طراحی پوستر همایش – ۲۵ ترفندی که به هنگام طراحی باید در نظر بگیرید

تاریخ: ۲۷ فروردین ۱۳۹۵
پوستر همایش

طراحی پوستر را می‌توان یکی از جالب‌ترین پروژه‌های طراحی برشمرد. زیرا همواره خلاقانه، خیره‌کننده، چشم‌گیر و زیبا هستند و باعث تحریک احساسات مخاطبان می‌شوند. ممکن است برخی پوستر‌ها پر زرق و برق و هیجان‌انگیز و برخی دیگر پر از متن و اطلاعات گوناگون باشند. نکته‌ی مهم این است که شما بتوانید مخاطبان خود را بشناسید و با روش‎‌های مختلف احساسات آن‌ها را تحریک کنید.


طراحی پوستر همایش را می‌توان یکی از جالب‌ترین پروژه‌های طراحی برشمرد. زیرا همواره خلاقانه، خیره‌کننده، چشم‌گیر و زیبا هستند و باعث تحریک احساسات مخاطبان می‌شوند. ممکن است برخی پوستر‌ها پر زرق و برق و هیجان‌انگیز و برخی دیگر پر از متن و اطلاعات گوناگون باشند. نکته‌ی مهم این است که شما بتوانید مخاطبان خود را بشناسید و با روش‎‌های مختلف احساسات آن‌ها را تحریک کنید.

کلید اصلی طراحی یک پوستر همایش مناسب، ایجاد تعادل بین عناصری مانند سرتیتر، نوشته‌ها، تصاویر و لوگوی آن است. در ادامه به معرفی ۲۵ روش برای طراحی یک پوستر همایش مناسب، جهت انتقال هرچه بهتر مطالب و پیام آن می‌پردازیم.

۱) استفاده از رنگ‌ها باعث ایجاد انرژی و جذب چشم‌ها به سمت پوستر همایش شما می‌شود

رنگ‌ها یکی از جنبه‌های نامحدود دنیای طراحی هستند. آن‌ها می‌توانند باعث ایجاد انرژی و جلب توجه شوند. بسته به موضوع پوستر، رنگ‌ها می‌توانند چشم‌گیر، ظریف و یا حتی عاشقانه انتخاب شوند. در مثال پایین که پوستر فستیوال موسیقی Savannah را نمایش می‌دهد، از رنگ‌های نرم و بهاری استفاده شده است. این رنگ‌ها به مخاطبان می‌فهمانند که قرار است کنسرتی با موسیقی ملایم و در فضای باز در انتظار آن‌ها باشد.

طراحی پوستر ۱

هم‌چنین شما می‌توانید از بلوک‌هایی با رنگ‌های مستحکم استفاده کنید. اما باید اطمینان حاصل کنید که رنگ‌هایی که انتخاب کرده‌اید به خوبی در کنار یکدیگر سازگاری دارند و پس‌زمینه‌ای قابل توجه خلق می‌کنند. (همانند مثال زیر)

طراحی پوستر ۲

حتی شما می‌توانید رنگ‌های خود را محدودتر کنید. توجه کنید که در پوستر همایش زیر چگونه استفاده از دو رنگ سیاه و قرمز، کنتراستی چشم‌نواز ایجاد کرده است.

طراحی پوستر ۳

۲) تایپوگرافی‌های مختلف را بر روی آن آزمایش کنید

فونتی که در پوستر همایش استفاده می‌شود، بسیار نقش بسیار موثری در انتقال پیام آن دارد. شما می‌توانید جدیت خود را با فونتی بُلد و بدون سریف، ظرافت خود را با سریف ایتالیک و یا بازیگوشی و سرگرم‌کنندگی را با فونتی دست‌نوشته و شل و ول به نمایش بگذارید. شما باید از دو فونت (یکی برای سر‌تیتر و دیگری برای متن موجود در پوستر) استفاده کنید. اما برای سازگاری بهتر این دو فونت با یکدیگر و با موضوع پوستر همایش، بهتر است انواع مختلف آن‌ها را مورد آزمایش قرار دهید. برای مثال اگر می‌خواهید از یک تایپوگرافی نظیر پوستر زیر استفاده کنید، بهتر است از فونتی ساده و تمیز استفاده کنید.

طراحی پوستر ۴

همچنین در مثال زیر پوستر یک  همایش سالانه تایپو‌گرافی را مشاهده می‌کنید که در آن به طرز هوشمندانه‌ای از موضوع رویداد برای انتخاب طرح و فونت پوستر کمک گرفته شده است.
طراحی پوستر ۵

۳) به ایجاد سلسله مراتب بصری بپردازید

پوستر همایش باید جلب توجه کرده و به سادگی قابل خوانده شدن باشد. در نتیجه اندازه فونت نیز با توجه به مقدار اطلاعات موجود در پوستر بسیار مهم خواهد بود. اگر مقدار محتوای نوشتاری شما اندک باشد بهتر است از فونتی Bold و با گرافیک ساده استفاده کرده و یا از تصاویر خلاقانه‌ای (مانند مثال زیر) استفاده کنید. اما اگر پوستر شما حاوی اطلاعات زیادی است، بهتر است تمرکز خود را روی تایپوگرافی آن قرار دهید. در این حالت نیز پیشنهاد می‌ود که از سر‌تیتری بزرگ و محتوای گروه‌بندی شده در زیر آن استفاده کنید.

طراحی پوستر ۶

۴) از رنگ‌های نگاتیو و یا سیاه و سفید برای ایجاد ترکیبی هوشمندانه استفاده کنید

ایجاد تصویری با استفاده از تصاویر دیگر نیز می‌تواند در نوع خود جالب باشد. برای مثال در پوستر زیر تصاویر چند شیشه نوشیدنی در کنار یکدیگر، تصویر یک چنگال را به وجود آورده اند. همچنین استفاده از رنگ‌های مخالف و نگاتیو کمک شایانی به جلب توجه مخاطبان بر روی اطلاعات پوستر همایش می‌کند. مثلا استفاده از فونت سفید رنگ بر روی فضای آزادی از پس‌زمینه سیاه، بسیار چشمگیر خواهد بود.
طراحی پوستر ۷

۵) عناصر اضافه را حذف کنید

بهتر است عناصر موجود در پوستر شما مفید و مختصر باشند. گاهی یک کلمه و یا تصویر دراماتیک و مناسب، بهتر از چندین تصویر و متن‌های طولانی عمل می‌کند. پس در نتیجه از اضافه کردن گرافیک اضافی و یا کلمات تفسیری اضافی خود‌داری کنید.

طراحی پوستر ۸

به تشابه‌های دو پوستر بالایی و پایینی توجه کنید. هر دو آن‌ها از یک کلمه اصلی و بزرگ برای جلب توجه بینندگان استفاده کرده‌اند و تا حد ممکن از رنگ‌ها و تصاویر گرافیکی اضافی دوری جسته‌اند.

طراحی پوستر ۹

۶) یک نقطه تمرکز ایجاد کنید

در هنگام عکس‌برداری برای پوستر همایش، بر روی نقطه اصلی و مهم مورد نظرتان تمرکز کنید و یا پس از عکس برداری آن قسمت از عکس را برش داده و در پوستر قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا چشم‌های بینندگان بیشتر به سمت پوستر همایش شما جلب شود. برای مثال در پوستر زیر که مربوط به تئاتر ملی Chaillot می‌شود، پس از تصویر برداری از کل صورت یک زن، قسمت لب‌های وی برش داده شده و در پوستر قرار داده شده است. توجه کنید که فرم این بخش به شکل یک قلب ظاهر شده است.

طراحی پوستر ۱۰

۷) از اشکال مختلف برای ایجاد جذابیت بصری استفاده کنید

شکل‌ها می‌توانند باعث ایجاد خط راهنمایی برای چشم‌های بینندگان شوند. نقش شکل‌ها در زمینه‌های مختلف طراحی از جمله هدایت چشم کاربران و ایجاد هماهنگی، بسیار مهم و غیر قابل انکار است.

طراحی پوستر ۱۱

۸) با ترکیب‌های خود، هوشمند به نظر برسید

زمانی که متن‌ها، عکس‌ها و تصاویر شما آماده شدند، به این موضوع بیاندیشید که چگونه این عناصر را با یکدیگر ترکیب خواهید کرد، به طوری‌که محتوای پوستر همایش به راحتی قابل خوانده شدن باشد. چیدن این عناصر در کنار یکدیگر به ساختن یک پازل شباهت دارد. این موضوع که بینندگان چگونه محتوای پوستر را مشاهده کرده و پیام آن را دریافت خواهند کرد، به عهده شما است.

پوستر زیر که مربوط به فستیوالی در مالاگا است، به طرز هوشمندانه‌ای با استفاده از تصویر گرافیکی انسان‌های در حال حرکت، توجه مخاطبان را به نوشته‌های واقع در سمت راست پوستر جذب می‌کند.

طراحی پوستر ۱۲

۹) با استفاده از لایه‌بندی، به پوستر خود عمق و بعد بیافزایید

تصاویر لایه‌ای، رنگ‌ها و کلمات می‌توانند باعث ایجاد عمق در تصویر شوند. برای مثال در پوستری مربوط به یک فستیوال کشاورزی که در پایین مشاهده می‌کنید، عکس‌ها و تصاویر در زیر و بالای یک‌دیگر قرار گرفته‌اند.

طراحی پوستر ۱۳

همچنین در پوستر زیر که مربوط به رویداد ولنتاین است، استفاده از سایه‌ها به خوبی ترکیبی سه‌بعدی را ایجاد کرده است.

طراحی پوستر ۱۴

۱۰) جهت ایجاد انرژی بر روی عناصر موجود تاکید کنید

استفاده ازعناصری مانند تصاویر، متن و عکس‌ها، تاثیر بزرگی بر روی بینندگان خواهد گذاشت و این موضوع از طرف مخاطبان بی‌پاسخ نخواهد ماند. زیرا این عناصر احساسات و انرژی آن‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

طراحی پوستر ۱۵

۱۱) از چشم‌انداز‌های متنوع استفاده کنید

زندگی هیچ‌گاه به یک شکل سیر نشده است! نمایش نقاط و شکل‌های مختلف از چیزی می‌تواند در طراحی یک پوستر هیجان‌انگیز واقع شود. تصاویر را از زوایای مختلف نمایش دهید و مناظر خلاقانه‌ای ایجاد کنید. برای مثال در پوستر زیر استفاده از یک تصویر با زاویه‌های مختلف، باعث هدایت چشم‌ها به صورت عمودی ( به جای هدایت افقی و خسته کننده) و تمرکز بیشتر روی نوشته‌ها شده است.

طراحی پوستر ۱6

۱۲) از ایجاد حس شوخ‌طبعی غافل نشوید

شما می‌توانید با کلمات بازی کنید، از تصاویر غیرمنتظره (و گاهی مسخره) استفاده کنید و خوش بگذرانید؛ اما به شرطی که موضوع پوستر شما مسئله‌ای جدی نباشد. پوستر فستیوال فیلم دوچرخه‌سواری زیر، به جای استفاده از روش‌های متعدد و گوناگون، تنها با استفاده از تصویری شوخ‌طبعانه باعث جذابیت خود شده است. بینندگان این پوستر با دیدن آن متوجه می‌شوند که در چنین فستیوالی می‌توانند شاد باشند و خوش بگذرانند.

طراحی پوستر ۱۷

۱۳) از متعادل بودن ترکیب‌های خود اطمینان حاصل کنید

استفاده از محور‌ها، تقارن و عناصر تکراری می‌تواند باعث ایجاد تعادل ظاهری شود. شما می‌توانید با استفاده از رنگ‌ها، وزن‌های گرافیکی و یا مقدار متن‌های موجود در پوستر به ایجاد توازن و تعادل بپردازید. البته تعادل به معنای ایجاد توازنی کاملا دقیق و بی‌نقص بین دو نیمه پوستر نیست. بلکه به این معناست که هیچ نیمه‌ای نباید از لحاظ بار گرافیکی و مقدار متن بیش از اندازه از نیمه‌ دیگر دیگر سنگین‌تر باشد.

طراحی پوستر ۱۸

۱۴) با تصاویر به پوسترتان اعتبار ببخشید

تصاویر به محصول شما اعتبار می‌بخشند، آن را واقعی‌تر می‌کنند و کیفیتش را برای بینندگان آشکار می‌سازند. همچنین استفاده از یک تصویر زیبا و دراماتیک به خوبی می‌تواند پیام پوستر شما را انتقال دهد. برای مثال به پوستر رویداد مد زیر توجه کنید که در آن طراح تمامی اطلاعات موجود را تنها با یک تصویر از یک مدل به نمایش گذاشته است.

طراحی پوستر ۱۹

در مثالی دیگر، طراح با استفاده از ترکیب یک عکس با طرحی گرافیکی، پوستری خلاقانه ایجاد کرده که باعث ایجاد حسی طبیعی در بینندگان می‌شود.

طراحی پوستر ۲۰

۱۵) از تصاویر خلاقانه استفاده کنید

ممکن است عکس‌برداری همیشه نیاز شما را برطرف نکرده و یا حتی شما بودجه کافی برای آن را نداشته باشید. در عوض شما می‌توانید تصویر مورد نظرتان را خودتان بسازید. برای این منظور می‌توانید از جهان بی‌پایان طراحی کمک بگیرید. تصاویری که توسط شما ایجاد شده‌اند می‌توانند صاف و یا چند لایه باشند.

طراحی پوستر ۲۱

۱۶) گاهی لازم است تا عجیب و غریب و غیرمعمول باشید

در پوستر خود از رنگ‌های عجیب و یا فونت و عکس‌های منحصر به فرد و غیر معمول استفاده کنید. همچنین می‌توانید با در کنار هم قرار دادن تصاویری که ظاهرا نسبتی با یکدیگر ندارند، به طرح پوستر خود خلاقیت ببخشید. پوستر فستیوال Bologna از این روش استفاده کرده است. در این تصویر دو ویولن و یا مردی که پاپیون بسته است، دیده می‌شود. شما اول کدام را دیدید؟

طراحی پوستر ۲۲

۱۷) مطمئن شوید که تمامی عناصر گرافیکی شما با یکدیگر سازگار هستند

شما باید از روشی که خواننده توسط آن اطلاعات مورد نظر را به دست خواهد آورد، مطلع باشید. برای این کار می‌توانید با استفاده از رنگ‌ها، خطوط، اندازه و وزن فونت، مسیری برای پیمایش بینندگان فراهم کنید. پوستر Salida Winefest از این تکنیک استفاده کرده است. بینندگان این تصویر همانند ریخته شدن نوشیدنی در لیوان، محتوای درون آن را پیمایش می‌کنند.

طراحی پوستر ۲۳

۱۸) اطلاعات متراکم را واضح‌تر کنید

واضح بودن فقط به معنای خوانا بودن پوستر نیست. بلکه باید مطمئن شوید که بینندگان می‌دانند شما در مورد چه چیزی حرف می‌زنید. مخاطبان شما باید از فاصله دور نیز بتوانند هدف پوستر شما را تشخیص دهند. برای مثال پوستر زیر که برای رویداد یک گالری طراحی شده حاوی اطلاعات زیادی است. اما با این وجود مشتریانی را که از فاصله‌ای دور آن را مشاهده کرده‌اند را به سمت خود جذب می‌کند.

طراحی پوستر ۲۴

۱۹) فرمت و سایز پوستر خود را مد نظر داشته باشید

همه پوستر‌ها نباید مشابه و هم‌اندازه طراحی شوند. بسته به موضوع و عناصر مورد استفاده پوستر، شما می‌توانید ابعاد آن را تغییر دهید. حتی می‌توانید از طرح‌های عمودی و یا افقی نیز استفاده کنید.

طراحی پوستر ۲۵

۲۰) با پوستر خود احساسات مخاطبانتان را برانگیزید

پوستر خود را طوری طراحی کنید که باعث تحریک احساسات مخاطبانتان شود، زیرا در این صورت احتمال این که آن‌ها پوستر شما را با یکدیگر به اشتراک بگذارند بیشتر می‌شود. حتی یک کلمه یا تصویر ساده نیز می‌تواند به شدت احساساتی مانند عشق، خشم و یا ناراحتی را در مخاطبانتان برانگیزد. مانند تصویر زنی که می‌گرید، مردی که چوب ماهیگیری حمل می‌کند و یا حتی کلماتی مانند “آتش”.

برای مثال در پوستر زیر که توسط Helmo طراحی شده، با استفاده از تکه‌های مختلف تصاویر احساساتی که به یک رویداد موسیقی جاز نزدیک هستند را در مخاطبانش برمی‌انگیزد.

طراحی پوستر ۲۶

۲۱) از قالب‌های سازگار و مشابه برای رویداد‌های مختلف استفاده کنید

اگر می‌خواهید برای یک گروه موسیقی و یا محصولی مشابه چند رویداد متفاوت برگزار کنید، نیاز به طراحی پوستر‌های کاملا متفاوتی نخواهید داشت. شما می‌توانید با ایجاد تغییراتی در رنگ‌بندی و عناصر پوستر قبلی، پوستر جدید خود را به دست بیاورید. گروه Dave Matthews برای رویداد‌های متفاوت از پوستر‌های زیر استفاده کرده‌اند که هرکدام از آن‌ها به تنهایی نیز یک پوستر کامل محسوب می‌شود.

طراحی پوستر ۲۷

۲۲) مخاطبانتان را بشناسید و برای آن‌ها طراحی کنید

شما باید قبل از جلب توجه و فروش محصولات، مخاطبان‌تان را به خوبی بشناسید. در نتیجه همواره باید مطمئن شوید که طراحی شما با سلیقه، عادات و فرهنگ آن‌ها سازگاری داشته باشد. برای مثال پوستر زیر که توسط گروه Black Keys طراحی شده است، مطمئنا به خوبی مورد توجه علاقه‌مندان به موسیقی راک قرار خواهد گرفت.

طراحی پوستر ۲۸

۲۳) برای به دست آوردن ترکیب‌های جالب، با کنتراست طراحی بازی کنید

کنتراست تصویر از روش‌های مختلفی به دست می‌آید. برای مثال شما می‌توانید از رنگ‌های مخالفی مانند آبی و نارنجی استفاده کنید، تنها به رنگ‌های سیاه و سفید بسنده کنید، فونت‌های Bold و دراماتیک را مورد آزمایش قرار دهید و یا از تصاویر خشن با رنگ‌بندی ملایم استفاده کنید.

طراحی پوستر ۲۹

۲۴) عناصر مختلف گرافیکی نظیر رنگ‌ها و فونت‌ها را امتحان کنید

برای به دست آوردن یک طرح جالب، رنگ‌ها و عناصر مختلف را بر روی آن امتحان کنید. برای مثال همانند پوستر زیر می‌توانید عکس‌ها و طرح‌های مختلفی را بر روی یکدیگر قرار دهید و یا در کنار تصاویر گیرا از فونت‌های رومانتیک استفاده کنید و یا حتی با ترکیب دو سبک در کنار هم، به طرح منحصر به فردی دست پیدا کنید.

طراحی پوستر ۳۰

۲۵) پس از شناخت حد و مرز‌ها، آن‌ها را شکسته و گسترش دهید.

مرز‌های طراحی را بشناسید و آن‌ها را گسترش دهید. از ترکیب فونت‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌هایی استفاده کنید که تا به حال ندیده‌اید و در نهایت چیزی خلق کنید که تا به حال به فکر کسی نرسیده باشد.

طراحی پوستر ۳۱

حالا نوبت شما است!

پس از شناخت محصول، سرویس و یا رویداد خود، شناخت مخاطبان‌تان مهم‌ترین قدم خواهد بود. پس از آن باید فونت‌ها، رنگ‌ها و تصاویری را انتخاب کنید که به بهترین شکل ممکن پیام شما را به مخاطبانتان انتقال دهد. فراموش نکنید که محتوای پوستر شما می‌تواند تنها از یک کلمه، یک تصویر بزرگ و یا هر چیز دلخواه دیگری تشکیل شده باشد. پس خلاقیت خود را به کار بگیرید و طراحی پوستر جدیدتان را آغاز کنید.


همین حالا رویدادتان را بسازید یا با مراجعه به پیشخوان رویدادتان، از ابزارهای تبلیغاتی ایوند استفاده کنید.

call-to-action-buttons

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *