چگونه شرکت در یک دوره مالی حسابداری، آینده‌ی شغلی شما را تضمین می‌کند

تاریخ: ۸ آبان ۱۳۹۵
دوره مالی حسابداری

احتمالا تاکنون به هر شرکت و سازمانی که مراجعه کرده باشید، نام قسمت امور مالی آن به چشم‌تان خورده است. همانطور که اطلاع دارید، وظیفه این بخش از سازمان، یافتن روش‌های موثر برای مدیریت پول و منابع مالی سازمان به منظور ایجاد ثروت و افزایش دارایی‌های آن سازمان است. اگر شما قصد شرکت در یک دوره مالی حسابداری و یا یکی از رشته‌های مرتبط با آن را دارید، باید آمادگی مطالعه موضوعاتی نظیر برنامه‌ریزی، افزایش بودجه، سرمایه‌گذاری عاقلانه، کنترل هزینه‌ها و چندین موضوع مرتبط دیگر را داشته باشید. فراگیری این دانش باعث ایجاد مسیری برای شما خواهد شد که از طریق آن قادر خواهید بود به شغل‌هایی در زمینه امور مالی سازمان‌ها، موسسات مالی و یا سرمایه‌گذاری دست یابید.

مدیران هر سازمانی همواره به دنبال دانشجویان خوب با مهارت‌های خاص از رشته امور مالی هستند. مطالعات نشان می‌دهند که این مدیران خواستار تاکید هرچه بیشتر مدارس و دانشگاه‌ها بر روی مسائلی کمّی، استراتژیک، مسائل حیاتی در تصمیم‌گیری و همچنین مهارت‌های ارتباطی هستند. یک چنین مهارت‌هایی در محیط زندگی روزمره و حرفه‌ای نیز می‌توانند بسیار مفید واقع شوند. بعضی دانشگاه‌ها و مدارس به صورت تئوریک این مباحث را به دانشجویان یاد می‌دهند، اما اگر می‌خواهید به صورت کاربردی آن را فرابگیرید، یک دوره مالی حسابداری می‌تواند شما را به سمت بازار کار هدایت کند.

امروزه به دلیل افزایش جو رقابتی بین سازمان‌ها و موسسات مختلف و همچنین آشکار شدن اهمیت مدیریت صحیح منابع مالی، دوره های آموزشی مختلفی در این حوزه برگزار می‌شود. اگر علاقه‌مند به آشنایی بیشتر با مباحث تدریسی یک دوره مالی هستید، در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

مباحثی که در یک دوره مالی حسابداری جامع وجود دارند:

ریاضیات

دوره‌های جبر و احتمالات و همچنین حساب دیفرانسیل و انتگرال، به دانشجویان این امکان را می‌دهند که آسان‌تر با معادلات پیچیده بازارهای مالی دست‌ و پنجه نرم کنند. همچنین آمار به دانشجویان کمک می‌کند که از میان گروه‌ها و روش‌های فراوان موجود، احتمال موفقیت و شکست هر روش را با اطمینان بیشتری تشخیص داده و بهترین گزینه را انتخاب کنند. این واحد درسی به حرکت منحنی سهام شرکت‌ها معنا می‌بخشد.

حسابداری

دوره‌های حسابداری، مالی و مدیریتی به دانشجویان می‌آموزند که چگونه معاملات مالی، نظارت بر بودجه، عملکرد شرکت و همچنین هزینه‌های محصولات و خدمات سازمان را درک، ثبت و گزارش کنند. با تسلط یافتن بر این درس، گزارشات و نتایج به دست آمده شفاف‌تر خواهند بود و در نتیجه مدیران سازمان‌ها بیش از پیش قادر به اتخاذ تصمیمات صحیح‌تر و بهتر خواهند بود. همچنین درک و ثبت اطلاعات و داده‌های به دست آمده، باعث جلوگیری از به هدر رفتن منابع مالی شرکت و در ادامه منجر به استفاده و بازده‌گیری حداکثری از این منابع خواهد شد.

اقتصاد

با فراگیری این علم، دانشجویان قادر خواهند بود تا به تبیین استراتژی‌ها و روش‌هایی بپردازند که سازمان بتواند از طریق آن ها با صرف حداقل منابع، به بیشترین بازده و نتیجه دست یابد. اقتصاد در حالت کلی به دو بخش اقصاد کلان و اقتصاد خرد تقسیم‌بندی می‌شود. اقتصاد کلان به دانشجویان کمک می‌کند تا تاثیر فعالیت‌های بازارهای مالی در اقتصاد کلان و کلی را بهتر درک کنند. در مقابل اقتصاد خرد دانشجویان را در درک رفتارهای فردی در داخل سازمان و مصرف‌کنندگان یاری می‌کند و همچنین با ارائه روش‌هایی برای تصمیم‌گیری‌های مالی، می‌تواند تاثیر بسزایی در موفقیت یک سازمان و شرکت داشته باشد.

روانشناسی

حرفه‌های مرتبط با امور مالی نیازمند درک رفتار و فرآیند‌های فکری مصرف‌کنندگان نیز هستند. این مبحث به دانش‌آموزان و دانشجویان رشته امور مالی کمک می‌کند تا بهتر بتوانند یک استدلال و بازتاب از جانب مصرف‌کنندگان را ارزیابی کنند و همچنین قبل از اتخاذ هرگونه راهکاری، تمامی ابعاد و شرایط موجود را به درستی بسنجند. آموزش رفتار‌های مالی این امکان را به دانشجویان می‌دهد که از طریق سنجش و بررسی تاثیر چگونگی رفتار سرمایه‌گذاران بر روی ناهنجاری‌های بازار، دلایل عدم تحرک بازارهای مالی را شناسایی کرده و با اتخاذ یک رویکرد مناسب، سازمان را از این مهلکه نجات دهند. همچنین فراگیری این علم به خبرگان امور مالی کمک می‌کند تا با بررسی احساسات و تفکرات پشت هر عمل و رفتار، نقاط ضعف و اشتباهات سرمایه‌گذاری شرکت را شناسایی و اصلاح کنند. در نهایت، روانشناسی رفتاری به دانشجویان امور مالی کمک می‌کند تا در یک محیط مالی به بررسی جنبه‌های قابل مشاهده و رفتاری مردم بپردازند. یافتن یک بینش و نگرش مفید از میان احساسات و تعصبات بازارهای مالی، شانس سازمان را در رسیدن به موفقیت افزایش خواهد داد.

نویسندگی

یک دوره نویسندگی به دانشجویان امور مالی می‌آموزد که چگونه ایده‌ها، اهداف، یادداشت‌ها، نامه‌ها و گزارشات خود را به صورت شفاف، سازمان‌یافته و قدرتمند بر روی کاغذ بیاورند. انتقال ایده‌ها و تفکرات از ذهن بر روی کاغذ -برخلاف تصور خیلی ها- از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و هر دانشجوی رشته امور مالی باید با آن آشنا باشد.

بخش ها های تکمیلی پیشنهادی برای دوره مالی

علاوه بر موارد گفته شده، دوره‌های تکمیلی زیر نیز می‌توانند نقش موثری در پرورش یک نیروی انسانی قدرتمند برای بخش امور مالی هر سازمانی داشته باشند:

ارتباطات

یک دوره آموزشی ارتباطات همانند سخنرانی عمومی به دانشجویان امور مالی این امکان را می‌دهد که گزارشات مالی و همچنین معنا و مفهوم آمار و ارقام و داده‌های موجود را به زبان ساده و قابل فهم در یک جلسه عمومی ارائه دهند. همچنین فراگیری این دوره آموزشی می تواند در امور مدیریت افراد و روابط سازمانی مانند واگذاری مسئولیت به کارکنان بخش امور مالی نیز موثر باشد. دانشجویان رشته بازرگانی نیز به فراگیری مهارت‌های ارتباطات سازمانی، مدیریت بحران و همچنین استراتژی‌های روابط عمومی نیاز مبرمی دارند. در حالت کلی می‌توان گفت که نقش عمده این دوره آموزشی در بهبود روابط بین کارکنان سازمان با هم و با مشتریان و افزایش اعتماد متقابل و همچنین افزایش شهرت و اعتبار سازمان است.

اصول اخلاق

رسوایی‌های مالی به وجود آمده در برخی کشورها باعث شده تا اساتید این رشته تصمیم به افزودن این دوره آموزشی در میان سایر دوره‌های آموزشی دانشجویان امور مالی شوند. این دوره‌ها باعث رشد اخلاقی کارمندان و دست‌اندر کاران بخش امور مالی سازمان‌ها شده و حتی الامکان از بروز سوءاستفاده‌ها و در نتیجه به وجود آمدن رسوایی‌های مالی در سازمان‌ها جلوگیری می‌کند.

سخن آخر برای متقاضیان دوره های مالی و حسابداری

دانشجویان پس از پایان یافتن دوره مالی خود باید آمادگی رویارویی با مسئولیت‌های بزرگی را داشته باشند. آن‌ها باید مدیریت منابع مالی سازمان را برعهده گرفته، خطرات موجود و بالقوه را شناسایی کرده و از طریق تبیین استراتژی‌های مختلف بازده سازمان را تا جای ممکن افزایش دهند. در نتیجه هر دانشجوی مدیریت مالی برای دستیابی بهتر و راحت‌تر به یک شغل مناسب، باید بر علومی نظیر ریاضیات پیشرفته، حسابداری، اقتصاد، روانشناسی، ارتباطات و نویسندگی نیز تسلط لازم را داشته باشد و در کنار همه این‌ها به اخلاق حرفه‌ای پایبند بوده و قادر به برقراری ارتباط موثر چه با مصرف‌کنندگان و چه با افراد درون سازمان باشد.

 

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *