برای مسیر آینده‌ات به‌فکرشو: آرمان صفایی و برنامه‌هایش برای رویداد به فکر شو

موضوع: گفت‌وگو
تاریخ: ۲ اسفند ۱۳۹۴
آرمان صفایی - به فکر شو

دوران دانش‌آموزی یکی از مهم‌ترین دوران زندگی انسان‌هاست که معمولا در مدرسه و با آموزش‌های نظری ساده به پایان می‌رسد و در طی این دوره کمتر دانش‌آموزی به مسیر شغلی آینده‌اش فکر می‌کند. همین موارد باعث می‌شود تعداد بسیاری از دانش‌آموزان بدون هیچ هدفی رشته‌ی دانشگاهی خود را انتخاب می‌کنند و در ادامه مشکلات بزرگ‌تر دیگری به وجود می‌آید که فرد آرزو می‌کند، ای کاش یک بار دیگر به دوران دانش‌آموزی خود برگردد.


دوران دانش‌آموزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی انسان‌هاست که معمولا در مدرسه و با آموزش‌های نظری ساده به پایان می‌رسد و در طی این دوره کمتر دانش‌آموزی به مسیر شغلی آینده‌اش فکر می‌کند. همین هم باعث می‌شود تعداد بسیاری از دانش‌آموزان بدون هیچ هدفی رشته‌ی دانشگاهی خود را انتخاب می‌کنند. در ادامه مشکلات بزرگ‌تر دیگری هم به وجود می‌آیند تا فرد آرزو کند «ای کاش می‌توانستم یک بار دیگر به دوران دانش‌آموزی‌ام برگردم.»

از سوی دیگر تحقیقات نشان می‌دهند که روحیه‌ی کارآفرینی و ایده‎‌پردازی در کسانی که آموزش‌های خاص و مربوط را می‌بینند، نسبت به دیگران بیشتر است. رویداد “به فکر شو” واسطه‌ای شده برای حل این مسئله. آرمان صفایی -موسس به‌فکرشو- از این رویداد و برنامه‌های ترویج آن می‌گوید:

۱) لطفا کمی در مورد رویداد به فکر شو و اهداف‌تان برای ادامه‌ی آن توضیح دهید.

رویداد به فکر شو یک دورهمی دانش‌آموزی است که به تازگی شکل گرفته و فقط یک دوره از آن برگزار شده. در چند سال اخیر رویدادهای بسیاری در حوزه‌ی کارآفرینی برگزار شده‌اند ولی رویدادی که فقط مختص دانش‌آموزان باشد وجود نداشت. رویداد ما در تلاش است تا افراد را قبل از این‌که به سن کار برسند با کسب‌وکار و کارآفرینی آشنا کند.

ما تصمیم داریم که سالانه ۴ رویداد برگزار کنیم که ۲ تا از این رویدادها در نیمه‎‌ی اول سال و دو تا هم در نیمه‌ی دوم خواهند بود. ما سعی می‌کنیم فضایی برای مخاطبان ایجاد کنیم که قبل از این هرگز در مدرسه یا جاهای دیگر ندیده‌اند. در طی این رویداد دانش‌آموزان با کارآفرینان موفق جوان آشنا می‌شوند و از تجربیات و ایده‌های این افراد استفاده می‌کنند.

۲) سخنرانانی که در همایش شما حضور دارند بر چه اساسی انتخاب می‌شوند؟

معمولا شرایط انتخاب سخنران بسته به نوع رویداد متفاوت است. با توجه به این‌که مخاطبان ما از قشر دانش‌آموز هستند، سعی می‌کنیم سخنران‌ها -علاوه بر این‌که افراد موفقی در حوزه‌ی کارآفرینی هستند- جوان هم باشند. در واقع فاصله‌ی سنی کم با مخاطبان مهم‌ترین ویژگی سخنران‌های ماست.

۳) مکان برگزاری رویداد شما کجاست و به نظرتان برای انتخاب یک مکان خوب چه استانداردهایی را باید رعایت کرد؟

ما فعلا رویدادمان را در دانشگاه شریف برگزار می‌کنیم. انتخاب مکان خوب هم بستگی به خود رویداد دارد. مثلا ما دانش‌آموزان را در دانشگاه شریف جمع می‌کنیم تا با فضای دانشگاه و دانشجویان از نزدیک آشنا شوند و فکر می‌کنم برای مخاطبان خاص ما کاملا گزینه‌ی مناسبی باشد.

۴) در مورد نحوه‌ی بازاریابی رویدادتان توضیح دهید. از چه روش هایی استفاده می‌کنید و کدام موثرتر است؟

رویداد ما یک رویداد غیرانتفاعی بوده و خواهد بود. به همین دلیل هم برخلاف سایر رویدادها تعداد شرکت‌کنندگان خیلی برای‌مان مهم نیست. البته تمام سعی‌مان را می‌کنیم تا همه‌ی دانش‌آموزان از برگزاری چنین رویدادی آگاه شوند؛ مثلا از شبکه‌های ارتباطی که در مدارس داریم استفاده می‌کنیم، در فضای مجازی و به‌خصوص اینستاگرام تبلیغات می‌کنیم، کانال تلگرام داریم و سعی می‌کنیم با محتوای ناب دانش‌آموزان بیشتری را جذب کنیم. اما تا حالا بیشترین بازدهی را از شبکه‌های ارتباطی و روش‌های حضوری دریافت کرده‌ایم. شاید شبکه‌های مجازی مخاطبین وسیع‌تری را شامل شوند اما به نظرم اثربخشی روش‌های حضوری فوق‌العاده بیشتر است.

۵) آیا ایده‌ای برای گسترش شبکه‌سازی مابین شرکت‌کنندگان داشتید؟

بخشی از رویداد ما به این قضیه اختصاص داده شده است. در این بخش -که حدودا یک ربع طول می‌کشد- بچه‌ها در قالب تیم‌هایی دور هم جمع می‌شوند و سعی می‌کنند روی ایده‌ای تمرکز کرده و کار کنند. این تیم‌سازی به این دلیل است که بچه‌ها بیشتر با هم آشنا بشوند، ارتباط برقرار کنند و امیدواریم این ارتباط ادامه پیدا کند.

رویداد بفکرشو

۶) استراتژی قیمت‌گذاری رویداد شما چگونه است و فکر می‌کنید در استراتژی‌های موفق قیمت‌گذاری چه اصولی باید رعایت گردد؟

تعیین قیمت یک رویداد از مهم‌ترین تصمیم‌ها در برگزاری رویداد است که اگر به طور صحیح انتخاب نشود، رویداد را متحمل ضررهای بسیاری می‌کند. چون مخاطبان ما دانش‌آموزان هستند، استراتژی خود را طوری تعیین کرده‌ایم که نه ما متحمل ضرر بشویم و نه دانش‌آموزان توان شرکت کردن نداشته باشند. به طور کلی قیمت‌های ما طوری تعیین شده‌اند که فقط هزینه‌های رویداد پوشش داده شوند و نه بیشتر.

۷) به نظر شما برای برندینگ موثر یک رویداد چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

به نظرم دفعات برگزاری یک رویداد در برندینگ آن بسیار موثر است. رویدادهای چند ساعته باید به دفعات زیاد برگزار شوند تا جای خودشان را در میان مخاطبان باز کنند. کیفیت و محتوایی که در رویداد به مخاطب ارائه می‌شود هم بسیار مهم است. اما به نظر من ایجاد حس خوب برای مخاطب از همه چیز مهم‌‌تر است.

۸) این حس خوب را چطور به مخاطب القا کنیم؟

بستگی به جنس مخاطبین شما دارد؛ این‌که از چه رده‌ی سنی و چه قشری از جامعه هستند.  هر رویدادی باید بداند مخاطبان‌اش با چه محتوایی یا اتفاقاتی در رویداد حس بهتری خواهند داشت. مثلا یک مسابقه با برندگان و جوایز زیاد حس خوبی را به مخاطبین ما می‌دهد.

۹) آیا افراد دیگر هم می‌توانند این رویداد را در شهر خود برگزار کنند؟ چه استانداردهایی را باید رعایت کنند و چه توصیه‌ای برای آن‌ها دارید؟

بله حتما! هر چه بیشتر چنین فضاهایی در کشور ایجاد شوند، ما خوشحال‌تر می‌شویم. اما برای نام “به فکر شو”یک سری استانداردها داریم که باید در همه جا رعایت شوند. این استانداردها به سادگی قابل دسترسی‌اند اما چون مخاطبان ما دانش‌آموزان هستند، کار کمی پیچیده‌تر است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *