۳ اشتباه که باعث پایین آمدن فروش رویدادها می‌شوند

تاریخ: ۱ اسفند ۱۳۹۵
پایین آمدن فروش

احتمالا خودتان درمورد اهمیت میزان فروش بلیت برای رویدادتان می‌دانید و نیازی به یادآوری ما نیست اما چیزی که شاید درمورد آن ندانید، ۳ اشتباه معمول است که باعث پایین آمدن فروش بسیاری از رویدادها می‌شوند.

در حالی که تلاش می‌کنید بیش‌ترین تعداد بلیت ممکن را برای رویدادتان بفروشید، باید مراقب باشید تا این ۳ اشتباه را -که باعث پایین آمدن فروش رویداد می‌شوند- مرتکب نشوید:

۱- استراتژی قیمت‌گذاری غلط

طبیعتا شما می‌خواهید تمام بلیت‌های رویدادتان را به فروش برسانید. اما اگر قیمت بلیت‌ها بیش از حد پایین باشد، حتی اگر تمام بلیت‌ها به فروش بروند بازهم حاشیه‌ی سود شما بسیار پایین خواهد بود. در عین حال اگر قیمت بلیت‌ها را بیش از حد بالا در نظر بگیرید، باید ریسک خالی ماندن سالن را هم قبول کنید چون این مسئله هم باعث پایین آمدن فروش خواهد شد. پس چطور باید قیمت مناسب را پیدا کنیم؟

ابتدا هزینه‌های ثابت و متغیر برگزاری رویدادتان را حساب کنید و مشخص کنید که در انتهای کار می‌خواهید چقدر سود خالص داشته باشید. این را هم در نظر بگیرید که چقدر از درآمد کل‌تان از فروش بلیت است و چقدر از راه‌های دیگر مثل جذب اسپانسر.

حالا یک نگاه به رویدادهای قبلی‌تان بیندازید. بلیت‌های گران‌قیمت‌تان به‌راحتی فروخته می‌شدند یا تنها زمانی طرفدار داشتند که بلیت‌های ارزان‌تر تمام شده بودند؟ مجبور شدید در روزهای آخر برای پر شدن سالن برای خرید بلیت‌ها تخفیف در نظر بگیرید؟

با در نظر گرفتن این موارد می‌توانید قیمت‌های مناسبی برای بلیت‌های مختلف رویدادتان انتخاب کنید. توضیحات بیش‌تر درمورد استراتژی قیمت‌گذاری را می‌توانید در این یادداشت بخوانید.

۲- در نظر نگرفتن رقبا

خودتان را جای کسی بگذارید که می‌خواهد در رویداد شما شرکت کند. بعد از خودتان بپرسید که در چه رویدادهای جای‌گزین دیگری می‌توانید شرکت کنید. رویدادهای بزرگ‌تر و ارزان‌تر در همان محدوده وجود دارند که می‌شود در آن‌ها شرکت کرد؟ رویدادهای مشابهی با سخن‌رانان مشهورتر وجود دارند؟ اگر جواب مثبت است، در قیمت بلیت‌های رویدادتان تجدید نظر کنید.

رقابت غیرمستقیم را هم در نظر بگیرید. اگر در همان روزی که می‌خواهید رویدادتان را برگزار کنید، رویداد بزرگ و پرطرف‌دار دیگری برگزار شد که افراد زیادی را به خود جذب خواهد کرد، بهتر است زمان رویدادتان را طوری تنظیم کنید که با رویدادهای دیگر تلاقی نداشته باشد یا قیمت رویدادتان را پایین‌تر بیاورید.

اما وجود رقیب همیشه هم دلیل خوبی برای پایین آوردن قیمت نیست. اگر رویداد شما ارزش بیش‌تری نسبت به سایرین ارائه می‌دهد و محل برگزاری، برنامه‌ها و شهرت بهتری دارد، قیمت بالاتر نسبت به سایر رویدادها کاملا درست است و اتفاقا می‌تواند به شرکت‌کنندگان احتمالی نشان دهد که کیفیت کار شما بالاتر است.

۳- اتلاف وقت در زمان‌های سکون

تجربه‌ی ما در ایوند نشان می‌دهد که فروش بلیت‌های هر رویداد معمولا در دو مقطع زمانی بالاتر است. اول، وقتی که رویدادتان تازه ایجاد و منتشر شده و دوم، چند روز مانده به برگزاری رویداد که فرصت چندانی برای خرید بلیت باقی نمانده است. بسیاری از برگزارکنندگان -با اطلاع از این موضوع- اکثر فعالیت‌های بازاریابی خود را روی این دو مقطع زمانی متمرکز می‌کنند. اما زمانی که بین این دو مقطع قرار دارد و اصطلاحا زمان سکون نامیده می‌شود، لازم نیست آن‌قدرها هم ساکن باشد! با نادیده گرفتن زمان‌های سکون و اتلاف وقت در این بازه، شما فرصت فروش بیش‌تر را از دست خواهید داد.

راه‌حل این قضیه آسان است. تلاش‌های مربوط به بازاریابی رویداد را در این بازه‌ی زمانی افزایش دهید. بخشی از بودجه‌ی بازاریابی رویدادتان را برای این محدوده کنار بگذارید و یکی یا چند کانال تبلیغاتی -مثل شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات بنری و…- نیز انتخاب کنید. (می‌توانید در پیشخوان رویدادتان در ایوند، ابزارهای تبلیغاتی ما را مشاهده و بررسی کنید.)

سپس از طریق آمارهایی که از تبلیغات به دست خواهید آورد (این آمار نیز در پیشخوان رویدادتان در ایوند قابل مشاهده هستند) تلاش‌های‌تان را ارزیابی کنید و ببینید که آیا توانسته‌اید در ثمربار کردن زمان سکون در فروش رویدادتان تغییری ایجاد کنید یا نه. در هر رویداد ابزارهای مختلفی را امتحان کنید و بهترین کانال‌ها را کشف کنید.

با در نظر داشتن این نکات و اجتناب از این اشتباهات معمول، می‌توانید شاهد بالا رفتن فروش رویدادتان باشید.

شما هم از تجربیات خودتان درمورد فروش رویدادها بنویسید.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *