۴ نکته‌ی مهم برای برگزارکنندگان یک سمینار پزشکی

تاریخ: ۱۹ آبان ۱۳۹۵
سمینار پزشکی

امروزه سمینارهای آموزشی در زمینه‌ی پزشکی و همچنین جلسات علمی نقش بسیار مثبت و فعالی را در جهت ارتقا سطح سلامت عموم مردم ایفا می‌کنند و باعث به وجود آمدن تحولات عظیمی در زمینه‌ی طرح‌های بهداشتی و درمانی می‌شوند. یک سمینار پزشکی خوب می‌تواند باعث پر شدن شکاف‌های آموزشی، ارائه‌ی راهکارها و استاندارد‌هایی برای بهداشت و درمان، نظارت بیشتر بر قانون‌گذاری و تصمیم‌گیری و بسیاری اثرات مثبت دیگر شود.

علاوه بر این‌ها، سمینارهای پزشکی تاثیرات مثبتی در زمینه‌ی اقتصاد از خود به جای گذاشته‌اند: آمار به دست آمده در سال ۲۰۱۴ نشان داد که برگزاری سمینارهای پزشکی در شهر‌های مختلف دنیا، باعث کاهش چشم‌گیر هزینه‌های بهداشتی و درمانی در کشور‌های مختلف شده است. برای مثال، مجموع هزینه‌های برگزاری این رویدادها در همان سال در کشور آمریکا به ۱۸۷ میلیون دلار می‌رسید. اما در مقابل، برگزاری همین رویدادها باعث شد که هزینه‌های درمانی تا ۴۲۵ میلیون دلار کاهش یابند.

در ادامه چند نکته‌ی کلیدی برای برگزاری بهتر سمینارهای پزشکی معرفی می‌شود:

۱) متفاوت و خاص بودن ارزش و محتوای جلسات و سمینار پزشکی

در چند سال گذشته که اقتصاد دنیا با رکود چشم‌گیری همراه بود، جوامع پزشکی همواره از طریق برگزاری سمینارهای میان‌رشته‌ای به دنبال افزایش درآمد بوده‌‌اند. یکی از نتایج تاسف‌بار این موضوع، عدم انسجام و هدف‌مندی موضوعات بوده است که باعث اعتراض سازمان‌های مختلف به این جلسات نیز شده. انجمن‌های پزشکی باید به پتانسیل همکاری‌های میان‌رشته‌ای توجه ویژه‌ای داشته باشند. این موضوع امروزه به یکی از داغ‌ترین مباحث در حوزه بهداشت و درمان تبدیل شده است. اگر قضد برگزاری یک کنفرانس و جلسه‌ی پزشکی را دارید، اهداف خود از برگزاری آن را دقیقا مشخص کنید. شما باید کاملا از این موضوع آگاه باشید که مخاطبان و شرکت‌کنندگان در این جلسه در پایان آن چه چیزی به دست خواهند آورد.

پی‌نوشت: قبل از هرچیزی مخاطبان خود را بشناسید و محتوای سمینار پزشکی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که متناسب با هر یک از شرکت‌کنندگان و متخصصان حاضر در آن جلسه باشد.

۲) ارائه‌ی راهکارهایی برای چالش‌های موجود و مشکلات شناخته شده

سال‌ها مطالعه، ترجمه و تحقیق در زمینه‌ی بیماری‌های مختلف، باعث افزایش شناخت ما در مورد چالش‌های حوزه‌ی پزشکی و درمان شده است. با این حال دنیا همچنان از کمبود راه‌حل‌های ارائه‌شده برای این چالش‌ها رنج می‌برد. آموزش‌های عمومی و کم‌محتوا دیگر دردی را دوا نمی‌کنند. شما می‌توانید با پرداختن به چالش‌های روز دنیا و رویارویی با این مشکلات، تبدیل به یک مرجع و منبع برای شرکت‌کنندگان خود شوید.

با کشف نگرانی‌های موجود در زمینه‌های مختلف و تحقیق در مورد هر یک از آن‌ها، قادر خواهید بود کل رویداد و سمینار پزشکی خود را تبدیل به مرکزی از راه‌حل‌های تکنیکی و استراتژیکی در جهت بهبود و ایجاد محصولات و خدمات کنید.

مطالعه در مورد چالش‌ها و در کنار آن، دعوت از متخصصین برای شرکت در جلسات، میزگرد‌ها و فضایی که شرکت‌کنندگان بتوانند در آن سوالات و مشکلات تخصصی خود را با این متخصصان در میان بگذارند، به بهتر شدن رویدادها کمک شایانی خواهد کرد.

۳) کمی چاشنی فناوری به رویداد خود بیفزایید

همه‌ی ما به خوبی با ارزش‌های رویداد‌ها و سمینارهای حضوری آشنایی داریم. اما در هر صورت نباید از فناوری و مزایای فراوان آن رویگردان شویم. با این پرسش که “چگونه فناوری می‌تواند باعث ترغیب شرکت‌کنندگان بالقوه برای حضور در رویدادهای آینده شود؟” می‌توانید استراتژی‌های فناوری‌محور جدیدی را برای خود تبیین کنید.

اما به این نکته هم توجه داشته باشید که نباید اجازه دهید رویدادتان به یک تجربه‌ی آنلاین تکراری تبدیل شود. هدف از افزودن تکنولوژی به یک سمینار پزشکی، ایجاد جذابیت، افزایش هم‌حسی و همچنین بهره‌گیری از مزیت‌های اختصاصی آن است.

۴) سرویس‌دهی را در اولویت اول خود قرار دهید

یکی از نکاتی که باید در برگزاری رویدادها و علی‌الخصوص رویداد‌های پزشکی در نظر بگیرید، این است که شرکت‌کنندگان آن در پایان رویداد به دلیل بی‌پاسخ ماندن سوالات خود آزرده نباشند. در طول رویداد نیز باید توجه ویژه‌ای به مسئله‌ی سرویس‌دهی به شرکت‌کنندگان داشت. در طول رویداد، همه‌ی چیز‌های ضروری باید با علامت‌هایی نمایش داده‌ شوند، کادر برگزاری باید قابل تشخیص و رویت باشند، جلسات باید در زمان مشخص خود شروع شوند و…

تجربه نشان داده است که رویدادهایی که سرویس‌رسانی به شرکت‌کنندگان خود را در اولویت قرار داده‌اند، همواره موفقیت‌آمیز و خاطره‌ساز بوده‌اند. سرویس‌دهی مناسب در کنار استفاده از تجربیات ارزشمند، باعث به وجود آمدن یک پایگاه از هوادارانِ به شدت وفادار خواهد شد و این هواداران، سرمایه‌هایی برای صنعت و همچنین رویدادهای بعدی شما خواهند بود.

بنابراین بهتر است قبل از برگزاری رویداد از کارکنان و پرسنل داوطلب دعوت کرده و نحوه‌ی برگزاری مناسب یک رویداد و همچنین نکات ضروری مانند نحوه‌ی برخورد با شرکت‌کنندگان و پاسخ دادن به سوالات آن‌ها را برای‌شان به طور مفصل شرح دهید. طراحی برنامه‌های خلاقانه‌ای مانند پیاده‌روی و صحبت پیرامون موضوع سمینار پزشکی در میان سایر برنامه‌ها هم می‌توانند در خاطره‌انگیز و به‌ یادماندنی شدن رویداد شما بسیار موثر واقع شوند.

کافی‌ست به چند نکته‌ی ظریف توجه داشته باشید تا رویداد شما تا مدت‌ها بر سر زبان‌ها باقی بماند…

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *