برخی اصول برگزاری دوره های آموزشی ویژه‌ دانشجویان که بهتر است رعایت شوند

تاریخ: ۱۱ مهر ۱۳۹۵
دوره های آموزشی ویژه‌ دانشجویان- وبلاگ ایوند

کارگاه‌ها و دوره های آموزشی ویژه‌ دانشجویان مهم هستند، زیرا آن‌ها شکاف‌های موجود در سیستم آموزش و پرورش سیستماتیک را پر می‌کنند و با ترکیب آموزش‌های تئوریک و عملی، افراد را برای ورود به دنیایی گسترده‌تر آماده می‌کنند. علاوه براین، یکی از مسائلی که دانشجویان به شدت به آن نیاز دارند، آشنایی با افراد جدید و کاربلد است که از نظر مشارکت و یادگیری برای دانشجویان بسیار ارزشمند است و امکان مشارکت و انجام کارهای بزرگ‌تر را فراهم می‌آورد.


کارگاه‌ها و دوره های آموزشی ویژه‌ دانشجویان مهم هستند؛ زیرا آن‌ها شکاف‌های موجود در سیستم آموزش و پرورش سیستماتیک را پر می‌کنند و با ترکیب آموزش‌های تئوریک و عملی، افراد را برای ورود به دنیایی گسترده‌تر آماده می‌کنند. علاوه براین، یکی از مسائلی که دانشجویان به شدت به آن نیاز دارند، آشنایی با افراد جدید و کاربلد است که از نظر مشارکت و یادگیری برای دانشجویان بسیار ارزشمند است و امکان مشارکت و انجام کارهای بزرگ‌تر را فراهم می‌آورد.

اما برای این‌که دوره های آموزشی ویژه‌ دانشجویان به اندازه‌ی کافی اثربخش باشد، باید اصولی مهمی در این ورکشاپ‌ها مدنظر قرار گیرد که در ادامه به تعدادی از اصلی‌ترین موارد اشاره می‌کنیم.

در دوره های آموزشی ویژه‌ دانشجویان، موضوع ارائه را محدود کنید

هر چند که حل کردن مشکلات بزرگ‌تر عاقلانه‌تر به نظر می‌رسد، اما محدود کردن آن‌چه که می‌خواهید ارائه کنید به شما کمک می‌کند تا تمرکز بیشتری روی موضوع داشته باشید و تخصصی‌تر کار کنید. به یاد داشته باشید که تنها هدف شما این است که توانمندسازی انجام دهید، نه این‌که مسائل زیادی را بدون توجه به نتیجه‌ای که می‌‎خواهید دریافت کنید مطرح نمایید.

بنابراین روی موضوعات جزئی‌تر تمرکز کنید و تا زمانی‌که دانشجویان متوجه موضوع نشده‌اند به تاپیک دیگری سوئیچ نکنید.

سازماندهی شده عمل کنید

شما باید یک نقشه‌ی سازمان‌یافته برای گفته‌های خود طراحی کنید تا هم شما و هم شرکت‌کنندگان در ورکشاپ بتوانید موضوع را به خوبی درک کنید. به عنوان مثال، استفاده از چارچوب (why،how،who) به شما کمک می‌کند تا محتوای خود را به صورت منسجم‌تری ارائه کنید. قبل از این‌که به موضوع بعدی سوئیچ کنید، باید طوری فضا را آماده کنید که هر دوی شما هم‌چنان روی موضوع متمرکز بمانید.

سازماندهی شده عمل کنید

اهمیت کارگاه خود را به شرکت‌کنندگان توضیح دهید

یکی از راه‌های استادانه برای جلب توجه و علاقه‌‌ی شرکت‌کنندگان در ورکشاپ این است که در همان ابتدا نشان دهید که مشکلی وجود دارد و سپس بیان کنید که چگونه کارگاه شما به حل این مشکل کمک خواهد کرد.

اگر شما بتوانید شرکت‌کنندگان را قانع کنید که چرا باید نهایت استفاده را از رویداد شما ببرند، در ادامه کار شما آسان‌تر خواهد بود و برای جلب توجه آن‌ها نیازمند تلاش زیادتری نخواهید بود.

تعامل کنید و سعی کنید تا پایان سرگرم‌کننده بمانید

برای این‌که کارگاه خوبی برگزار کنید لازم نیست حتما سخنران قهاری باشید، در واقع، اگر به سبک رسمی صحبت کنید احتمالا با مشکلاتی هم مواجه شوید. به جای سخنرانی رسمی، کافیست تصور کنید که در اتاق نشیمن نشسته‌اید و در حال بازدید از گروهی از دوستان خوب خود هستید؛ بنابراین استفاده از روش صحبت کردن محاوره‌ای احتمالا بیشتر پاسخگو خواهد بود.

ارتباط شخصی با شرکت‌کنندگان در ورکشاپ خود بسازید، چه شرکت‌کنندگان شما یک گروه پنج نفری باشد و چه یک گروه پانصدنفری.

به عنوان مثال، اگر شما یک عکاس هستید؛ نشان دادن عکس‌هایی که خودتان روی آن‌ها کار کرده‌اید و بیان داستان‌‎های شخصی می‌تواند تاثیر مستقیمی روی ارتباط شما با شرکت‌کنندگان‌تان داشته باشد.

اسلایدهای خوب مکمل ارائه‌ی خوب هستند

اسلایدهای شما در جلب‌توجه‌ شرکت‌کنندگان و هم‌چنین تعامل آن‌ها حین آموزش تاثیر مستقیم دارد. شما باید عناصر مختلف را به اسلایدهای خود بیفزایید تا بیشترین بازدهی را از شرکت‎‌کنندگان خود دریافت کنید.

به عنوان مثال، اگر شما یک عکاس باشید، وجود موارد زیر در اسلایدهای شما بسیار قابل‌توجه خواهد بود.

  • نمونه‌هایی از تصاویری که نسبت به آن‌ها نقد دارید را در دوره های آموزشی ویژه‌ دانشجویان نشان دهید.
  • نمونه‌هایی از تصاویر قبل و بعد از ویرایش را در دوره های آموزشی ویژه‌ دانشجویان نمایش دهید.
  • نکات مهمی که احساس می‌کنید باید همه‌ی شرکت‌کنندگان در دوره های آموزشی ویژه‌ دانشجویان باید بدانند را مطرح سازید.

بنابراین در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنید، بهترین راه برای برقراری ارتباط با شرکت‌کنندگان‌تان را پیدا کنید و اسلایدهای تعاملی بسازید.

کمتر حرف بزنید و بیشتر کاربردی عمل کنید

سخنرانان حرفه‌ای همواره کمتر از بقیه صحبت می‌کنند. در واقع، آن‌‎ها خلاصه و مفید صحبت می‌کنند، آن‌ها به جای تکرار حرف‌های خود اغلب سعی می‌کنند ماندگاری حرف‌های خود را بیشتر کنند. برای همین از استراتژی‌های مختلف مثل سوال و مسابقه استفاده می‌کنند تا شرکت‌کنندگان موضوع را فراموش نکنند.

علاوه بر این، شما با قشر دانشجو و جوان مواجه هستید که برای جلب توجه آن‌ها مجبور هستید که از ترفندهای سرگرم کننده و ارزشمند استفاده کنید.

فرصت‌هایی برای تمرین و سوال ارائه کنید

هرچقدر هم دوره های آموزشی ویژه‌ دانشجویان شما جذاب و کاربردی باشد، احتمال این‌که برخی ابهامات وجود داشته باشد هست. اگر مشکل کوچکی وجود داشته باشد و شما امکان برطرف و رفع شدن آن را فراهم نکنید احتمالا بعدا با مشکلات بیشتری مواجه خواهید شد. بنابراین در فواصل کوتاهی(بسته به موضوع شما) امکان سوال پرسیدن و رفع ابهامات را فراهم کنید و با تمام جزئیات پاسخگوی نیاز کاربران‌تان باشید.

سر موقع کارگاه را به اتمام برسانید و فراموش نکنید که در پایان خلاصه‌ی کوتاهی ارائه کنید

حتما شما هم زمانی دانشجو بوده‌‌اید و درک می‌کنید که دیر شدن تعطیلی کلاس تا چه اندازه حوصله‌ سر بر می‌باشد. به همین دلیل سعی کنید حدود ۲۰ دقیقه مانده به اتمام وقت کلاس، موضوع را خاتمه دهید و تا جایی که دانشجویان اجازه می‌دهند به ارائه‌ی جمع‌بندی و خلاصه‌ی موضوعات مطرح‌ شده بپردازید.

 

با رعایت اصول فوق، بیشترین تاثیر را بر مخاطبان خود که دانشجویان جوان هستند، خواهید گذاشت و یک دوره آموزشی موفق را برگزار خواهید کرد.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *