نکاتی برای انتخاب و استفاده‌ی موثر از هشتگ‌ها در رویداد

تاریخ: ۴ فروردین ۱۳۹۵
هشتگ رویداد

در طی سال‌های گذشته با اضافه شدن رسانه‌هایی مثل توییتر و اینستاگرام، ابزارهایی مانند هشتگ‌ها بیش از پیش مورد استفاده قرار گرفته‌‌اند. هشتگ‌ها یک ابزار قدرتمند برای متمرکز کردن بحث‌های آنلاین در سراسر رویدادهای هستند. در ادامه می‌خواهیم راهنمایی‌هایی در مورد نحوه‌ی انتخاب هشتگ‌های مناسب برای رویدادها را به اشتراک بگذاریم.


در طی سال‌های گذشته با اضافه شدن رسانه‌هایی مثل توییتر و اینستاگرام، ابزارهایی مانند هشتگ‌ها بیش از پیش مورد استفاده قرار گرفته‌‌اند. هشتگ‌ها یک ابزار قدرتمند برای متمرکز کردن بحث‌های آنلاین در سراسر رویدادهای هستند. در ادامه می‌خواهیم راهنمایی‌هایی در مورد نحوه‌ی انتخاب هشتگ‌های مناسب برای رویدادها را به اشتراک بگذاریم.

۵ ویژگی که هشتگ‌های موثر دارند:

قبل از اضافه کردن پیشوندهایی به # به موارد زیر دقت کنید.

۱) منحصر به فرد باشد

هشتگ رویداد شما باید منحصربه‌فرد باشد. هدف از داشتن هشتگ این است که شرکت‌کنندگان با هم و با برگزارکنندگان اتصال پیدا کنند و افکار و تجارب خود را با هم به اشتراک بگذارند. بنابراین اگر هشتگ شما توسط گروه‌های دیگر استفاده شود، برای شرکت‌کنندگان پیدا کردن یکدیگر سخت خواهد شد. قبل از این‌که هشتگ خود را انتخاب کنید، جستجو کرده و ببینید آیا این هشتگ قبلا توسط رویدادهای دیگر استفاده شده یا نه؟.

به عنوان مثال می‌توانید به هشتگ زی‌کانف (همایش‎‌های متن‌باز و آزاد) توجه کنید: هشتگ این همایش zconf است و برای منحصربه‌فرد کردن هشتگ دوره‌های مختلف از عدد دوره استفاده می‌کند(مثلا در ششمین دوره این همایش از zconf6 استفاده می‌شد.)

۲) واضح باشد

هشتگی که شما انتخاب می‌کنید باید به آسانی قابل درک و فهم باشد. یکی از رویدادهای طراحی محصول هشتگ vntgvnt15 را برای خود انتخاب کرده بود. اما آن‌ها به زودی متوجه شدند که این هشتگ حتی اگر در خاطر شرکت‌کنندگان بماند ممکن است آن را اشتباه تایپ کنند. بنابراین سریعا آن را تغییر دادند و vintagedesign را انتخاب کردند. آن‌ها معتقد بودند استفاده از هشتگی واضح مناسب‌تر است.

۳) به یاد ماندنی باشد

هشتگ شما باید طوری باشد که همواره در ذهن شرکت‌کنندگان بماند. اگر شرکت‌کنندگان نتوانند از هشتگ شما استفاده کنند، آن هیچ ارزشی نخواهد داشت. یک هشتگ به یادماندنی چه ویژگی‌هایی دارد؟ ساده و مرتبط با موضوع رویداد است. از کلمات اختصاری مثل vntgdconf اجتناب کنید، چون این کلمات به سختی در ذهن کاربراین باقی می‌ماند. مخصوصا برای کاربران فارسی زبان از هشتگ‌های ساده‌ای باید استفاده کرد.

۴) کوتاه و دوست‌داشتنی باشد

مطمئنا کاربران شما هشتگ‌ها را در اینستاگرام و یا توییتر به کار خواهند برد. در توییتر محدودیت کاراکتر وجود دارد و بنابراین کاربران دوست ندارند بیشتر کاراکترهای خود را به هشتگ موردنظر اختصاص دهند، علاوه بر این کوتاه بودن هشتگ برای ایجاد موارد قبلی ضروری است.

۵) معانی بد نداشته باشد

هر زمانی‌که شما در تلاش هستید تا اسمی را انتخاب کنید باید به جوانب مختلف قضیه توجه کنید. ممکن است هشتگ رویداد شما معانی مختلفی داشته باشد، بنابراین با دقت تمام آن را انتخاب کنید. بعد از این‌که انتخاب کردید از خودتان بپرسید آیا این هشتگ تفاسیر دیگری نیز دارد؟ نه؟ دوباره چک کن!! سوزان بویل خواننده اسکاتلندی در رویداد خود به وضوح این اشتباه را انجام داده بود و افراد بسیاری از او ایراد گرفتند. او هشتگ #susanalbumparty را انتخاب کرده بود و معلوم نبود منظورش susan album party است یا sus anal bum party.

هشتگ

حال که با بایدها و نبایدهای ساخت هشتگ آشنا شدید، زمان خلاقیت است. اجازه دهید دو نمونه هشتگ موفق را نیز برای الهام‌بخشی بیشتر بررسی کنیم.

نوشیدنی شبنم کوهستان(Mountain Dew) هشتگ #DewGreenScreen را انتخاب کرده بود. این هشتگ به یاد ماندنی، واضح، ساده است. ممکن است شما تصور کنید طولانی است اما درمقابل هشتگ‌هایی مثل #MountainDewGreenScreen بسیار منطقی و مناسب است. به لطف هشتگی که به خوبی انتخاب شده بود یک دیوار پر از طرفداران در توییتر ایجاد شده بود.

رویداد رقص آمستردام(Amsterdam Dance Event) که بزرگترین جشنواره رقص است از هشتگ ADE استفاده می‌کند و سالانه عدد دوره‌ی برگزاری را به آن اضافه می‌کند، به عنوان مثال ADE12، ADE13 و …

پس از این‌که یک هشتگ مناسب برای خود انتخاب کردید، اکنون برای آخرین مرحله می‌توانید از آن به عنوان یک ابزار بازاریابی استفاده کنید. هشتگ خوب امکانات بسیاری را برای شما فراهم می‌کند که می‌توانید قبل، در حین برگزاری و بعد از رویداد از آن استفاده کنید.

قبل از رویداد

شما باید هشتگ خود را قبل از برگزاری رویداد ایجاد کنید. هشتگ شما به سرعت پخش نخواهد شد، شما باید آن را ترویج دهید. از هر فرصتی مانند آگهی‌های رویداد، دعوت‌نامه‌ها برای ترویج هشتگ خود استفاده کنید.

در حین برگزاری رویداد

بهترین زمان برای ایجاد گفتگوها پیرامون رویداد، حین برگزاری آن است. در طول رویداد شما می‌توانید به روش‌های مختلف از هشتگ‌ها استفاده کنید، از سخنرانان خود بخواهید تا با هشتگ شما توییت بکنند، شرکت‌کنندگان خود را تحریک کنید تا نظرات و افکار خود را با هم به اشتراک بگذارند.

پس از رویداد

هشتگ‌ها به شما اجازه می‌دهند تا با دنبال‌کنندگان خود در ارتباط بمانید. هم‌چنین شما باید تمام تصاویر، فیلم‌ها و اظهارات شرکت‌کنندگان را جمع‌آوری کنید. همان‌طور که دیدید هشتگ‌ها بهترین ابزار برای برگزارکنندگان رویدادها هستند، آیا راه‌های دیگری برای استفاده‌ی موثر از هشتگ‎‌ها سراغ دارید، آن‌ها را در نظرات عنوان کنید.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *