بازاریابی ایمیلی برای رویداد: یک کلاس آشپزی برای تازه‌کارها!

تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵
بازاریابی ایمیلی

چیزی که باید درمورد بازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ) بدانید این است که قسمت بزرگی از دریافت‌کنندگان، آن را اسپم (هرزنامه) تلفی می‌کنند. حتی براساس تحقیقی که سایت “convinceandconvert” در سال گذشته‌ی میلادی منتشر کرد، 21 درصد از افراد -با این‌که می‌دانند ایمیلی که دریافت کرده‌اند اسپم نیست- آن را وارد پوشه‌ی اسپم می‌کنند. اما در عین حال، بازاریابی ایمیلی هنوز هم بهترین راه برای ترویج موفق کالا و خدمات و افزایش فروش است. یک پژوهش دیگر که در پایان سال 2015 میلادی انجام شده، نشان می‌دهد که عمده‌ترین منبع برای خرید الکترونیک در جمعه‌ی سیاه آخر سال در آمریکا، ایمیل مارکتینگ بوده است. (بیش از 25 درصد)

استفاده از بازاریابی ایمیلی برای برگزارکنندگان رویداد ضروری‌ست. خود شما هر ماه چند ایمیل دریافت می‌کنید که شما را به شرکت در یک رویداد دعوت می‌کنند؟ چند تا از این ایمیل‌ها را باز می‌کنید؟ چند تا را تا آخر می‌خوانید؟ و در چند تا ثبت‌نام می‌کنید؟

پس بازاریابی ایمیلی بیش‌تر شبیه یک شمشیر دولبه است. شمشیری که این‌قدر کاربرد دارد که کنارش نگذارید و در عین حال این‌قدر احتمال اسپم شدن را هم دارد که بتواند برای شما و کسب‌وکارتان مضر باشد.

پس چه باید کرد؟

دو چیز را به یاد داشته باشید. اول، بازاریابی ایمیلی یکی از روش‌هایی‌ست که به نسبت هزینه‌شان، بازده بالایی دارند. دوم، در سال‌های اخیر بازاریابی ایمیلی این‌قدر پیش‌رفت کرده که عملا به یک دانش تبدیل شده که زیرمجموعه‌ی دانش تجارت الکترونیک است.

به نظر می‌رسد که زمان ملحق شدن صنعت رویداد به این قافله رسیده است و برگزارکنندگان، بازاریابان و عاملین فروش رویدادها باید استفاده از بازاریابی ایمیلی را به بهترین نحو و با آخرین استانداردها فرا بگیرند. اولین قدم برای این کار، دانستن درمورد نتایج تحقیقاتی‌ست که شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی سرویس‌های ارسال ایمیل انجام داده‌اند.

بیایید آشپزی را شروع کنیم!

صدها سرویس مختلف ارسال انبوه ایمیلی -ایرانی و خارجی- در بازار موجود است. سرویس‌هایی که شرکت‌های mailchimp ،mailerlite و sendgrid ارائه می‌دهند، احتمالا مشهورترین و آشناترین سرویس‌ها برای ایرانیان باشند.

اما قبل از انتخاب نرم‌افزار ارسال ایمیل، باید چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • ادغام ایمیلی: این سرویس به شما امکان می‌دهد که لیست آدرس‌های ایمیل مورد نظرتان را آپلود کنید، و ایمیل‌های ارسالی را هم با توجه به نیازتان و اطلاعاتی که دارید، برای هر گیرنده شخصی‌سازی کنید. ایمیل‌هایی که شخصی‌سازی شده‌اند -مثلا نام گیرنده در ابتدای آن‌ها آمده- حس بهتری به مخاطب می‌دهند و امکان کلیک را بالاتر می‌برند.
  • پیگیری ایمیل: با استفاده از این امکان، می‌توانید ببینید که چه کسانی ایمیل شما را باز کرده‌اند و هرکدام روی کدام لینک کلیک کرده‌اند. داده‌هایی که از این طریق به دست می‌آیند، برای بهتر کردن ایمیل‌های بعدی بسیار مفید خواهند بود.
  • اِی‌بی تست: با استفاده از این امکان می‌توانید تاثیر موارد مختلف در طراحی ایمیل را در میزان کلیک‌ها بررسی کنید. مثلا به تعدادی از مخاطبین‌تان یک ایمیل با دکمه‌ی قابل کلیک سبزرنگ بفرستید و به تعدادی دیگر، دکمه‌ی آبی و میزان کلیک روی هرکدام را بررسی کنید تا بتوانید برای ایمیل‌های بعدی بهترین طراحی را انتخاب کنید.

البته ممکن است امکانات دیگری هم توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی سرویس ایمیلی در اختیار شما قرار بگیرد، اما این 3 سرویس مهم‌ترین‌ها برای بازاریابی ایمیلی موثر هستند.

بعد از انتخاب سرویس ارسال ایمیل، دو ماده‌ی مهم و حیاتی برای موفقیت شما در آشپزی‌تان ضروری هستند: محتوا و طراحی.

محتوا عامل طعم‌دهنده در آشپزی شماست

اولین بخش از محتوا که مخاطبین شما آن را می‌بینند، متنی‌ست که در بخش موضوع ایمیل (سابجکت) می‌نویسید. این متن می‌تواند ایمیل شما را به فولدر اسپم یا ایمیل‌های پاک‌شده بفرستد، یا در مخاطب انگیزه‌ای ایجاد کند که ایمیل را باز کرده و محتوای اصلی آن را ببیند.

3-768x442

براساس تحقیقی که توسط شرکت mailchimp منتشر شده، هرچه عنوان ایمیل شما کوتاه‌تر باشد، امکان باز شدن ایمیل بالا می‌رود. در واقع، عنوان‌هایی که بیش‌تر از 50 کاراکتر نیستند، از بقیه موثرترند. 50 کاراکتر اصلا طولانی نیست، پس باید در انتخاب کلمات اول‌تان دقت کنید. چند مثالی که در ادامه می‌آیند، می‌توانند به شما ایده‌های خوبی برای نوشتن یک عنوان خوب بدهند:

  • بلیت زودهنگام همایش بازاریابی تهران با تخفیف ویژه
  • معرفی سخن‌رانان ویژه‌ی همایش بازاریابی تهران
  • هدیه‌ی همایش بازاریابی تهران به شما
  • آخرین فرصت برای خرید بلیت همایش بازاریابی تهران

البته شما می‌توانید از چند عنوان برای بخش‌های مختلف ایمیل‌تان استفاده کنید اما سعی کنید بهترین عنوان ممکن را برای بخش موضوع ایمیل در نظر بگیرید.

سعی کنید از کلماتی مثل “رایگان” در موضوع ایمیل‌تان استفاده نکنید چون ممکن است مستقیما وارد فولدر اسپ گیرنده شوند.

تای جایی که ممکن است محتوای ایمیل را با استفاده از ابزارهای ادغام، شخصی‌سازی کنید. این فقط به معنی آوردن نام گیرنده در ابتدای ایمیل نیست. هرچقدر که بتوانید به مخاطب‌تان احساس خاص بودن بدهید، در کارتان موفق‌تر خواهید بود.

تا جایی که لحن کلی و برند کسب‌وکارتان اجازه می‌دهد، با مخاطبین‌تان راحت صحبت کنید. فراموش نکنید که از آن‌ها بازخورد بگیرید و اطلاعات مربوط به تماس با شما را در انتهای ایمیل بگذارید.

گسترش استفاده از ایموجی‌ها

تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از شکلک‌ها (ایموجی) در عنوان اصلی ایمیل، نرخ باز شدن آن را تا 56 درصد افزایش می‌دهد. در سال‌های اخیر هم استفاده از شکلک‌ها در بازاریابی ایمیلی شرکت‌های مختلف رو به افزایش بوده است. اما سوال اصلی این‌جاست که استفاده از ایموجی‌ها به برند رویداد شما می‌خورد یا نه.

محتوا مواد اصلی غذای شما را می‌سازد اما به طراحی هم به عنوان ادویه نیاز دارید

تحقیق سایت inc.com نشان می‌دهد که محتوای عکس‌دار 650 درصد بیش‌تر خواننده‌ها را درگیر می‌کند. این یعنی در ایمیل شما علاوه بر متن خوب، حتما باید محتوای بصری مناسبی نیز وجود داشته باشد. البته محتوای بصری فقط عکس نیست و قالب کلی ایمیل و دکمه‌ها را نیز شامل می‌شود. می‌توانید از ابزار اِی‌بی تست برای پیدا کردن بهترین محتوای بصری ممکن برای بازاریابی ایمیلی‌تان کمک بگیرید.

food-1820690_1920-1024x513

فراخوان برای انجام یک کار خاص

هیچ محتوایی که به منظور بازاریابی تهیه شده، بدون call to action کامل نیست. در این بخش باید از مخاطبین‌تان بخواهید که یک کار خاص را انجام دهند، مثلا روی یک دکمه کلیک کنند و به یک صفحه‌ی خاص از وبسایت شما سر بزنند. در واقع محتوای شما باید توضیح دهد که چرا مخاطب‌تان باید به فراخوان شما پاسخ مثبت بدهد.

بازاریابی ایمیلی چیست!؟

این همه از بازاریابی ایمیلی گفتیم اما تعریف دقیقی از آن ارائه ندادیم. در گسترده‌ترین تعریف، هر ایمیلی که برای مشتریان فعلی یا بالقوه ارسال می‌شود را می‌توان به عنوان ایمیل مارکتینگ در نظر گرفت. در این یادداشت نیز، همین تعریف از بازاریابی ایمیلی در نظر گرفته شده است.

بازاریابی ایمیلی و ایوند

ایوند ارزش بازاریابی ایمیلی را می‌داند. اما این را هم می‌داند که قرار نیست جای mailchimp و mailerlite را بگیرد. و به همین دلیل، امکان ارسال دعوت‌نامه‌ی ایمیلی برای تمام رویدادها را در اختیار برگزارکنندگان قرار داده است. شما می‌توانید بعد از ساختن رویدادتان در ایوند، به پیشخوان رویدادتان مراجعه کرده و از بخش “ابزار اطلاع‌رسانی”، گزینه‌ی “ارسال دعوتنامه” را انتخاب کنید و نسبت به ارسال روزانه 2000 ایمیل اقدام نمایید.

شما هم درمورد بهترین سرویس‌های ایمیل که از آن‌ها استفاده کرده‌اید و نقاط قوت و ضعف‌شان در بخش کامنت‌ها بنویسید.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *