزاری رویداد هنری آشنا شده‌اید. البته علاوه بر موارد ذکر شده، باید به عوامل مهم دیگری همچون انتخاب یک نام مناسب برای رویداد، انتخاب محل مناسب برای برگزاری و تبلیغات مناسب نیز توجه کنید. یک رویداد هنری خاطره‌انگیز هرگز از حافظه شرکت‌کنندگان و حتی برگزارکنندگان آن پاک نخواهد شد! پس دست به کار شوید و یک خاطره فراموش نشدنی برای خود و مخاطبان‌تان بسازید!

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *