با انواع رویدادها و اهداف‌شان بیشتر آشنا شویم

موضوع: چرا رویداد
تاریخ: ۹ اسفند ۱۳۹۴
انواع رویدادها

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که تفاوت سمینار و ورکشاپ چیست؟ برگزاری نمایشگاه بین‌المللی چه تفاوت‌هایی با یک نمایشگاه ساده دارد؟ اصطلاحات مختلفی در برنامه‌ریزی رویدادها به کار برده می‌شود و این باعث شده که ما هر رویداد، هر دورهمی را کنفرانس بنامیم. ما انواع رویدادهای مختلف را در ادامه معرفی می‌کنیم.


آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که تفاوت سمینار و ورکشاپ چیست؟ یا برگزاری نمایشگاه بین‌المللی چه تفاوت‌هایی با یک نمایشگاه ساده دارد؟ اصطلاحات مختلفی در برنامه‌ریزی انواع رویدادها به کار برده می‌شود و این باعث شده که ما هر رویداد و دورهمی را کنفرانس بنامیم. در ادامه می‌توانید درمورد انواع رویدادها بیش‌تر بخوانید.

کنفرانس‌ها

وقتی از انواع رویدادها صحبت می‌کنیم، اولین واژه‌ای که به ذهن می‌آید کنفرانس یا همایش است. کنفرانس به تجمع افراد زیادی با منافع مشترک (به عنوان مثال گروهی از محققان که برای دیدار و بحث و یا گروهی از فروشنده‌ها که برای آموزش دور هم جمع شده‌اند) گفته می‌شود. کنفرانس‌ها معمولا دارای سخنرانان کلیدی هستند. انواع مختلفی از کنفرانس‌ها وجود دارد: کنفرانس‌های علمی، کنفرانس‌های کسب‌وکار، کنفرانس‌های پزشکی، کنفرانس‌های آموزشی و غیره که می‌توان گفت فقط از لحاظ موضوعی با هم تفاوت دارند. کنفرانس‌ها معمولا بسیار کلی هستند و هزاران نفر شرکت‌کننده دارند که منتظر هستند روند صنعت مورد‌نظر و تحولات آن را بشنوند. برای آشنایی بیشتر با کنفرانس‌ها می‌توانید کنفرانس مدیریت دانش را ببینید.

کنفرانس

سمینار

سمینارها رویدادهای آموزشی تخصصی هستند. برخلاف تصور عموم مردم، اکثر سمینارها با سخنرانی‌های خسته‌کننده برگزار نمی‌شوند و معمولا تعامل بسیاری در آن‌ها شکل می‌گیرد. به طور کلی سمینارها، رویدادهایی آموزشی هستند که اطلاعاتی را به مخاطبان منتقل می‌کنند، حال این آموزش تخصصی باشد و یا عمومی. تعداد خیلی کمی از آن‌ها رسمی هستند و در بسیاری از آن‌ها به مخاطبان اجازه داده می‌شود تا نظرات خود را بیان کنند. به طور کلی سمینار یک سخنرانی است که توسط یک فرد ارائه می‌شود، گرچه می‌تواند سخنرانان بیشتری هم داشته باشد. به عنوان مثال رویدادی که یگ دانشگاه درمورد موضوعی مانند تغذیه برگزار می‌کند و یک سخنران ویژه دارد، سمینار نامیده می‌شود.

سمینار

کنگره

آمریکایی‌ها نام کنگره را به قوه‌ی مقننه خود اختصاص داده‌اند، اما در حالت کلی به هر جمعی که براساس یک برنامه‌ی منظم گرد هم آیند و اغلب به وسیله‌ی فرآیند بحث و رای‌گیری به تصمیم‌گیری بپردازند، کنگره گفته می‌شود.

کنگره

فستیوال

به دورهمی‌هایی که اغلب با محوریت جشن به خاطر برخی ویژگی‌های جامعه مثل سنت‌ها، دین، فرهنگ، هنر و… صورت می‌گیرند فستیوال گفته می‌شود. مانند جشن هالووین و یا شکرگزاری برداشت محصول در پاییز و …

فستیوال

ورکشاپ (کارگاه)

دو واژه‌ی ورکشاپ و سمینار اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. اما -با این‌که هر دو روی آموزش تمرکز دارند- ورکشاپ‌ها معمولا کوچک‌تر هستند و بیشتر به فعالیت‌های گروهی گفته می‌شوند. ورکشاپ‌ها اغلب برای آموزش مهارت‌های گروهی و تعاملی به کار برده می‌شوند.

ورکشاپ

سمپوزیوم

سمپوزیوم‌ها جلساتی هستند که در آن‌ها کارشناسان یک رشته‌ی خاص گرد هم می‌آیند تا همدیگر را ببینند، مقالات خود را ارائه کنند، در مورد مسائل و روندهای روز بحث کنند و توصیه‌های خود را بیان نمایند. این نوع جلسات به صورت کاملا تخصصی روی یک موضوع خاص متمرکز می‌شوند.

سمپوزیوم

رویدادهای عرضه‌ی محصول

عرضه‌ی محصول در رویدادها اغلب در مقیاس بزرگ انجام می‌شود. روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان و تاثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی معمولا دور هم جمع می‌شوند تا شاهد رونمایی از اولین محصولات یک شرکت باشند.

راه اندازی محصول

مجمع‌های عمومی سالانه (AGM)

نشست‌های عمومی سالانه اجتماع‌های بزرگی هستند که توسط شرکت‌های تجاری بزرگ برگزار می‌شوند. طی این جلسات، سهامداران شرکت در مورد وضعیت آن از هیئت مدیره سوال می‌کنند و یا برای انتخاب اعضای جدید هیئت مدیره گرد هم می‌آیند.

مجمع سالانه

جلسات (میتینگ)

جلسات به گرد هم آمدن تعدادی از افراد برای ابراز نظر در مورد موضوع یا موضوعات مختلف گفته می‌شود. به عنوان مثال، گروهی که در یک شرکت بزرگ جمع می‌شوند تا در مورد استراتژی‌های عملیاتی و مالی شرکت بحث کنند.

جلسات

نمایشگاه (Exhibition)

نمایشگاه‌های تجاری که کسب‌وکارهای مختلف در آن شرکت دارند. در این نمایشگاه‌ها، شرکت‌ها آخرین محصولات خود را در معرض دید قرار می‌دهند. بهره بردن از یک استراتژی ارائه‌ی حرفه‌ای و برندینگ مناسب در نمایشگاه‌ها بسیار ضروری است.

نمایشگاه‌های بزرگ (Expo)

این نوع از نمایشگاه‌ها اغلب در سطح بین‌المللی برگزار می‌شوند. یکی از نمونه‌های این نوع نمایشگاه‌ها World’s Fair است که هر چند سال یک بار در کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

نمایشگاه

رویدادهای بین‌المللی (International Events)

بزرگ‌ترین گردهمایی‌های جهانی رویدادهای بین‌المللی هستند که در حالت عادی حداقل ۱۵ درصد از شرکت‌کنندگان آن از خارج از کشور میزبان می‌آیند.

رویدادهای بین المللی

دورهمی‌ها (Meetups)

جلساتی غیررسمی که برای افرادی با منافع مشابه سازماندهی می‌شوند. این منافع می‌توانند هر چیزی از جمله کتاب‌خوانی، فیلم‌بینی، شبکه‌سازی، پیاده‌روی و… باشند.

دورهمی

نشست‌های عمومی (General Sessions)

میتینگ‌های بزرگی هستند که به روی همه‌ی مردم باز هستند. در طول این جلسات همه‌ی فعالیت‌های دیگر به حالت تعلیق درمی‌آید و در مکان‌های بسته انجام می‌شوند تا همه‌ی شرکت‌کنندگان بتوانند در مذاکرات عمومی یا جلسات شرکت کنند.

جلسات عمومی

شام کسب‌وکار

این شام یک سنت دیرینه است که معمولا شرکت‌های بزرگ در پایان سال مالی موفقیت‌ خود را با مشتریان کلیدی خود جشن می‌گیرند.

جلسات هیئت‌مدیره (Board Meetings)

یک گروه و شورای متشکل از اعضایی که انتخاب و یا انتصاب شده‌اند تا در مورد سیاست‌گذاری‌های کلان یک سازمان تصمیم‌گیری کنند. در این جلسه تمام واقعیت‌های مربوط به سازمان ارائه شده و بهترین اقدامات برای ماه‌های آینده سیاست‌گذاری می‌شوند.

هیئت مدیره

شناخت انواع رویدادها به شما کمک خواهد کرد تا قبل از حضور در هریک از آن‌ها بدانید دقیقا با چه چیزی روبه‌رو خواهید شد.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *