7 توصیه برای تبدیل یادگیری به بخشی از زندگی روزمره

تاریخ: ۲۱ آذر ۱۳۹۵
یادگیری

یکی از خصوصیات مشترک افراد موفق این است که همیشه به دنبال یاد گرفتن چیزهای جدید هستند. خیلی از ما هم دوست داریم مدام در حال یادگیری باشیم اما دقیقا نمی‌دانیم که دنبال چه چیزی هستیم. پس از پیدا کردن علاقه‌تان، این توصیه‌ها را به کار بگیرید تا یادگیری به بخشی مهم و ثابت از زندگی‌تان تبدیل شود. در روز دوم از هفته‌ی رویداد (اشتیاق برای یادگیری و توسعه‌ی فردی) با ما همراه باشید…

1- خودتان را مجبور به یادگیری چیزهایی که برای‌تان لذت‌بخش نیستند، نکنید

مهم‌ترین قدم برای شروع یادگیری احتمالا همین باشد. چیزی که دوست دارید را پیدا کنید و وقت‌تان را به هیچ وجه صرف یادگرفتن کارهایی که برای‌تان لذت‌بخش نیستند، نکنید. زمان و انرژی شما محدود و باارزش‌اند، پس آن‌ها را برای فعالیت‌هایی صرف کنید که معنای خاصی برای‌تان دارند یا حداقل از آن‌ها لذت می‌برید. از خودتان بپرسید که درباره‌ی چه چیزهایی کنجکاوید یا همیشه می‌خواسته‌اید چه کارهایی را امتحان کنید.

2- از بازه‌های زمانی کوچک هم استفاده کنید

اگر برنامه‌ی کاری یا زندگی شخصی‌تان آن‌قدر شلوغ است که فکر می‌کنید زمانی برای یاد گرفتن چیزهای جدید ندارید، سعی کنید به خاطر داشته باشید که زمان صرف‌شده برای یادگیری کاملا بستگی به میل خودتان دارد و حتی از بازه‌های زمانی بسیار کوچک نیز می‌توان به نحو احسن استفاده کرد. ممکن است بخواهید یک هفته‌ی کامل را به یادگیری یک مهارت جدید و مهم اختصاص دهید، آخر هفته‌تان را با یاد گرفتن یک هنر بگذرانید یا در یک بازه‌ی زمانی کوتاه -مثلا وقتی در مسیر روزانه‌تان از خانه به دانشگاه یا محل کار- برای غنی کردن دایره‌ی واژگان یا یاد گرفتن یک زبان جدید استفاده کنید. زمان صرف‌شده مهم نیست. آن‌چه که مهم است، تلاش شما برای یاد گرفتن چیزهای جدید است.

3- برای خودتان هدف تعیین کنید

حتی اگر برای لذت بردن یا به عنوان یک تفریح مشغول به یادگیری شده‌اید، تعیین یک هدف مشخص می‌تواند بسیار مفید باشد. مثلا اگر یک بلاگر هستید و می‌خواهید عکاسی یاد بگیرید، هدف‌تان باید چیزی شبیه به “طراحی و اجرای یک مجموعه عکس جالب” باشد. هدف‌تان را طوری انتخاب کنید که تنش و استرس بی‌جا به شما وارد نکند و فقط اثری انگیزاننده داشته باشد.

4- روش درست یادگیری برای خودتان را پیدا کنید

بعد از انتخاب موضوع یادگیری و در نظر گرفتن یک هدف مشخص، باید به این فکر کنید که کدام‌یک از راه‌های یادگیری برای شما بازده بیش‌تری خواهند داشت. مثلا می‌توانید درمورد موضوعی که انتخاب کرده‌اید، کتاب بخوانید یا در یک کلاس یا رویداد مربوط شرکت کنید. شاید هم با ویدئوهای آموزشی آنلاین یا کار کردن با یک تعلیم‌دهنده‌ی خصوص شروع کنید. تمام گزینه‌های موجود را در نظر داشته باشید و با توجه به ویژگی‌های شخصیتی‌تان یکی را انتخاب کنید. مثلا من همیشه دوست داشته‌ام همه چیز را خودم به تنهایی و با استفاده از کتاب و منابع موجود در اینترنت یاد بگیم ولی تعداد زیادی از دوستان نزدیک‌ام شرکت در یک کلاس آموزشی را ترجیح می‌دهند. این یک انتخاب کاملا شخصی‌ست.

5- برنامه‌ریزی کنید

اگر راه شرکت در کلاس‌های آموزشی را انتخاب کرده باشید، این بخش تقریبا خودبه‌خود انجام خواهد شد اما اگر دوست دارید خودتان به تنهایی یاد بگیرید، سعی کنید ابتدا یک دید کلی نسبت به مسئله پیدا کنید و مراحل مختلفی که باید برای یادگیری طی کنید را به خاطر بسپارید. (یا یادداشت کنید) منظور از برنامه‌ریزی، نوشتن این‌که در هر ساعت چه خواهید کرد، نیست. شناخت مسیری که در آن پا گذاشته‌اید و مراحل مختلف آن، برای یادگیری کافی‌ست.

6- از یادگیری یک عادت بسازید

درست است که گفتیم لازم نیست به خودتان سخت بگیرید و تنش بی‌خود ایجاد کنید. اما اگر بتوانید زمان‌های مشخص و خاصی را به یادگیری یک موضوع مشخص اختصاص دهید، تاثیر مستقیم آن را در بازده زمان صرف‌شده‌تان خواهید دید. می‌توانید یادگیری را وصل کنید به کار دیگری که به‌صورت منظم انجام می‌دهید. مثلا 10 دقیقه تمرین نواختن تار قبل از رفتن به محل کار.

7- دفترچه‌ی یادگیری داشته باشید

توصیه‌ی آخر کاملا اختیاری‌ست ولی می‌تواند کمک بزرگی باشد. مسیر و برنامه‌ی یادگیری‌تان، چیزهایی که می‌خواهید در آینده یاد بگیرید و موفقیت‌های‌تان در یاد گرفتن چیزهای جدید را در این دفترچه یادداشت کنید. بعد از چند ماه از خواندن ورودی‌های این دفترچه شگفت‌زده خواهید شد.

مطالب مرتبط

نظرات بازدیدکنندگان

  1. جراح گفت:

    بسیار بسیار عالی بود . ممنونم .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *