کنفرانس مهندسی: یک راه حل مناسب برای بیرون آمدن از چاه

تاریخ: ۲۴ آبان ۱۳۹۵
کنفرانس مهندسی

یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های مهندس بودن این است که می‌توانیم برنامه‌ها و ابزاری تولید کنیم که هیجان را به بازار کارمان بیاورد. اما در عوض یکی از بخش‌های ناخوشایند مهندس بودن نیز این است که اگر ما در کار خود احتیاط نکرده و دچار اشتباه شویم، به سادگی ممکن است خودمان و یا کل شرکت‌مان را داخل چاهی بیاندازیم که رهایی از آن کار بسیار مشکلی باشد.


یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های مهندس بودن این است که می‌توانیم برنامه و ابزاری تولید کنیم که هیجان را به بازار کارمان بیاورد. اما در عوض یکی از بخش‌های ناخوشایند مهندس بودن هم این است که اگر در کارمان احتیاط نکرده و دچار اشتباه شویم، به سادگی ممکن است خودمان و یا کل شرکت‌مان را داخل چاهی بیاندازیم که رهایی از آن کار بسیار مشکلی باشد. مهندسی که درون چنین چاهی افتاده باشد، ممکن است بار‌ها و بار‌ها از یک شیوه‌ی تکراری استفاده کند و همان اجزا و تکنیک‌های سابق را به کار گیرد و با غفلت از تغییر و تحول‌های اخیر بازار، تنها روی بخش خاصی از آن تمرکز کند.

اگر به عنوان یک مهندس همگام با آخرین تکنیک‌های مربوط به حوزه‌ی خود پیش نمی‌روید، خطر رکود به شدت شما را تهدید می‌کند و ممکن است به زودی توسط همتایان خود کنار زده شوید. این رکود می‌تواند به شدت بر روی رشد شخصی و عملکرد شما و همچنین به صورت بالقوه بر روی بازده شرکت شما تاثیر بگذارد. اما مشکل رکود برای شرکت‌ها تنها به همین موارد ختم نمی‌شود! شرکت‌ها نه‌تنها از طرف مهندسان خود راه نجاتی نمی‌یابند، بلکه به مرور زمان -و با پیشرفت تکنولوژی– به ناچار از عرصه‌ی رقابت کنار می‌روند.

پس چگونه می‌توانیم از سقوط در چنین چاهی در امان بمانیم؟ یا اگر در حال حاضر در این چاه رکود سقوط کرده‌ایم، چگونه می‌توانیم راه نجاتی برای خود دست و پا کنیم؟ پاسخ این سوال تنها در یک کلمه نهفته است: “ارتباطات”. ما به عنوان یک مهندس نیاز به ایجاد حس حضور داریم تا تجربیات خود را با دیگر مهندسان به اشتراک بگذاریم و در مقابل، از آن‌ها چیزهای جدیدی یاد بگیریم. به عنوان یک شرکت شما نیاز دارید تا نام خود را به گوش همگان برسانید تا مطمئن شوید که مشتریان و فروشندگانی که به فعالیت شما علاقه‌مند هستند، از وجود شما آگاهی دارند. علاوه بر این، هنگامی که قصد استخدام کارمندان جدیدی را داشته باشید، شناخته‌شده بودن نام و آوازه‌ی شرکت شما بسیار به نفع‌تان خواهد بود.

برخی از افراد و شرکت‌هایی که شما و مهندسان‌تان باید با آن‌ها در ارتباط باشید:

  • تولیدکنندگان دستگاه‌ها: چالش‌ها و برنامه‌های پیش روی خود را به آن‌ها توضیح دهید. در مقابل، تولیدکنندگان دستگاه‌ها نیز اطلاعاتی درباره‌ی جدیدترین قطعات و استراتژی‌های استفاده از آن‌ها برای شما فراهم خواهند کرد تا با خیالی آسوده تر به چالش‌های خود پاسخ گویید.
  • تامین‌کنندگان ابزار و طراحان: چالش‌ها و تنگناهای پیش روی خود را برای آن‌ها بیان کنید تا با دریافت راهنمایی و طرح و ایده‌های جدید، مسیر پیش روی خود را با آگاهی بیشتری بپیمایید.

مهندسین فعال در صنعت شما و یا سایر مهندسین با چه چالش‌هایی مواجه هستند و چه راهکارهایی برای این چالش‌ها دارند؟ آیا مشکلات شما تشابهی دارد تا بتوانید از راهکار‌های آنان بهره بگیرید؟

اینجاست که نقش یک کنفرانس مهندسی بیش از پیش مهم جلوه می‌کند. در چنین کنفرانس‌هایی، شما به تعداد متنوعی از سخنرانان متخصص در حوزه‌ی کاری خودتان دسترسی خواهید داشت که با ارائه‌ی سخنرانی‌هایی در باره‌ی چالش‌های روز و راهکارهای متنوع برای هر یک از آن‌ها، ایده‌های بی‌شماری را در ذهن‌تان به وجود خواهند آورد. همچنین تنها با برگزاری چنین رویدادها و کنفرانس‌هایی‌ست که قادر خواهید بود با مهندسان همتای خود و همچنین فروشندگان و عرضه‌کنندگان قطعات مربوط به صنعت خود دیدار کنید و از طریق همین شبکه‌سازی‌ها، راه پیشرفت خود و شرکت‌تان را بسیار هموارتر از پیش سازید.

در حالت کلی یک کنفرانس مهندسی فرصت فوق‌العاده‌ای برای یادگیری، اطلاع‌رسانی، آموزش و شبکه‌سازی محسوب می‌شود و هیچ مهندسی نباید از چنین فرصتی غفلت کند. همچنین این کنفرانس‌ها می‌توانند برای معرفی برند شرکت شما نیز بسیار موثر باشند. برای مثال، شما می‌توانید با برگزاری یک کنفرانس مهندسی به همراه تیم خود و صحبت در مورد چالش‌های پیش روی صنعت و حوزه‌ی فعالیت‌تان، نام و آوازه‌ی شرکت خود را به گوش سایر مردم، مهندسین و تامین‌کنندگان و فروشندگان نیز برسانید. علاوه بر این‌ها اگر روزی قصد استخدام کارمندان جدیدی را داشتید، مطمئنا کسانی که در کنفرانس‌های برگزار شده توسط شما حاضر شده‌اند اشتیاق فراوانی به همکاری با شما از خود نشان خواهند داد.

تجربه نشان داده مدت زمانی که کارمندان و مهندسان یک شرکت در چنین کنفرانس‌هایی صرف می‌کنند، به هیچ عنوان کم‌ارزش‌تر از مدت زمان حضور آن‌ها در محل کار و شرکت‌شان نیست. زیرا تجربه و ایده‌هایی که می‌توان در چنین کنفرانس‌هایی به دست آورد، به هیچ وجه در محل کار یافت نخواهند شد. کنفرانس مهندسی همان ریسمانی‌ست که می‌تواند هر مهندس و شرکتی را از چاه رکود و شکست رها کند.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *