7 توصیه که اهمیت شبکه‌سازی در توسعه‌ی فردی را به شما نشان خواهند داد

تاریخ: ۲۲ آذر ۱۳۹۵
شبکه‌سازی

در دو روز گذشته از هفته‌ی رویداد درمورد پیدا کردن علایق و یادگیری مسائل مختلف صحبت کردیم. در روز سوم (با عنوان آشنایی با افراد جدید و نقش آن در توسعه‌ی فردی) از شبکه‌سازی و ساختن رابطه با افراد مختلف صحبت خواهیم کرد. این 7 توصیه را در ذهن‌تان داشته باشید تا از فرصت‌های بعدی شبکه‌سازی به بهترین نحو بهره ببرید:

1- از هم‌قطاران‌تان یاد بگیرید

وقتی در موقعیتی قرار دارید که امکان شبکه‌سازی را برای شما فراهم می‌کند، می‌توانید چیزهای زیادی از دیگران یاد بگیرید. سعی کنید مهارت مشاهده را در خودتان تقویت کنید. به رفتار و حرف‌های دیگران توجه کنید و اطلاعات جمع کنید. بعد تصمیم بگیرید که کدام بخش از این اطلاعات به درد شما می‌خورد. دلیل برقراری ارتباط با افراد در چنین موقعیت‌هایی معمولا یک مورد مشترک است. از این مورد مشترک برای برقراری ارتباط استفاده کنید. (مثلا همایشی که یک رشته‌ی تخصصی را پوشش می‌دهد و حاضران همه در یک حوزه فعالیت دارند.)

2- همیشه آماده باشید

به زور نمی‌شود شبکه‌سازی کرد. اگر تلاش کنید هر طور شده با افراد جدید ارتباط بگیرید، تلاش‌تان مصنوعی و احتمالا سودجویانه تلقی خواهد شد. به جای تلاش غیرعادی، برای برقراری دیالوگ آماده باشید. از سوالات دیگران غافل‌گیر نشوید و با آسودگی خیال پاسخ‌شان را بدهید. اگر آمادگی پاسخ به سوالات دیگران را نداشته باشید، ممکن است در فرآیند شبکه‌سازی دچار تجربه‌های ناخوشایندی شوید. فعال باشید؛ نه آن‌قدر زیاد که به نظر سودجو بیایید و نه آن‌قدر کم که از صحبت دیگران با خودتان جا بخورید.

3- یادداشت‌برداری کنید

درست مثل فرآیند یادگیری -برای این‌که اطلاعات به دست آمده از دیگران در خاطرتان بماند- بهتر است از نکات مختلف یادداشت بردارید. بازخوردهایی که از دیگران راجع‌به خودتان گرفته‌اید و اطلاعاتی که درمورد دیگران به دست آورده‌اید را بنویسید. علاوه بر فایده‌هایی که این یادداشت‌ها در آینده برای شما خواهند داشت، نوت برداشتن موقع صحبت با دیگران باعث می‌شود احساس خوبی به آن‌ها القا شود. انگار که مکالمه با آن‌ها برای شما مهم است و حرف‌های رد و بدل شده ارزش ماندگار شدن به صورت نوشته را دارند.

4- سوالات غیرکلیشه‌ای بپرسید

سعی کنید با پرسیدن سوالاتی غیرکلیشه‌ای کاری کنید که طرف مقابل‌تان به شناخت مثبتی از شما برسد و در عین حال چیزی جدید درمورد او فرا بگیرید. روابطی که با سوالات عمیق و غیرمعمول آغاز شوند، می‌توانند دوام بیش‌تری داشته باشند و مفیدتر هم عمل کنند.

5- برند شخصی‌تان را بسازید

در گفت‌وگو با دیگران بیش از حد روی خودتان و فعالیت‌هایتان متمرکز نشوید اما کاری کنید که در حین مکالمه کم‌کم شناخته شوید. در حین فرایند شبکه‌سازی، دیگران باید این موارد را درمورد برند شخصی شما بدانند:

  • ایده‌های بزرگ و اصلی که از گذشته با شما همراه بوده‌اند
  • مواردی که شما را از دیگران متفاوت می‌کنند
  • تجارب عمده‌ای که در زندگی‌تان داشته‌اید
  • خدمتی که دوست دارید ارائه بدهید

6- مکالمه را ادامه دهید

اگر مکالمه و تبادل اطلاعات با یک نفر تجربه‌ی مطبوعی بود، از او دعوت کنید که به ارتباط با شما و گفت‌وگو ادامه دهد. این گفت‌وگو هم می‌تواند در همان مکان و هم به‌صورت آنلاین در روزهای آینده انجام گیرد. (یا ترکیبی از هر دو) برای زنده نگه داشتن ارتباط می‌توانید لینکی از یک خبر یا مقاله که درمورد سوژه‌اش باهم صحبت کرده‌اید را برای او بفرستید. برای این کار می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی هم استفاده کنید. به تلاش‌تان برای تبدیل رابطه به یک تبادل افکار بلندمدت ادامه دهید. این کار به شما امکان خواهد داد امکان روابط بلندمدت و جدی‌تر با افراد را نیز آزمایش کنید.

7- به خودتان مسئولیت بدهید، خودتان را بازخواست کنید

فکر کنید مدیر یک پروژه هستید و باید در هر قدم مشخص کنید که هرکس چه کاری انجام خواهد داد و در نهایت به چه اهدافی خواهید رسید. بخشی بزرگی از شبکه‌سازی دادن مسئولیت به خودتان و پیگیری انجام آن است. سعی کنید روابطی که ساخته‌اید را حفظ کنید و هر روز به غنی‌تر و بهتر شدن‌شان فکر کنید. این وظیفه‌ی شماست که شبکه‌ی افراد دوروبرتان را در زندگی حرفه‌ای و شخصی بسازید.

ممکن است فکر کنید شبکه‌سازی تاثیر چندانی روی شخصیت ندارد و حداکثر می‌تواند در هموارتر کردن مسیر شغلی موثر باشد. اما حقیقت این است که هر رابطه‌ی جدید و هر فرد جدیدی که وارد زندگی شما می‌شود، آن را برای همیشه تغییر می‌دهد. اگر در شبکه‌سازی درست عمل کنید، این تغییر تقریبا همیشه مثبت خواهد بود و در بهتر شدن در تمامی جوانب به شما کمک خواهد کرد.

در اینفوگرافیک پایین، چند توصیه‌ی مهم برای رعایت در فرآیند شبکه‌سازی برای پیدا کردن یک شغل مناسب آمده‌اند.

چقدر با توصیه‌های عنوان‌شده موافق‌اید؟

توصیه‌های برای شبکه‌سازی

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *